Kulttuuriyhdistys Ensemble Nylandia ry

Ensemble Nylandia inleder firandet av sitt 10-årsjubileum med en konsert 18.5.2019

I år firar Ensemble Nylandia, som leds av cembalisten Matias Häkkinen, sitt första decennium. Jubileumsårets första konsert ordnas 18.5. kl. 19 i Helsingfors konservatoriums konsertsal. Konserthelheten What Magick has Victorious Love med musik av Henry Purcell (1659-1695) uppfördes första gången 2012 och var en av Nylandias mest älskade och långvariga produktioner. Nu uppförs en ny version med nya krafter. Som solist hör vi en av Finlands mest efterfrågade och karismatiska sångare, sopranen Tuuli Lindeberg, som har haft ett nära samarbete med Nylandia sedan ensemblen grundades.
Kuvassa sopraano Tuuli Lindeberg, kuvaaja: Heikki Tuuli

Under årens lopp har vi hört uppföranden i olika versioner på flera håll i Finland. Konserten i maj uppförs med en orkester bestående av ett tjugotal musiker. Till orkestern hör förutom stråkarna en rejäl continuosektion — som har blivit ett av orkesterns kännetecken — samt blockflöjtsenseblen Q Consorts musiker som hör till Ensemble Nylandias organisation.

Konserten består av ett brett sortiment av Henry Purcells mångsidiga scenmusik. Största delen av musiken är från kompositörens semioperor King Arthur och The Fairy-Queen. Purcells uttrycksfulla sånger och hans medryckande instrumentalmusik visar hur nyansrik, teatralisk och tilltalande barockens scenmusik kan vara när den är som bäst.

Höjdpunkten på Ensemble Nylandias jubileumsår är både den stora konserten på orkesterns födelsedag 30.9. i Berghälls kyrka och De vackraste barockjulsångerna-turnen som redan blivit en tradition. Bland årets andra festligheter kan nämnas konsertprojekten med flera olika samarbetspartner (bl.a. Avanti, The Royal Wind Music och Kuopios stadsorkester), uruppföranden av kompositörerna Eero Hämeenniemi och Gustav Nyström, samt uppföranden på många festivaler (bl.a. Kimitoöns musikfestspel, BarokkiKuopio, I Barockens labyrinter och två festivaler i Toruń i Polen).

Välkomna för att intervjua, fotografera och följ övningarna av Ensemble Nylandia och Tuuli Lindeberg till Helsingfors konservatorium den 14 maj. 9.30-12.

Matias Häkkinen, konstnärlig ledare
matias.hakkinen@gmail.com