Kotimainen Ole.Fit on ollut jo kaksi vuotta Suomen nopeimmin kasvava kuntosaliketju – konsepti kiinnostaa ulkomaillakin

Ole.Fit-ketju sai alkunsa Pasi Sormusen, Tomi Peltosen ja Marko Turkian ideasta kehittää kuntosalikonsepti, joka olisi helposti monistettavissa ja jossa toimintatapa olisi hallittu. Ole.Fit on ollut alansa nopein kasvaja jo kaksi vuotta, vuosina 2017 ja 2018.
– Uudet Ole.Fit-yrittäjämme saavat palvelupaketin, jolla pääsee hyvin alkuun – pienellä alkusijoituksella, kertoo Tomi Peltonen, ketjun hallituksen puheenjohtaja – Tarjoamme yrittäjille asiantuntijalisenssin. Se kattaa kuntosalin nimen ja ilmeen lisäksi kaikki palvelut toiminnan aloittamiseen. Tuemme esimerkiksi rahoitukseen ja yrityksen perustamiseen sekä markkinointiin liittyvissä asioissa, mutta myös toimitilan hankkimisessa ja kuntosalitoiminnassa. Olemme yrittäjän apuna ja kumppanina myös aloitusvaiheen jälkeen.
Uuden Ole.fit-yrittäjän lisenssimaksu on pienempi kuin alalla keskimäärin. Lisenssikumppanuus eroaa tavanomaisesta franchising-yrittämisestä esimerkiksi siinä, että lisenssimaksu ei ole liikevaihtosidonnainen, vaan perustuu liikepaikan kokoon. Kuntosaliyrittäjille jää toimintamallissa myös paljon omaa päätäntävaltaa.
– Tähtäämme toiminnassamme siihen, että lisenssiyrittäjä menestyy ja vaurastuu. Se motivoi myös meitä, Tomi Peltonen sanoo.
– Ole.fit-konsepti poikkeaa yrittäjän näkökulmasta perinteisestä franchising-toiminnasta muun muassa kustannusten ja ketjun sitoutumisen osalta, kertoo myös Suomen tunnetuimmaksi kuntosaliksi nykyään mainitun Ole.fit Tammiston yrittäjä Riku Kärkkäinen. – Ketjun tuki on ollut merkittävässä asemassa toiminnan alkuvaiheessa, varsinkin kiinteistöön ja ennakkomyyntiin liittyvissä asioissa. Polku kuntosaliyrittäjäksi on tehty helpoksi.
Toisaalta myös kuntosaliasiakkaiden kynnys on pidetty tarkoituksellisen matalana.
– Saleillamme ei ole esimerkiksi liittymis- tai palvelumaksuja, emmekä edellytä pitkäaikaista jäsenyyttä, Tomi Peltonen kertoo.
Kohti kansainvälistymistä
Ole.Fit-kuntosalimalli perustuu täysin perustajiensa ideaan, toimintaan ja omiin sijoituksiin. Yrityksessä ei ole mukana pääomasijoittajia.
Kuntosalikonsepti, joka menestyy myös aikoina, joina uutisoidaan toisten kuntosalien ongelmista ja franchising-toimintamallin joustamattomuudesta, kiinnostaa jo Suomen ulkopuolellakin.
– Teoriassa olemme jo nyt vientivalmiudessa, mutta nopean kansainvälistymisen sijasta keskitymme toistaiseksi hallittuun kasvuun Suomessa, Tomi Peltonen kommentoi. – Vuonna 2019 on avattu jo kaksi uutta Ole.fit-kuntosalia, ja koko vuoden aikana avauksia on kymmenkunta. Tavoitteemme on, että vuonna 2021 Suomessa on 50 Ole.Fit keskusta.
Fit Global Oy on vuonna 2016 perustettu yksityinen ja suomalainen kuntosalipalveluita tarjoava yritys. Ketjuun kuuluu tällä hetkellä 28 kuntosalia joiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin 5,6 M€. Asiakkaita ketjussa on noin 11 000.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tomi Peltonen
Hallituksen puheenjohtaja / Fit Global Oy
040 534 4601
tomi.peltonen@ole.fit
Riku Kärkkäinen
Yrittäjä/ Fit Tammisto
040 764 7117
riku.karkkainen@ole.fit
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta The Satama Oy
62-vuotias kestävyyslegenda haastaa "hirveän" maailmanennätyksen Helsingissä – Jari Lampi tavoittelee 411 toiston rajaa sotilasmaastavedossa LOL Expossa10.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Helsingin Wanhassa Satamassa 12.4. järjestettävässä liikunta- ja hyvinvointitapahtumassa lanseerataan myös kaksi hyvinvointialan innovaatiota.
Liiketoimintakaupalla syntynyt uudentyyppinen kokonaisuus sai nimekseen The Satama6.2.2025 10:25:42 EET | Tiedote
Wanha Satama Interactive Oy:n ja Zeroten Oy:n liiketoimintakaupan myötä syntyi The Satama Oy, joka auttaa asiakkaitaan menestymään Suomen laajimpiin kuuluvalla uudella palveluportfoliolla.
Tutkimus: Tapahtumia järjestetään nyt enemmän asiakkaiden kuin oman henkilökunnan vuoksi20.11.2024 11:10:59 EET | Tiedote
Yhdistynyt tapahtumatila Wanha Satama ja mainostoimisto Zeroten (WS Zeroten Oy) selvitti tapahtumien ostajien näkemyksiä hankintojen tavoitteista ja kumppanin valinnasta oman brändityönsä yhteydessä lokakuun lopussa 2024. Tapahtumilla tavoitellaan nyt erityisesti asiakaskunnan sitouttamista, ja tapahtumatilan toivotaan mukautuvan tarpeeseen.
Wanha Satama Interactive ja Zeroten menivät yhteen19.8.2024 12:15:00 EEST | Tiedote
Wanha Satama Interactive Oy sekä Zeroten Oy ovat tehneet liiketoimintakaupan, jonka myötä Wanhan Sataman tapahtumatoiminta on siirtynyt Zerotenille. Yhdistyminen synnyttää monipuolisen tapahtuma- ja markkinointipalveluja tarjoavan WS ZeroTenin, jonka tavoitteena on paitsi kasvattaa osapuolten nykyisiä liiketoimintoja, myös lanseerata uusia.
Indoor Camping – Wanha Satama tarjoaa majoitusta myös Pori Jazzeilla3.6.2024 13:40:51 EEST | Tiedote
Indoor Camping Wanha Satama vastaa Pori Jazzien aikaiseen majoituspulaan tarjoamalla edullisen, silti laadukkaan majoitusvaihtoehdon festivaalien ajaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme