MessukeskusMessukeskus

Matkailututkimus 2019: Suomalaiset kaipaavat paikallista kulttuuria ja aitoja kokemuksia

Jaa
Matka 2019 –messujen toteuttaman Matkailututkimuksen mukaan suomalaisia kiinnostaa matkalla erityisesti paikallisen kulttuurin ja arjen kokeminen sekä rentoutuminen. Matkalla suomalainen on vastuullinen ja noudattaa kohteiden tapoja sekä ohjeita. Matkamessujen Matkailututkimus 2019 selvitti suomalaisten matkustamisen syitä ja matkailuun liittyviä mielipiteitä. Matka 2019 on auki yleisölle Messukeskuksessa Helsingissä 18.-20.1.2019.
Matkamessujen tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat matkoillaan lepoa ja kulttuuria. Kuva: Matka 2018.
Matkamessujen tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat matkoillaan lepoa ja kulttuuria. Kuva: Matka 2018.

Lepoa ja paikallista kulttuuria, kiitos!

Suomalaisia matkalla kiinnostaa paikallisen kulttuurin ja arjen kokeminen hotellialueilla pysyttelyn sijaan. Kiinnostavampina koettiin myös paikalliset putiikit ennemmin kuin suuret ostoskeskukset tai hotellien ostosmahdollisuudet. Vastaajista 62 % kertoi suuntaavansa mieluummin vähemmän tunnettuihin kohteisiin kuin suosittuihin turistikohteisiin ja 75 % kertoi matkalla syövänsä mieluummin katukeittiöissä kuin kuuluisissa ravintoloissa.

Matkalta haetaan ensisijaisesti lepoa ja rentoutumista, ja yli 60 % vastaajista suosiikin yli viikon mittaisia lomamatkoja. 84% vastaajista haluaa myös pitää työ- ja lomamatkat erillään näiden yhdistämisen sijaan.

”Suomalaiset ovat tällä hetkellä erityisen kiinnostuneita paikallisen kulttuurin kokemisesta. Tämä näkyy esimerkiksi ostoksilla käymisessä paikallisten kaupoissa ja toreilla. Arjessa olevat elämykset ja paikalliset tavat, myös katukeittiöiden ja pienten ravintoloiden ruoka – näitä suomalaiset haluavat matkoiltaan”, kertoo Kantar TNS:n tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Suomalainen on vastuullinen matkalla – oma kuluttajansuoja matkailussa ei kuitenkaan kiinnosta

Suurin osa suomalaisista on matkustaessaan suosinut paikallisia palveluntarjoajia, kuten esimerkiksi hotelleja tai ravintoloita. Suuri osa on myös vähentänyt kohteen kuormitusta matkustamalla kiireisimmän sesongin ulkopuolella. Suomalainen matkailija onkin vastuullinen ja noudattaa paikallisen kulttuurin tapoja sekä ohjeita.

Vastuullisuus lentomatkoissa hiilidioksidikompensaatiota maksamalla on vasta yleistymässä. Lentomatkoista hiilidioksidikompensaatioita kertoi maksaneensa 9 % vastaajista. Tietoa asiasta tarvitaan lisää, sillä 18 % saman kysymyksen vastaajista kertoo, ettei tiedä onko maksanut hiilidioksidikompensaatioita lentomatkoistaan.

Tieto heinäkuussa 2018 voimaan tulleesta, EU-laajuisesta uudesta matkapakettilainsäädännöstä ei myöskään ole vielä lyönyt läpi matkustavan kansan keskuudessa. Noin 60prosenttia vastanneista ei ollut aiemmin kuullut tai osannut sanoa oliko kuullut matkustajan oikeuksia koskevasta lainsäädännöstä. Tietoisuus on kuitenkin lisääntynyt, sillä edellisvuoden kyselyssä vastaava luku oli 79 prosenttia.

”Uudella matkapakettilainsäädännöllä niin EU:n kuin kansalliset lainsäätäjät ovat halunneet laajentaa taloudellisen ja sopimusoikeudellisen turvan koskemaan entistä useampaa matkustajaa ja matkaa. Myös matkailutoimiala on ollut tässä kehitystyössä aktiivisesti mukana, jotta matkustajat voisivat tehdä valveutuneita päätöksiä ostaessaan matkoja. Siinä mielessä on harmillista, että peräti 55 prosenttia kyselyyn vastanneista ei usko, että matkapakettilainsäädäntö vaikuttaa heidän matkavaraustottumuksiinsa tai asia ei heitä kiinnosta tai heillä ei ole asiasta edes mielipidettä”, pohtii Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n (SMAL) toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Inspiraatiota ystäviltä somessa sekä matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja hotellien mainoksista

Suomalaisten matkustuspäätöksiin ja matkustusinspiraatioon vaikuttivat eniten ystävien tai tuttavien matkustuskokemukset. Seuraavaksi eniten matkustuskimmokkeita saatiin matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja hotellien mainoksista. Erityisesti naiset saivat inspiraatiota laajasti eri lähteistä. Nuoret alle 25-vuotiaat saivat kimmokkeen ystäviensä päivityksistä ja kuvista sosiaalisessa mediassa, ja kaikista vastaajista kolmannes saikin matkustusinspiraationsa sosiaalisen median kanavissa näkemästään sisällöstä, kuten Instagram-kuvista, blogeista tai YouTube-videoista.

Suurimmaksi osaksi päätöksen vapaa-ajan matkasta tekee henkilö itse. Mitä vanhemmaksi tullaan, sitä enemmän matkustuspäätöksissä kuunnellaan puolisoa tai kumppania. Naiset tekevät miehiä enemmän päätöksen itse tai vanhempia tai lapsia kuunnellen, miehet mukautuvat puolison tai kumppanin päätökseen useammin.

Lisätietoja ja tutkimustulokset:

Matkamessut, tiedottaja Eva Kiviranta p. 040 775 6609, eva.kiviranta@messukeskus.com

Kantar TNS, tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen p. 050 560 3186, anne.lahtinen@kantar.com

Matkamessujen Matkailututkimus 2019. Toteuttaja Kantar TNS. Tutkimuksen kohderyhmä Suomen 18 v.+ väestö Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimukseen vastasi 1236 henkilöä joulukuussa 2018.

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään 16.–20.1.2019 Messukeskuksessa Helsingissä. Kansainvälinen ostotapahtuma Matka Workshop Day avaa Matkamessut 16.1. Matkamessujen ensimmäinen päivä 17.1. on ammattilaispäivä. Messut on auki yleisölle 18.–20.1.2019. Samaan aikaan Matkamessujen kanssa Helsingin Caravan-messut. | www.matkamessut.fi | www.facebook.com/matkamessut | @matkatravelfair | #matka2019 |

Avainsanat

Kuvat

Matkamessujen tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat matkoillaan lepoa ja kulttuuria. Kuva: Matka 2018.
Matkamessujen tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat matkoillaan lepoa ja kulttuuria. Kuva: Matka 2018.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions/ for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. |  Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Media Invitation: Radical Health Festival Helsinki 21-23 May 202413.5.2024 13:54:49 EEST | Kutsu

Welcome to the first Radical Health Festival Helsinki, which brings together European professionals in digital health from 21 to 23 May 2024. Radical Health Festival Helsinki brings together the entire European health innovation ecosystem under one roof. The festival takes place in Finland, at the Helsinki Expo and Convention Centre. The organising partners of the Radical Health Festival Helsinki are éditohealth and Helsinki Expo and Convention Centre.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye