Yhdeksän uutta akatemian tutkimushanketta Jyväskylän yliopistoon
Tieteellisen laadun ohella toimikunta priorisoi erityisesti sellaisia hankkeita, joissa laatu yhdistyy vahvaan akateemiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Pääpaino on väitöksen jälkeisen tutkijanuran edistämisessä.
Myönnetyt akatemiahankkeet:
Apulaisprofessori Sigurd D`hondt, soveltava kielitiede, Kansainvälisen rikoslain uudelleenmäärittely: Oikeussalissa toteutettu etnografia oikeussalikäytänteistä Kansainvälisessä rikostuomioistuimessa. (480 000 euroa). Hankkeessa tutkitaan Haagin kansainvälisen tuomioistuimen toimintaan globaalissa toimintaympäristössä kohdistuvia haasteita.
Tutkimusjohtaja Katja Kokko, liikuntatieteellinen tiedekunta: Elämänkaaren aikana muotoutuvat yksilölliset kehityspolut elämänsiirtymiin 60-vuotiaana: kehityspsykologinen tutkimus (TRAILS) (477 745 euroa). Hankkeessa tarkastellaan mielen hyvinvointia ennakoivia tekijöitä ja mekanismeja noin 60-vuoden iässä alkavan myöhäisen aikuisiän vaiheessa. Kohteena ovat sekä ikävaiheeseen liittyvät siirtymien ja yhteiskunnallisten vaatimusten rooli näissä yhteyksissä.
Yliopistonlehtori Mikko Kuronen, kieli- ja viestintätieteiden laitos: Digitaalinen apuväline suullisen kielitaidon harjoitteluun ja arviointiin / Konsortio: DigiTala (272 339 euroa). DigiTala-hanke toteutetaan yhdessä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa. Hanke lisää tasa-arvoisia kieltenopiskelumahdollisuuksia kehittämällä ja tutkimalla teknistä apuvälinettä puhumisen harjoitteluun ja arviointiin. Ensimmäinen sovellusalue on puhumisen osakoe suomalaiseen ylioppilastutkintoon.
Professori Esa Lehtinen, kieli- ja viestintätieteiden laitos: Johtamiskäytänteiden uudistaminen digitaalisten alustojen välityksellä: Vuorovaikutuksen näkökulma (480 000 euroa). Tässä tutkimushankkeessa tarkastellaan digitaalisten alustojen roolia osana johtamiskäytänteiden kehittämistä ja uudistamista vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tarkasteltavan kontekstina on digitaalista teknologiaa hyödyntävä konsultointi.
Professori Anna Rönkä, kasvatustieteiden laitos: Yhteisvanhemmuuteen oppimassa: Vertaileva pitkittäistutkimus yhteisvanhemmuuden rakentumisesta vanhemmuuteen siirtymävaiheessa. CopaGloba (285 696 euroa). Poikkitieteinen konsortiotutkimus toteutetaan yhdessä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa. Se tarkastelee yhteisvanhemmuutta perheen muodostamisen ja sukupuolten välisen tasa-arvon avaintekijänä siirtymässä vanhemmuuteen. Tutkimus syventää ymmärrystä ammattilaisten ja vertaisten roolista yhteisvanhemmuuden rakentumisesta.
Apulaisprofessori Noona Kiuru, psykologian laitos: Nuorten hyvinvoinnin tukeminen teknologiapohjaisten psykologisten interventioiden avulla (480 000 euroa). Miten tukea nuorten mielenterveyttä mahdollisimman tehokkaasti? Projektissa sovelletaan tekoälyn menetelmien avulla mahdollisuuksia tarjota yksilöllistä tukea suurelle ryhmälle nuoria.
Akatemiatutkija Miriam Nokia, psykologian laitos: Aivojen ja kehon synkronia oppimisen optimoimisen työkaluna (475 904 euroa). Aivorytmit tahdistavat tiedonkäsittelyä ja ovat yhteydessä kehon rytmeihin, kuten sykkeeseen ja hengitykseen. Tutkimuksessa selvitetään, miten tämä aivojen ja kehon synkronia säätelee hermostollista muovautuvuutta.
Apulaisprofessori Niina Rutanen, kasvatustieteiden laitos: JY TRACE – Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä (477 256 euroa) Hanke keskittyy lasten erilaisiin siirtymiin varhaiskasvatuksen aikana Suomessa. Tutkimuksen aikana kerättävää aineistoa käytetään myös kansainväliseen projektiin, jossa tutkitaan lasten siirtymiä seitsemässä eri maassa.
Professori Minna Suni, kieli- ja viestintätieteiden laitos: Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen (480 000 euroa). Riittämätöntä suomen kielen taitoa pidetään yleisesti maahanmuuttajien työllistymisen keskeisimpänä esteenä. Etnografisella otteella toteutettavassa hankkeessa tarkastellaan sitä, miten maahanmuuttajien suomen kielen hallinta kehittyy meneillään olevissa uusimuotoisissa koulutuksissa. Tulokset auttavat esimerkiksi työelämälähtöisen kielipedagogiikan kehittämisessä.
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta myönsi rahoituksen kaikkiaan 73 akatemiahankkeelle, joissa on yhteensä 81 osahanketta. Näiden päätösten yhteisarvo on noin 35 miljoonaa euroa. Akatemiahanke on toimikunnan tärkein rahoitusmuoto tutkimuksen vaikuttavuuden ja uudistumisen varmistamiseksi.
Hankkeita saaneiden yhteystiedot:
Sigurd D`hondt, +358408055071, sigurd.a.dhondt@jyu.fi,
Katja Kokko, +358408053500, katja.r.kokko@jyu.fi
Mikko Kuronen, +358408053242, mikko.j.kuronen@jyu.fi
Esa Lehtinen, +358408055085, esa.t.lehtinen@jyu.fi
Anna Rönkä, +358408054891, anna.k.ronka@jyu.fi
Noona Kiuru, +358408054740, noona.kiuru@jyu.fi
Niina Rutanen, +358408054654, niina.a.rutanen@jyu.fi
Minna Suni, +358408053226, minna.suni@jyu.fi
Miriam Nokia, +358408053517, miriam.nokia@jyu.fi
Lisätietoja:
tiedottaja Anitta Kananen, +358408461395, anitta.kananen@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
tiedottaja Anitta Kananen, +358408461395, anitta.kananen@jyu.fi
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Befolkningsförändringen syns redan i skolornas vardag – hur ser likabehandling i lärandet ut och vad är den grundläggande utbildningens framtid?9.9.2025 14:20:35 EEST | Tiedote
På 2020-talet ordnar kommunerna grundläggande utbildning i differentierade demografiska förhållanden. I flera kommuner i Finland minskar antalet barn betydligt under de närmaste åren, i tillväxtcentrumen präglas utvecklingen däremot av en ökning i den flerspråkiga befolkningen. En färsk utredning som undervisnings- och kulturministeriet beställt ger en lägesbild av nuläget och framtidsutsikterna för ordnandet av den grundläggande utbildningen i väldigt olika typer av finländska kommuner.
Väestönmuutos näkyy jo koulujen arjessa – miltä näyttää oppimisen yhdenvertaisuus ja perusopetuksen tulevaisuus?8.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Kunnat järjestävät 2020-luvulla perusopetusta eriytyvissä väestöllisissä olosuhteissa. Useissa Suomen kunnissa lasten määrä vähenee lähivuosina huomattavasti, kasvukeskuksissa puolestaan kehitystä leimaa monikielisen väestönosan kasvu. Tuore opetus- ja kulttuuriministeriön tilaama selvitys luo tilannekuvan perusopetuksen järjestämisen nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä hyvin erityyppisissä suomalaisissa kunnissa.
Lihavuuden ehkäisy lapsuudessa on keskeistä sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyssä8.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreiden suomalaistutkimusten mukaan runsas reipas ja rasittava liikunta, hyvä fyysinen kunto ja terveellinen ruokavalio tukevat valtimoiden terveyttä lapsuudessa ja nuoruudessa. Erityisesti reipas ja rasittava liikunta sekä lihavuuden ehkäisy ovat avainasemassa sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyssä.
Kirjoitan, koska haluan!5.9.2025 17:50:09 EEST | Tiedote
Suomalaiset nuoret lukevat nykyään kenties enemmän kuin koskaan, mutta lukeminen on sirpaloitunut kännykkäaikakaudella lyhyiden viestien ja tekstien lukemiseen. Vaikka kirjojenkin lukeminen on edelleen yleistä, luettujen kirjojen määrä on laskenut jyrkästi. Erityisesti aktiivilukijoiden määrä on laskenut 15–24-vuotiaiden nuorten joukossa. Herättääksemme osaltamme lukemisintoa julkaisemme valtakunnallisen kirjoituskilpailun 13–16-vuotiaille sekä 17–20-vuotiaille nuorille. Nykytrendin mukaisesti kilpailuraadin parhaiksi valitsemista kirjoituksista julkaistaan kaikille kuunneltavaksi ilmaiset ääniteokset suomalaisessa VoiceBooks-äänikirjasovelluksessa.
Uusi professori tutkii työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin yhteyksiä – “Oppiminen ei ole pelkästään innostavaa, vaan se voi myös kuormittaa”4.9.2025 13:09:28 EEST | Tiedote
Toukokuussa aikuiskasvatuksen professorina aloittanut Kaija Collin on tarkastellut työurallaan aikuisten oppimista monesta näkökulmasta. Työssä tapahtuva jatkuva oppiminen puhututtaa etenkin nykyajan vaativassa ja kovatahtisessa työelämässä, mutta sen yhteyksiä työhyvinvointiin tulisi Collinin mukaan selvittää tarkemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme