SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Lupaus lunastettu: ”Food Market Herkun ruokakorin hinta laski roimasti”

Jaa
Kauppalehti julkaisi viime viikolla laajan ostoskorien hintavertailun, jossa suurin yllättäjä oli Food Market Herkku. Viime vuodesta Herkun ostoskorin hinta on laskenut seitsemän prosenttia. Vuosia voimassa ollut maine kalleimpana ruokakauppana on mennyttä. Osuuskaupat uusina omistajina ovat valjastaneet vahvuutensa Herkku-ketjun käyttöön.

– Asetimme Food Market Herkulle kaksi selkeää tavoitetta: ”kohti eurooppalaista kärkeä” ja ”hinnat laskevat kyllä”. Herkku nousi jo aiemmin kansainvälisesti arvostetun tutkimuslaitoksen IGD:n listaukseen ja Herkku mainittiin maailman 16 kiinnostavimman uuden ruokakaupan joukossa. Herkumpi ei ole kalliimpi, se on nyt selvää, toteaa valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.

Herkun taival ei ole ollut pelkästään ruusuilla tanssimista. Tarvittiin suurempi muutos koko konseptin osalta. Herkuista halutaan rakentaa valikoimiltaan ainutlaatuisia kauppoja, jotka ovat hintatasoltaan yhä useamman ihmisen saavutettavissa.

– Food Market Herkku on meille mahtava oppimisen paikka. Herkuissa on mahdollista irrotella uusimpien palvelu- ja tuoteinnovaatioiden kanssa. Kun tämä yhdistetään osuuskauppojen ketjuosaamiseen ja Herkun ruoka- ja palveluosaamiseen, on tuloksena timmi yhdistelmä, HOK-Elannon toimialajohtaja Kimmo Nikula pohtii.

Yksi keskeisiä ongelmia Herkussa on ollut hävikki, joka ei ole ollut aiemmin säällisellä tasolla.

– Pystymme vaikuttamaan hävikin pienentämiseen valikoimien tarkemmalla suunnittelulla ja hinnoittelulla sekä ennakoimalla kysyntää. Meillä on käytössä Zero waste -hinnoittelu, jolla vauhditetaan niiden tuotteiden myyntiä, jotka ovat vaarassa mennä hävikkiin, kertoo Helsingin keskustan Herkun Food Market Manager Milli Teivaala.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:


Antti Oksa, valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0699, sp. antti.oksa@sok.fi


Kimmo Nikula, toimialajohtaja, HOK-Elanto, p. 010 766 0620, sp. kimmo.nikula@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye