Matkailututkimus 2019: Suomalaiset kaipaavat paikallista kulttuuria ja aitoja kokemuksia

Lepoa ja paikallista kulttuuria, kiitos!
Suomalaisia matkalla kiinnostaa paikallisen kulttuurin ja arjen kokeminen hotellialueilla pysyttelyn sijaan. Kiinnostavampina koettiin myös paikalliset putiikit ennemmin kuin suuret ostoskeskukset tai hotellien ostosmahdollisuudet. Vastaajista 62 % kertoi suuntaavansa mieluummin vähemmän tunnettuihin kohteisiin kuin suosittuihin turistikohteisiin ja 75 % kertoi matkalla syövänsä mieluummin katukeittiöissä kuin kuuluisissa ravintoloissa.
Matkalta haetaan ensisijaisesti lepoa ja rentoutumista, ja yli 60 % vastaajista suosiikin yli viikon mittaisia lomamatkoja. 84% vastaajista haluaa myös pitää työ- ja lomamatkat erillään näiden yhdistämisen sijaan.
”Suomalaiset ovat tällä hetkellä erityisen kiinnostuneita paikallisen kulttuurin kokemisesta. Tämä näkyy esimerkiksi ostoksilla käymisessä paikallisten kaupoissa ja toreilla. Arjessa olevat elämykset ja paikalliset tavat, myös katukeittiöiden ja pienten ravintoloiden ruoka – näitä suomalaiset haluavat matkoiltaan”, kertoo Kantar TNS:n tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.
Suomalainen on vastuullinen matkalla – oma kuluttajansuoja matkailussa ei kuitenkaan kiinnosta
Suurin osa suomalaisista on matkustaessaan suosinut paikallisia palveluntarjoajia, kuten esimerkiksi hotelleja tai ravintoloita. Suuri osa on myös vähentänyt kohteen kuormitusta matkustamalla kiireisimmän sesongin ulkopuolella. Suomalainen matkailija onkin vastuullinen ja noudattaa paikallisen kulttuurin tapoja sekä ohjeita.
Vastuullisuus lentomatkoissa hiilidioksidikompensaatiota maksamalla on vasta yleistymässä. Lentomatkoista hiilidioksidikompensaatioita kertoi maksaneensa 9 % vastaajista. Tietoa asiasta tarvitaan lisää, sillä 18 % saman kysymyksen vastaajista kertoo, ettei tiedä onko maksanut hiilidioksidikompensaatioita lentomatkoistaan.
Tieto heinäkuussa 2018 voimaan tulleesta, EU-laajuisesta uudesta matkapakettilainsäädännöstä ei myöskään ole vielä lyönyt läpi matkustavan kansan keskuudessa. Noin 60prosenttia vastanneista ei ollut aiemmin kuullut tai osannut sanoa oliko kuullut matkustajan oikeuksia koskevasta lainsäädännöstä. Tietoisuus on kuitenkin lisääntynyt, sillä edellisvuoden kyselyssä vastaava luku oli 79 prosenttia.
”Uudella matkapakettilainsäädännöllä niin EU:n kuin kansalliset lainsäätäjät ovat halunneet laajentaa taloudellisen ja sopimusoikeudellisen turvan koskemaan entistä useampaa matkustajaa ja matkaa. Myös matkailutoimiala on ollut tässä kehitystyössä aktiivisesti mukana, jotta matkustajat voisivat tehdä valveutuneita päätöksiä ostaessaan matkoja. Siinä mielessä on harmillista, että peräti 55 prosenttia kyselyyn vastanneista ei usko, että matkapakettilainsäädäntö vaikuttaa heidän matkavaraustottumuksiinsa tai asia ei heitä kiinnosta tai heillä ei ole asiasta edes mielipidettä”, pohtii Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n (SMAL) toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
Inspiraatiota ystäviltä somessa sekä matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja hotellien mainoksista
Suomalaisten matkustuspäätöksiin ja matkustusinspiraatioon vaikuttivat eniten ystävien tai tuttavien matkustuskokemukset. Seuraavaksi eniten matkustuskimmokkeita saatiin matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja hotellien mainoksista. Erityisesti naiset saivat inspiraatiota laajasti eri lähteistä. Nuoret alle 25-vuotiaat saivat kimmokkeen ystäviensä päivityksistä ja kuvista sosiaalisessa mediassa, ja kaikista vastaajista kolmannes saikin matkustusinspiraationsa sosiaalisen median kanavissa näkemästään sisällöstä, kuten Instagram-kuvista, blogeista tai YouTube-videoista.
Suurimmaksi osaksi päätöksen vapaa-ajan matkasta tekee henkilö itse. Mitä vanhemmaksi tullaan, sitä enemmän matkustuspäätöksissä kuunnellaan puolisoa tai kumppania. Naiset tekevät miehiä enemmän päätöksen itse tai vanhempia tai lapsia kuunnellen, miehet mukautuvat puolison tai kumppanin päätökseen useammin.
Lisätietoja ja tutkimustulokset:
Matkamessut, tiedottaja Eva Kiviranta p. 040 775 6609, eva.kiviranta@messukeskus.com
Kantar TNS, tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen p. 050 560 3186, anne.lahtinen@kantar.com
Matkamessujen Matkailututkimus 2019. Toteuttaja Kantar TNS. Tutkimuksen kohderyhmä Suomen 18 v.+ väestö Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimukseen vastasi 1236 henkilöä joulukuussa 2018.
Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään 16.–20.1.2019 Messukeskuksessa Helsingissä. Kansainvälinen ostotapahtuma Matka Workshop Day avaa Matkamessut 16.1. Matkamessujen ensimmäinen päivä 17.1. on ammattilaispäivä. Messut on auki yleisölle 18.–20.1.2019. Samaan aikaan Matkamessujen kanssa Helsingin Caravan-messut. | www.matkamessut.fi | www.facebook.com/matkamessut | @matkatravelfair | #matka2019 |
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.
Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.
Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Näin syntyy Hurstinavun perinteinen joulujuhla1.12.2025 13:08:58 EET | Tiedote
Helsingin Messukeskuksessa vietetään myös tulevana jouluna lämminhenkistä juhlaa, joka kokoaa yhteen yksinäiset ja vähävaraiset. Hurstinavun perinteinen joulujuhla syntyy monien lahjoittajien, satojen vapaaehtoisten ja Messukeskuksen kattavan kumppaniverkoston yhteistyönä.
Sijoittaja 2025 kokosi kotimaisen sijoittamisen huippunimet ja ajankohtaiset teemat Helsingin Messukeskukseen28.11.2025 09:42:02 EET | Tiedote
Helsingin Messukeskuksessa järjestetty Sijoittaja 2025 päättyi tänään ja keräsi yhteen lähes kolme tuhatta sijoittamisesta kiinnostunutta. Tapahtuma tarjosi ajankohtaisia näkökulmia sijoittamiseen alan huippunimiltä, herätti syvällisiä keskusteluja talouden ja henkilökohtaisen varallisuuden tulevaisuudesta – ja teki näkyväksi uuden sijoittajasukupolven, joka astui rohkeasti mukaan keskusteluun.
Joulu on elämysten juhla – Lapsimessujen kyselyn mukaan suomalaiset valitsevat tänä vuonna laadukkaita, merkityksellisiä lahjoja ja joulubudjetti asettuu 300–500 euroon.27.11.2025 13:02:31 EET | Tiedote
Lapsimessujen tuore joulukysely osoittaa, että suomalaisperheet panostavat tänä vuonna ilon tuomiseen ja harkittuihin valintoihin. Joulun “kultainen keskitie” on 300–500 euron budjetti, joka kertoo tasapainoisesta ja suunnitelmallisesta juhlanvietosta. Lahjoissa korostuvat herkut, kirjat ja lahjakortit – joulun tämän vuoden selkeät hitit. Kyselyn mukaan joulu nähdään myös yhä vahvemmin elämysten ja merkityksellisten lahjojen juhlana, jossa perheet valitsevat laadukkaita, yhdessä koettavia hetkiä tavaran rinnalle.
Uusi kansainvälinen sähköalan tapahtuma kokoaa keväällä alan yritykset ja ammattilaiset Helsinkiin27.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Helsingin Messukeskuksessa 15.–17.4.2026 ensimmäistä kertaa järjestettävä kansainvälinen Sähkö–Electricity 26 -ammattitapahtuma sähköistää toimialan messu- ja näyttelytoiminnan Pohjois-Euroopassa. Tapahtumaan on ilmoittautunut jo yli 230 näytteilleasettajaa ja messuhallien 6 ja 7 viimeisiä neliömetrejä viedään.
Studia rikkoi ennätyksensä – tapahtuma kasvatti kävijämääräänsä 25 %26.11.2025 18:26:05 EET | Tiedote
Messukeskuksen yläkerran hallit täyttyivät 25.-26.11. urahaaveista, tulevaisuuden pohdinnoista ja innostuneista kohtaamisista, kun Studia-messujen 150 näytteilleasettajaa esitteli koulutus- ja uravaihtoehtojaan. Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma keräsi Helsingin Messukeskukseen kahden päivän aikana yhteensä 19 089 kävijää, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

