Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari valittu vuoden digijohtajaksi 2019

”Menestyksekäs organisaation toiminnan ja digitalisaation mahdollisuudet yhdistävän strategian hahmottaminen, toimenpiteiden suunnittelu, toteuttaminen ja levittäminen vaatii koko organisaation panosta. Näin on myös viime vuosina merkittävän muutoksen läpikäyneessä ja onnistumisten myötä vastuualuettaan kasvattaneessa Väestörekisterikeskuksessa. Silti toiminnan vetäjäksi ja takaajaksi tarvitaan Janne Viskarin kaltainen innovatiivinen, tavoitteellinen digitalisaation sanansaattaja ja toteuttaja. Hänellä on organisaationsa johtajana ja tukemana rohkeutta uudistaa sen palveluita ja toimintatapoja, olla esimerkkinä muulle julkiselle hallinnolle digitalisaation soveltamisessa ja kyky saada asiat tehdyiksi.”, toteaa Tivi valintaperusteluissaan.
Väestörekisterikeskuksen muuttuminen digitalisaation edelläkävijäksi yhdessä monien muiden julkishallinnon toimijoiden kanssa on huomattu myös Suomen rajojen ulkopuolella. Se on synnyttänyt vierailijoiden ja puhepyyntöjen virran. Janne Viskarin saama tunnustus on samalla tunnustus julkishallinnossa tehdylle merkittävälle digitalisaatiokehitykselle. Väestörekisterikeskuksen palvelut ovat jo nyt Suomi.fi:n kautta osa suomalaisten sähköistä asiointia ja elämää samalla kun uusia palveluita kehitetään määrätietoisesti pitäen kansalainen kehittämisen keskiössä.
Väestörekisterikeskuksen rooli digitalisaation edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä vahvistuu tulevaisuudessa entisestään, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyvät 2020 alussa yhteiskunnan digitalisaatiota edistäväksi keskusvirastoksi, Digi- ja väestötietovirastoksi. Viraston vastuulle tulee koko yhteiskunnan digitalisaation edistäminen, tietojen saatavuuden turvaaminen ja palveluiden tarjoaminen.
”Hyvinvointiyhteiskuntaan kuuluvan palvelutason säilyttäminen on suurin tulevaisuuden haasteemme ja paras ratkaisu siihen ovat digitaaliset palvelut. Julkishallinnon palvelut on kyettävä tarjoamaan jatkossa yhtä kattavasti, mutta alemmilla tuotantokustannuksilla. Voidaksemme palvella entistä paremmin kansalaisten tarpeita, on panostettava eri tietovarantojen laajaan hyödyntämiseen eri toimijoiden ja järjestelmien välillä. Tiedot on saatava liikkumaan luotettavasti ja automatisoidusti eri järjestelmien välillä. Tämä vaatii järjestelmien rakentajilta yhteentoimivuuden erityistä huomiointia. Samalla on kuitenkin tärkeää huolehtia tietojen käytön etiikasta. Digitalisaation kovinta ydintä on pystyä säilyttämään kansalaisten luottamus siihen, että julkishallinto käsittelee heidän tietojaan oikein. Luottamusta voitaisiin nostaa läpinäkyvyyttä lisäämällä eli tarjoamalla kansalaisille näkymä siihen, missä heidän tietojaan käsitellään”, sanoo Janne Viskari.
”Digitalisaatio ei kuitenkaan toteudu vain järjestelmiä tai lainsäädäntöä parantamalla. Kansalaiset, joilla on valmius käyttää sähköisiä välineitä, täytyy saada asioimaan myös julkishallinnon kanssa nimenomaan sähköisissä kanavissa. On panostettava yksittäisten ihmisten digitaitojen kehittämiseen. Kaikkien koulutusalojen tulee tarjota jatkossa digiosaamisen perustaitoja. Myös työelämässä olevien ja ikääntyneiden osaamisen ja valmiuksien kehittämistä on vahvistettava, jotta työn murroksesta aiheutuvaa osaamiskuilua voidaan kaventaa”, jatkaa Viskari.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne ViskariYlijohtaja
Puh:0295 535 022janne.viskari@vrk.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Väestörekisterikeskus edistää yhteiskunnan digitalisointia ja sähköistä asiointia Suomessa. Vastuullamme olevien kokonaisuuksien häiriötön ja sujuva toiminta on yhteiskunnalle elintärkeää. Ylläpidämme ja kehitämme maamme tärkeintä tietovarantoa, väestötietojärjestelmää, ja tarjoamme väestötietojärjestelmään pohjautuvia tietopalveluja viranomaisille sekä yrityksille. Vastaamme varmennetun sähköisen asioinnin tuottamisesta Suomessa. Tuottamamme varmenteet takaavat turvallisen ja sujuvan sähköisen asioinnin ja työskentelyn mm. julkisessa hallinnossa ja sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla.
Tuotamme ja kehitämme Suomi.fi-palveluja kansalaisten, julkisen hallinnon ja yritysten käyttöön. Palvelujen muodostama kansallinen palveluarkkitehtuurikokonaisuus luo perusedellytykset julkisten sähköisten asiointipalveluiden toteuttamiselle ja suomalaisen yhteiskunnan digitalisoinnille. Väestörekisterikeskus toimii myös digituen valtakunnallisena kehittäjänä ja digituen tuottajien tukijana. Vaalitehtävistä vastuullamme ovat mm. äänioikeusrekisterin ja ehdokasrekisterien luominen, äänioikeusilmoitusten toimittaminen ja äänestyspaikkapalvelun tuottaminen.
Vuoden 2020 alusta Väestörekisterikeskus muuttuu Digi- ja väestötietovirastoksi, kun maistraatit ja Itä-Suomen aluehallintovirastossa toimiva maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö (MOK) yhdistyvät Väestörekisterikeskuksen kanssa. Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvata tietojen saatavuutta ja tarjota palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin. Virasto toimii useilla paikkakunnilla Suomessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
Digital support brought to homes by HelsinkiMissio and the City of Helsinki awarded with the 2025 Digitukiteko recognition award – Digital skills and inclusion for seniors through cooperation22.5.2025 15:05:00 EEST | Press release
Digital support brought to homes provided by HelsinkiMissio and the City of Helsinki has awarded with the Digitukiteko recognition for 2025. Free-of-charge digital support offers older people, in particular those at risk of social exclusion, an opportunity to strengthen their digital skills in the comfort of their homes. The activities have succeeded in coordinate cooperation between the third and public sectors in a way that can also be scaled elsewhere in Finland.
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme