Kierrätykseen vauhtia – S-ryhmä vaihtaa mehupullot pantillisiksi

Palauttaessa mehupullosta saa 10 - 40 senttiä pullon koosta riippuen. Tuotteet voi palauttaa samaan palautusautomaattiin kuin muutkin pantilliset pullot ja tölkit. Pullot palautetaan korkillisina, jolloin myös korkit uusiokäytetään.
Mehupullon hinnan päälle tulee pantti, jonka saa takaisin, kun palauttaa pullot kaupan palautuspisteeseen. Tuotteiden litrahintoihin ei tule korotuksia pantin vuoksi.
Tiivistemehupullot muuttuvat pantillisiksi vaiheittain kevään ja kesän aikana. Huhtikuussa pantillisiksi muuttuvat kaikki Xtra mehutiivistepullot. Syksyllä vuorossa ovat Rainbow tiivistemehupullot.
– Ei kannata hämääntyä, vaikka myymälöistä löytyy kevään ja syksyn aikana sekä vanhoja, pantittomia tuotteita, että uusia pantin sisältäviä pulloja. Kaikki tuotteet eivät nimittäin vaihdu samaan aikaan, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Muovi kiertoon yhä uudelleen
Teon taustalla on S-ryhmän muovilinjaus, joka sisältää konkreettisia tavoitteita ja tekoja vastuullisen muovin käytön edistämiseksi.
– Kiertotalous kuuluu kaikille ja siksi halusimme ensimmäisten joukossa markkinoilla edistää muovin kierrätystä pantillisuudella. Se kannustaa asiakkaita palauttamaan muoviset mehupullot palautusautomaatteihin ja näin muovi saadaan yhä uudestaan kiertoon uusiksi pulloiksi ja pakkauksiksi, Lyytikäinen perustelee.
S-ryhmän tavoitteena on, että sen kaikkien oma merkki -tuotteiden pakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä.
Panttipulloissa koolla on väliä
Pullojen pantti määräytyy aina pullon koon mukaan ja pantti vaihtelee 10 - 40 sentin välillä. S-ryhmän kaupoissa pantti hyvitetään vain niistä juomapakkauksista, jotka on liitetty Suomen Palautuspakkauksen eli Palpan kierrätysjärjestelmiin. Nämä tuotteet tunnistaa ovaalinmuotoisesta pantti-merkistä.
Palautettujen kierrätysmuovipullojen määrä on kasvanut S-ryhmässä vuosittain. Vuonna 2017 S-ryhmän myymälöihin palautettiin 178 miljoonaa kierrätettävää muovipulloa, mikä on 9 miljoonaa pulloa enemmän edelliseen vuoteen verrattuna.
– Me suomalaiset olemme maailman parhaita pullojen kierrättämisessä, 90 prosenttia pantillisista pulloista kierrätetään. EU:ssa tämä on tavoitteena vasta vuoteen 2029 mennessä, Lyytikäinen kertoo.
Palautetuista kierrätysmuovipulloista saatavasta raaka-aineesta valmistetaan kaikkea aina uusista juomapulloista sadetakkeihin, kravatteihin, reppuihin ja fleecepuseroihin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, puh. 010 76 81911, sp. mika.lyytikainen@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän kova investointitahti kotimaahan jatkui26.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos (FAS) säilyi vakaana haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Edellisvuoden tasosta jäätiin S-Pankin liikevoiton laskun vuoksi. Erityisen vahvasti kehittyivät verkkokaupat. Päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi alkuvuonna edelleen muuta markkinaa paremmin, ja bonuksia maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä.
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme