Keskuskauppakamari

Puheenjohtajuuskausi käytettävä hyväksi

Jaa
Heinäkuussa alkava Suomen EU-puheenjohtajuuskausi osuu poikkeukselliseen ajankohtaan. Samaan aikaan nimitetään uutta komissiota ja sovitaan sen ohjelmasta. Suomen pitäisi myös päättää neuvottelut EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä. Myös uusi brexitin takaraja osuu lokakuulle, keskelle Suomen puheenjohtajuutta. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi toivoo, että Suomi käyttää puheenjohtajana asemansa tehokkaasti edistääkseen unionin ja sen kansalaisten hyvinvointia tulevaisuudessa.
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

”Keskuskauppakamari toivoo puheenjohtajakauden ohjelmaan enemmän konkretiaa. Olemme esittäneet, että Suomi keskittyy puheenjohtajakaudellaan kauppapolitiikkaan, sisämarkkinoihin sekä tehokkaisiin ratkaisuihin ilmastopolitiikassa jotta Eurooppa pysyy mukana globaalissa kilpailussa. Sisämarkkinoilla erityisesti tieto- ja kiertotalouden edistäminen on tulevaisuutta ajatellen fiksua politiikkaa,” Romakkaniemi sanoo.

Hallituksen linjaukset Eurooppa-politiikan vahvistamiseksi ovat oikeansuuntaiset, Romakkaniemi kiittelee. Hallituksen painotukset heijastuvat Suomen EU-politiikkaan, sillä hallitusohjelman lähtökohtana on vahva, yhtenäinen ja toimintakykyinen Euroopan unioni.

“EU:n on oltava vahva, jotta se pystyy olemaan vahva ja itsenäinen globaali toimija voimapolitiikan vahvistuessa ja muiden monenkeskisten instituutioiden roolin ollessa yhä kyseenalaisempi”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi iloitsee, että vaativan puheenjohtajuuskauden aikana eurooppaministerin salkulle on annettu sen ansaitsema painoarvo. 

“Ensimmäistä kertaa Suomen historiassa meillä on ministeri, joka keskittyy vain eurooppaministerin tehtävään. Tulevalla puheenjohtajuuskaudella se tulee kuitenkin olemaan yksi vaativimmista tehtävistä. Hienoa, että meillä on Tytti Tuppuraisessa erittäin osaava ministeri sitä pestiä hoitamassa”, Romakkaniemi, joka tapasi ministeri Tuppuraisen tällä viikolla, sanoo.

Romakkaniemi muistuttaa, että puheenjohtajuuskaudella Suomi voi vaikuttaa tulevan komission työohjelmaan ja EU:n strategisiin painopisteisiin. Tämä mahdollisuus pitäisi osata käyttää oikein.

"Keskuskauppakamari toivoo, että Suomi ei jätä käyttämättä tätä ainutlaatuista tilaisuutta päästä vaikuttamaan Euroopan suuntaan”, Romakkaniemi sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Naisten osuus pörssiyhtiön hallituksen jäsenistä uuteen ennätykseen – suurissa pörssiyhtiöissä naisten osuus nousi ensimmäisen kerran 40 prosenttiin17.7.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Naisten osuus suurten pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenistä nousi ensimmäistä kertaa 40 prosenttiin, mikä on uusi ennätys. Kun tarkastellaan kaikenkokoisten pörssiyhtiöiden hallituksia, on naisten osuus niissä nyt 35 prosenttia. Hallituksen sukupuolijakauma on tasapuolinen jo 70 prosentissa pörssiyhtiöistä. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta.

Kv-kauppakamarilta entistä tiukemmat säännöt ympäristöväittämillä markkinointiin8.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on tiukentanut markkinointisääntöjään koskien ympäristöväittämiä. Jos markkinoija käyttää tavoitteellista väittämää, joka koskee tulevaisuuteen suuntautuvaa pyrkimystä, sen on osoitettava selkeä suunnitelma, jolla se aikoo saavuttaa pyrkimyksensä ilmoittamassaan aikataulussa. Myös esimerkiksi sanojen ympäristöystävällinen ja ekologinen käyttö ilman täsmennystä on lähtökohtaisesti kiellettyä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye