EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan yksityisnäyttelyt samaan aikaan ulkomailla

Brykin keramiikkataide lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin ja samaan aikaan Wirkkalan lasitaidetta esitellään Venetsiassa Muranon lasimuseossa. Avioparin töitä valmistellaan EMMAssa kansainvälisiä yksityisnäyttelyitä varten.
Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala

Rut Bryk (1916–1999) on yksi suomalaisen keramiikkataiteen uudistajista. Hänen kuudelle vuosikymmenelle ulottuva taiteellinen työnsä lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin. EMMAn ja yhteistyömuseoiden yhdessä kuratoima näyttely koostuu suurimmaksi osaksi Brykin keramiikkatöistä, mutta mukana on myös luonnoksia, grafiikkaa ja tekstiilejä.

Japanin kiertonäyttely avataan Tokyo Station Galleryssa 27.4. Näyttely kiertää vuoden 2020 syksyyn asti ja on esillä seuraavissa museoissa: Tokyo Station Gallery 27.4.-16.6.2019, Itami City Art Museum 7.9.-20.10.2019 ja Museum of Modern Ceramic Art, Gifu 25.4.2020– 5.7.2020, Kurume City Art Museum 18.7.–6.9.2020. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.

EMMA on yhteistyössä Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa toteuttanut dokumenttielokuvan Rut Bryk: Perhosen kosketusjoka esitetään Japanissa kiertonäyttelyn yhteydessä. Osittain Lapin maisemissa kuvattu dokumentti on lämminhenkinen ja intiimi henkilökuva Rut Brykistä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin keskellä Lapin erämaata. Haastatteluissa kuullaan Pirjo Honkasaloa, Harri Kalhaa, Tinni Torikkaa ja Petra Wirkkalaa. Dokumentti nähtävillä EMMAssa Bryk & Wirkkala -katseluvarastossa 3.4.–5.5.2019.

Dokumentin lisäksi EMMAssa nähdään kuvataiteilija Maaria Wirkkalan uusi teos Mielen mosaiikki (2019), jonka lähtökohtana on Rut Brykin ajattelun ja taiteen perusyksikkö, keramiikkamoduuli. Mielen mosaiikki on esillä EMMAssa 14.4. asti, kunnes matkaa Japaniin osaksi kiertonäyttelyä.

Wirkkalan laaja näyttely Venetsiaan Muranon lasimuseoon

Tapio Wirkkalan (1915-1985) näyttely esittelee pääosin Wirkkalan suunnittelemia lasitöitä, mutta mukana on myös tunnetuimpia muista materiaaleista työstettyjä teoksia. Wirkkala teki Suomessa yhteistyötä Iittalan kanssa neljän vuosikymmenen ajan. Tiivis suhde Italiaan alkoi 1960-luvun alussa pitkäaikaisen yhteistyön alettua italialaisen Veninin lasitehtaan kanssa. Näyttelyn kuraattorit, muotoilija Harri Koskinen ja arkkitehti Marco Romanelli tuovat Wirkkalan töiden kautta italialaisen ja suomalaisen näkökulman ja lasimuotoilun tradition vuoropuheluun.

Näyttely on esillä Muranon lasimuseossa 7.5–29.9.2019 samaan aikaan Venetsian biennaalin kanssa. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön ja Muranon lasimuseon kanssa.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala
Rut Bryk, Leijona, 1957.
Tapio Wirkkala, Bolle.
Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive
Photo: Matti Silvennoinen
Tapio Wirkkala, Bolle. Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive Photo: Matti Silvennoinen

Vi letar efter verk av konstnären och designern Howard Smith för en utställning som öppnar i USA – under de kommande åren ses Smiths utställning också på EMMA18.6.2024 15:15:00 EEST | Tiedote

Den första retrospektiva utställningen i USA av den amerikanskfödda konstnären Howard Smith öppnar i konstmuseet i Palm Springs år 2025. Utställningen produceras i samarbete med EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Nu letar vi efter verk av Smith i privat ägo för att låna ut dem till USA. Konstnärens utställning kommer också att ses på EMMA under de kommande åren.

We are seeking works by artist and designer Howard Smith for an upcoming exhibition in the US. The show will also be presented at EMMA in the coming years18.6.2024 15:15:00 EEST | Press release

The first retrospective exhibition of American-born artist Howard Smith in the United States will open at the Palm Springs Art Museum in 2025. The exhibition will be produced in collaboration with EMMA – Espoo Museum of Modern Art. We are currently looking for works by Smith in private collections to be loaned to the US. The exhibition will also be shown at EMMA in the next few years.

Etsimme taiteilija ja muotoilija Howard Smithin teoksia Yhdysvalloissa avautuvaan näyttelyyn – Smithin näyttely nähdään tulevina vuosina myös EMMAssa18.6.2024 15:15:00 EEST | Tiedote

Amerikkalaissyntyisen Howard Smithin ensimmäinen retrospektiivinen näyttely Yhdysvalloisssa avautuu Palm Springsin taidemuseossa vuonna 2025. Näyttely tuotetaan yhteistyössä EMMA – Espoon modernin taiteen museon kanssa. Etsimme nyt yksityishenkilöiden omistamia Smithin teoksia lainattavaksi Yhdysvaltoihin. Taiteilijan näyttely nähdään myös EMMAssa seuraavien vuosien aikana.

Konstnären Yamahamay och eleverna i Distby skola har tillsammans skapat ett nytt konstverk till en gångtunnel under Västerleden13.6.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

I gångtunneln under Västerleden mellan Kvisbacka och Tunnparken kan man nu träffa på sagolika varelser och deras världar. Yamahamays Dröm om tonårsgalaxer är det tredje konstverket som EMMA – Esbo moderna konstmuseum har låtit utföra som en del av projektet Mattby konsttunnlar. Projektet som genomförs i samarbete mellan EMMA, Mattbysällskapet, Esbo stads stadsmiljösektor och resultatenhet för kultur lyfter fram hur viktig offentlig konst är för trivsamheten i det urbana rummet.

New mural completed in Länsiväylä underpass by artist Yamahamay and students from Tiistilä School13.6.2024 11:00:00 EEST | Press release

A fantasy world of wondrous creatures awaits visitors in the underpass connecting Kuitinmäki and Tynnyripuisto Park. Yamahamay's Dreams of Teen Galaxies is the third public artwork curated by EMMA – Espoo Museum of Modern Art as part of the Matinkylä Art Tunnels project. The project is a collaboration between EMMA, the Matinkylä Society, and the City of Espoo Urban Environment Sector and Culture Unit, highlighting the important role played by public art in the beautification of urban spaces.