Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Metrovarikko saa energiaa auringosta

Jaa
HKL:n aurinkovoimala tuottaa sähköä niin, että siitä riittäisi yli 200 kerrostaloasuntoon vuodeksi. Aurinkovoimala pienentää HKL:n hiilijalanjälkeä.
Metrovarikon aurinkovoimala otettiin käyttöön aurinkoisessa säässä 18.6.2019. Kuva: Lasse Rosenholm/HKL
Metrovarikon aurinkovoimala otettiin käyttöön aurinkoisessa säässä 18.6.2019. Kuva: Lasse Rosenholm/HKL

HKL:n hankkima aurinkovoimala otettiin käyttöön 18.6.2019 Roihupellon metrovarikolla. Aurinkovoimala pienentää HKL:n hiilijalanjälkeä varikon kuluttaman sähkön osalta. Kaikki HKL:n raideliikenteen kuluttama sähkö on jo päästötöntä, sillä se tuotetaan pohjoismaisella tuuli- ja vesivoimalla.

– Oman aurinkovoimalan rakentaminen on osa HKL:n vastuullisuutta. Haluamme olla edelläkävijöitä hajautetun uusiutuvan energian tuottajina ja metrovarikon voimalan avulla pystymme arvioimaan mahdollisuuksia uusiutuvan energian omaan tuotantoon laajemminkin, kertoo HKL:n laatu- ja ympäristöpäällikkö Maija Sarpo.

Voimala on epävirallisen listauksen mukaan Suomen 11. suurin aurinkovoimala, eli kuuluu toistaiseksi Suomen 20 suurimman voimalan joukkoon. Voimala on myös Suomen 9. suurin kattoasenteinen voimala.

– Roihupellon metrovarikon sähkönkulutus vuodessa on noin 4 600 MWh. Vaikka voimala tuottaa noin 422 MWh vuodessa, on se vasta noin kymmentä prosenttia metrovarikon tarpeista. Jos kuitenkin aurinkovoimala hetkellisesti tuottaisi enemmän sähköä kuin varikko kuluttaa, voitaisiin tämä sähkö ohjata metrojunien liikennöintiin HKL:n omassa sähköverkossa, kertoo hankkeen toteuttamisesta vastaava HKL:n projektipäällikkö Lasse Rosenholm.

Aurinkovoimala koostuu 1780 monikiteisestä paneelista ja viidestä invertteristä, joilla voimala kytketään kiinteistön sähköjärjestelmään.

– Voimalan erikoispiirre on se, että sen paneeleita on suunnattu kolmeen eri ilmansuuntaan; itään, etelään ja länteen. Tämä antaa voimalalle tasaisempaa tuotantoa aamuauringosta iltaruskoon. Voimalan älyominaisuudet ovat kattavat, sillä tuotantoa voidaan seurata jopa yksittäisten paneelien tasolla. GEF Vision palvelun avulla voidaan diagnosoida inverttereiden ja voimalan toimintaa lukemalla niitä etänä, kertoo GreenEnergy Finland Oy:n tekninen asiantuntija Juha Huttunen.

Voimalan olisi tarkoitus olla käytössä vähintään 30 vuotta ja päivittämällä mahdollisesti vielä pidempään.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lasse Rosenholm, projektipäällikkö (HKL), +358 40 482 5592, lasse.rosenholm@hel.fi
Ilkka Pitkänen, myyntipäällikkö (GreenEnergy Finland Oy), +358 50 502 8000, ilkka.pitkanen@gef.fi

Kuvat

Metrovarikon aurinkovoimala otettiin käyttöön aurinkoisessa säässä 18.6.2019. Kuva: Lasse Rosenholm/HKL
Metrovarikon aurinkovoimala otettiin käyttöön aurinkoisessa säässä 18.6.2019. Kuva: Lasse Rosenholm/HKL
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
PL 100
01022 Kaupunkiliikenne

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaisantunnelin Pyörätallissa aamukahvit 10.6. – maksuton pyöräpysäköinti käytössä rekisteröityneille käyttäjille4.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Kaisantunnelin Pyörätalli on suljettuna maanantaina 9.6. vuosipesun ajaksi. Tiistaina 10.6. Pyörätalli avautuu normaalisti klo 05–23. tiistaista 10.6. alkaen Pyörätalli on kuitenkin käytössä vain HSL:n Pyöräpysäköintipalveluun rekisteröityneille. Pyörätallissa tarjoillaan tiistaina aamukahvit klo 8–10 ja samalla on mahdollisuus tutustua Pyörätalliin sekä saada neuvoja käyttäjäksi rekisteröitymiseen.

Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla maanantaina – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan28.5.2025 09:28:24 EEST | Tiedote

Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu uudella vaiheella. Metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynti eli itäinen sisäänkäynti suljetaan korjaustöiden vuoksi tulevana maanantaina 2.6. kesän ajaksi. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye