Tuottajille uusi kanava lähiruoan myyntiin? – S-ryhmä pilotoi suoramyyntiä verkkokaupassaan
Suomalaiset arvostavat lähiruokaa ja paikallisten pienten tuottajien tuotteita ja niitä halutaan ostaa yhä useammin myös suoraan tuottajilta.
– Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden ostaa ruokaa suoraan tuottajilta helposti yhdistämällä ostokset ruoan verkkokaupan tilaukseen. Samalla tuottajille avautuu uusi kiinnostava kanava muun suoramyynnin oheen, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Pilotissa testattavan toimintamallin idea on, että asiakkaat voivat tilata yhdestä ja samasta verkkokaupasta sekä suoramyynnissä olevia lähituotteita että ruokakaupan muut ostokset ja hakea ne sovitun toimitusrytmin mukaisesti S-ryhmän noutopisteeltä.
– Tämän mallin avulla lähiruokatilauksen voi yhdistää muuhun asiointiin ja noutopisteiden laajojen aukiolojen myötä myös omaan elämänrytmiin, Antti Oksa kuvaa.
Pilotissa on mukana kolme osuuskauppaa: pääkaupunkiseudun HOK-Elanto, Pirkanmaan Osuuskauppa ja Satakunnan Osuuskauppa.
Logistiikka povaa menestystä – tuottajia haetaan mukaan
Lähiruokaan ja pienten tuottajien tuotteisiin keskittyviä verkkokauppoja on testattu aiemminkin. Pullonkaulaksi on usein osoittautunut logistiikka: kuluttajan ja tuottajan kohtaamispistettä on ollut työlästä ja kallistakin järjestää. S-ryhmän pilotissa ratkotaan nimenomaan tätä saumakohtaa.
– Meillä on noutopisteitä ympäri Suomea ja niiden avulla voimme yhdistää asiakkaat ja tuottajat yhä paremmin, Antti Oksa kertoo.
Suoramyynnin toimintamalli on kehitetty yhdessä biotalouden digitaalisia ratkaisuja toimittavan Mtech Digital Solutionsin kanssa.
– Maatilayrittäjät ovat Mtechin tärkein asiakasryhmä. Olemme siksi innoissamme, kun pääsemme kehittämään S-ryhmän pilotoimaa innovatiivista toimintamallia, joka antaa uusia mahdollisuuksia maatilayrittäjille kehittää liiketoimintaansa ja luoda uutta ansaintaa suoramyynnillä. Palvelu ratkaisee suoramyynnin isoimman haasteen eli tuotteiden kustannustehokkaan ja turvallisen toimituksen kuluttajille, Mtechin digijohtaja Markku Brummer kertoo.
Toimintamallissa tuottaja hinnoittelee tuotteensa itse ja S-ryhmä perii tuottajalta ainoastaan komission.
Pilotit on tarkoitus käynnistää vuoden 2019 aikana. Pilottiin haetaan mukaan suoramyyntimahdollisuudesta kiinnostuneita lähiruokatuottajia pilottialueilla Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Satakunnassa.
Lisätietoja:
Valikoimajohtaja Antti Oksa, S-ryhmän vähittäiskauppa
p. 01076 80699, antti.oksa@sok.fi
Digijohtaja Markku Brummer, Mtech Digital Solutions,
p. 0400 555 757, markku.brummer@mtech.fi
Tuottajia haetaan mukaan pilottialueilta:
Yhteyshenkilönä maatilayrittäjä ja tuotepäällikkö, Eero Mäkipää, Mtech Digital Solutions,
p. 043 8250010, eero.makipaa@mtech.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja VTT selvittivät: miten kauppa voi tukea kestävistä valinnoista kiinnostuneita?17.1.2025 08:06:00 EET | Tiedote
VTT ja S-ryhmä selvittivät ruokakaupan mahdollisuuksia tukea kuluttajia muuttamaan ostokäyttäytymistään kestäväksi. Yhteistyössä toteutettu tuuppauskokeilu suunniteltiin lisäämään kasvipohjaisia ostoksia ja vähentämään niiden valintaan liittyviä esteitä. Tulokset osoittivat, että muun muassa tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviesteillä voidaan vaikuttaa kuluttajien kestävämpien valintojen tekemiseen. Kokeilun aikana kasviproteiinien kokonaiskysynnässä havaittiin huomattavaa myynnin kasvua.
Ennätykselliset 120 000 suomalaista panosti osuuskauppaan, valtaosa nuoria aikuisia10.1.2025 08:06:05 EET | Tiedote
Ennätysmäärä suomalaisia valitsi saada S-ryhmän edut täysimääräisenä ja liittyi osuuskauppojen asiakasomistajaksi viime vuonna. Erityisesti nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt.
Prismassa varaudutaan nyt isoihin myyntipiikkeihin pakkasten vuoksi – taustalla lauhan talven aiheuttama ilmiö suomalaisten ostamisessa9.1.2025 08:12:00 EET | Tiedote
Suomalaisten varautuminen tulevan talven pakkasiin on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prismoissa odotetaan tämän vuoksi nyt isoja myyntipiikkejä, kun pakkaset kiristyvät. Samalla lauha talvi on nostanut yhden tuoteryhmän myyntiä jopa 50 prosenttia ja tuonut pukeutumisessa esiin uuden suosikkimateriaalin.
S-ryhmään palkataan jälleen 18 000 kesätyöntekijää2.1.2025 07:45:00 EET | Tiedote
S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät kesällä 2025 ympäri Suomen noin 18 000 nuorta. Tavoitteena on tarjota erinomaisia ensimmäisiä työkokemuksia, jotka kannustavat ja sitouttavat työelämään. Osuuskaupoissa kehitetäänkin jatkuvasti toimintatapoja ja -malleja, jotta kaikenlaisten – erilaisten – nuorten kohtaaminen onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla ja kokemus on hyvä niin työntekijälle kuin työnantajalle.
S-ryhmän ja Vegaanihaasteen yhteistyö laajenee – mukana nyt kaikki S-ruokakaupat2.1.2025 07:35:00 EET | Tiedote
Tammikuussa järjestettävä kaikille avoin ja maksuton Vegaanihaaste kannustaa kokeilemaan kasviperäistä ruokaa kuukauden ajan. S-ryhmä tekee tänä vuonna entistä laajemmin yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa, kun yhteistyö laajenee kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin (Prisma, S-market, Sale ja Alepa).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme