Uusi rautatiekisko nopeiden junayhteyksien mahdollistajana - väitös konetekniikan alalta, KTT Seppo Hauta-aho

Väitöstyössä kehitettiin jatkuva teräksinen rautatiesiltapalkki, jossa ei käytetä lainkaan ratapölkkyjä tai tavanomaista kivimurskepengertä tukirakenteena. Kyse on Suomessa kehitetystä uudesta teknologiasta ja innovaatiosta, jota voidaan hyödyntää muun muassa niin sanotun tunnin junan kehittämisessä tai rakennettaessa nopeampia junayhteyksiä, kuin mitä perinteiset ratarakenteet kestävät.
Sekä Suomessa että kansainvälisesti perinteisten rautatierakenteen käyttö on rajallista tilanteessa, jota varten niitä ei ole aikoinaan suunniteltu. Nopeiden junien aiheuttamat suuret voimat ja kasvavat tavarakuormat asettavat kokonaan uudenlaisia vaatimuksia rautateiden tukirakenteille.
Väitöstyössä tutkittu ongelma liittyy juuri edellä mainittuun ja tutkimuksen tavoitteena oli kehittää uudenlainen teräspalkin rakenne, joka täyttää tiukat vaatimukset ja, joka voidaan valmistaa taloudellisesti.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin kolmiuumainen erittäin lujarakenteinen uusi rautatiekiskopalkki, jota voidaan valmistaa kustannustehokkaasti ja tehdasympäristössä. Tutkimuksessa kehitetty uusi valmistusmenetelmä käyttää jatkuvaa energiantuonnin mittausta sekä valvoo ja tallentaa yksilökohtaisesti rautatiekiskopalkin valmistuksen tiedot. Järjestelmää voidaan hyödyntää laajasti teräsrakentamisen sovellutuksissa, kuten rautateissä, silloissa ja laivoissa.
Vastaväittäjä: Professori Jussi Sopanen, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT
Valvoja: Professori Kari Tammi, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikka
Väitöskirjan verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-8509-8
Yhteyshenkilöt
Seppo Hauta-aho, puh. 0400 459 447
seppo.hauta-aho@steelinvest.com
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.