Ifall bagaget packats på fel sätt i bilen så räddar inte ens de bästa däck bilisten i ett tvär-stopp
Inte ens de bästa däck eller övrig säkerhetsutrustning är till någon nytta ifall bagaget packats in slarvigt. Vid tvärbromsning eller i kollisionssituationer stannar bilen tvärt medan löst flygande föremål fortsätter sin bana framåt. Även helt små föremål förvandlas med ens till livsfarliga projektiler.
En 600 grams tablettdator förvandlas under en luftfärd till en 24 kilograms klump när en bil, som susar framåt med en hastighet på 50 km/h, plötsligt stannar till följd av en kollision eller tvärbromsning. På motsvarande sätt växer en fyrakilos hund vid tvärbromsning till en koloss på 640 kilogram, påminner Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora.
”I samband med förberedelserna av en semesterresa bör det således observeras att bagaget eller sällskapsdjuren inte får flyga fritt i passagerarutrymmet”.
I nya bilar har trenden genomgått en förändring från sedan-modeller med slutna bagageutrymmen mot farmarbilar och olika cityterrängbilar, vilkas bagageutrymme behändigt kan utökas genom att lösgöra skyddsnätet eller hatthyllan.
”Bagageutrymmet får inte packas för högt upp ovanför bakbänken. Ifall bagagenät inte finns är det klokt att fästa stora föremål med linor.”
Lufttrycket i skick före avresan
En stor del av de modernare bilarna har varningssystem som meddelar om fel i däcktrycket men föraren bör fortfarande själv hålla sig uppdaterad om det aktuella lufttrycket.
”När bilen packas full med folk och bagage är det bra att fylla lufttrycket i däcken en smula över det normala.”
Lämpligt lufttryck i däcken gör bilfärden bekvämare och säkrare. Särskilt i kurvor och väjningssituationer gör ett riktigt däcktryck bilen lättare att manövrera genom att riktigt däcktryck utgör förutsättning för att bilens elektroniska styrsystem fungerar som det skall.
Samtidigt som man sköter däcktrycket kan semesterbudgeten hållas i styr. Tillräckligt högt däcktryck sparar på bränslet och förlänger däckens användningsålder.
”Det är bättre att trycket finns i däcken än hos föraren”, säger Nuora.
Håll styrvinklarna i schack
Vårens tjälskador förorsakar skador på vägarna. Detta kommer till synes även i däcken.
”Uselt vägskick och tjälgropar samt skrovliga gatukanter vrider lätt de känsligastödmekanismerna på nutida fordon när hjulet träffar dem.”
Styrningsvinklar som råkat i felläge känns oftast i landsvägshastigheter så att bilen drar sidledes och som vibrationer i ratten. Ifall symptomen verkar bekanta får man hjälp av yrkeskunniga däckspecialister.
Granskningen och vid behov regleringen av styrningsvinklarna är ett arbete som görs på en timme, vilket betalar sig tillbaka.
”Felaktig hjulvinkel nöter ut däcket snabbt och oförmärkt. I de värsta fall hinner däcket nötas så illa att det exploderar under körningen.”
Kontrollera däcken före semesterresan
Före resan är det att rekommendera att man, t.ex. i samband med kontrollen av däcktrycket, med ögonmått går igenom däcken såväl på utsidan, som insidan.
”Ifall man ser snittskador, större bulor eller utbuktningar lönar det sig att låta däcket kontrolleras av en specialist på en däckaffär och vid behov ersätta däcket med ett nytt.”
Mönsterdjupet kan kontrolleras med en två euros slant som läggs i mönsterfåran. Om slantens 4 millimeters silverkant sjunker i fåran, är mönsterdjupet 4 mm och däcket ger ett relativt gott väggrepp också under blötföre. Det i lag stadgade minimimönsterdjupet är 1,6 mm men vid blötföre räcker detta inte till för att effektivt tränga undan vattnet mellan däcket och vägytan.
Informationskampanjen på hösten
I syfte att fästa uppmärksamhet vid kontroll av däcken även på hösten, arrangerar
Trafikskyddet, polisen och Bildäcksförbundet åter nästa höst en däckratsiakampanj med tonvikt på däckinformation. Med temat ”kolla däcken i tid” strävar man att påminna om vikten av kontinuerlig däckkontroll och bilförarens ansvar. Informationskampanjen arrangeras vecka 37 (9.-13.9).
”Men såväl däcken som övrig säkerhetsutrustning fungerar bäst när man kommer ihåg att på resan förse sig med sig den viktigaste säkerhetsutrustningen, dvs. ta tillräcklig med tid på sig” säger Nuora.
Nyckelord
Kontakter
Jarmo Nuora
Bildäcksförbundet
Ordförande
+358 40 557 5690
www.autonrengasliitto.fi
Bilder

Om

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Bildäcksförbundet r.f.är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan och som grundades 1944.Bildäcksförbundet har 70 medlemsföretag, med sammanlagt 260 verksamhetenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum