PEFC Suomi -Suomen metsäsertifiointi ry

Suomessa laajasti käytettävän PEFC-järjestelmän metsävaatimukset tarkistetaan

Metsien rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä, sen aiheuttamiin tarpeisiin vastaamisessa sekä puuntuotannon ja metsien monikäytön yhteensovittaminen asettavat uusia haasteita metsien hoidolle ja käytölle.

Kaikki kestävyyttä edistävät tahot on kutsuttu osallistumaan metsäsertifioinnin vaatimusten sisällön määrittelyyn.

Standardityöryhmään mukaan ilmoittautuvat tahot tarkistavat Suomessa noudatettavien metsien kestävän hoidon ja käytön PEFC-kriteerien sisällön ja varmistavat, että ne ovat kansainvälisten vaatimusten mukaiset. Vuoden kestävä työ alkaa touko-kesäkuussa 2019 ja se sisältää luonnosversion julkisen kommentoinnin.

Standardityö tarjoaa kanavan vaikuttaa metsänhoidon sisältöön

PEFC-sertifioinnissa asetetaan metsänhoidolle muun muassa metsien monimuotoisuutta turvaavia, metsien terveyttä ja kasvua ylläpitäviä sekä metsien virkistyskäytön tarpeita koskevia vaatimuksia.

Nyt Suomessa käytössä olevat PEFC-vaatimukset metsänhoidolle määriteltiin sidosryhmien välisessä laajassa yhteistyössä vuosina 2013-14. Sen jälkeen tutkimus on tuottanut uutta tietoa eri metsänkasvatusmenetelmien soveltuvuudesta ja vaikutuksista puuntuotantoon, metsien monimuotoisuuteen ja vesistöihin sekä metsien toimimisesta hiilinieluna.

Käytössä on myös uutta tietoa metsätalouden vaikutuksista metsäekosysteemeihin sekä metsälajien tilaan ja uhanalaisuuteen. Metsäsektorilla viime vuosina käyttöön otetut uudet toimintamallit vaikuttavat toimintatapoihin käytännön metsätaloudessa.

PEFC-sertifioinnilla on laaja vaikuttavuus koko maassa, sillä sen piirissä on yli 90 prosenttia Suomen metsistä.

Auvo Kaivola, pääsihteeri
auvo.kaivola@pefc.fi

PEFC Suomi -Suomen metsäsertifiointi ry

PEFC on kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä, joka edistää ekologisesti, sosiaalisesti, ja taloudellisesti kestävää metsätaloutta. Metsäsertifiointi todentaa metsien kestävän hoidon ja käytön. PEFC-sertifiointi tukee yhteiskunnan asettamien metsien kestävän käytön tavoitteiden toteutumista ja tarjoaa kansalaisille monipuoliset mahdollisuudet nauttia metsistä. Yrityksille ja kuluttajille PEFC antaa varmuuden metsän tuotteiden vastuullisesta alkuperästä.

Lue lisää julkaisijalta PEFC Suomi -Suomen metsäsertifiointi ry

Ennätysjoukko kestävyyden edustajia päivittämässä PEFC:n metsävaatimukset - julkisen kuulemisen jakso on käynnistynyt26.2.2020 14:14:00 EET | Tiedote

PEFC- metsäsertifikaatin vaatimusten tarkistustyössä on käynnissä ensimmäinen julkisen kuulemisen vaihe. Julkinen kuuleminen tarkoittaa, että kuka tahansa metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä kiinnostunut organisaatio tai henkilö voi 17.3.2020 saakka toimittaa kommenttejaan sisällön tarkistamisesta vastaavan standardityöryhmän käyttöön.

Tervetuloa 5.6.2019 tiedotustilaisuuteen PEFC FI -kriteerien tarkistustyöstä3.6.2019 10:58:52 EEST | Kutsu

Metsien rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä, sopeutuminen ilmastonmuutokseen sekä puuntuotannon ja metsien monikäytön yhteensovittaminen asettavat uusia kehittämishaasteita metsien hoidolle ja käytölle. Työ metsien kestävän hoidon ja käytön PEFC-vaatimusten sisällön tarkistamiseksi alkaa kesäkuussa 2019. PEFC-kriteerien tarkistustyön tavoitteista ja sisällöstä kerrotaan ke 5.6.2019 tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

Kutsu medialle: Vastuullisuus ja puun alkuperä kuntien puurakentamisessa9.4.2019 14:39:38 EEST | Kutsu

Kunnat ovat sitoutuneita kestävän kehityksen tavoitteisiin sekä vastuullisten hankintojen edistämiseen. Puun vastuullinen alkuperä on kunnille tärkeää. Tämä selviää kuntapäättäjille osoitetusta ”Puun vastuullinen alkuperä kuntien päätöksenteossa” -kyselystä. PEFC Suomi ja Kantar TNS kutsuvat median edustajat tiedotustilaisuuteen koskien kuntien luottamushenkilöille suunnattua kyselyä vastuullisuudesta ja puun alkuperästä puurakentamisessa Helsingin Postitalolle torstaina 11.4.2019 klo 10.00–11.00.