Jo yli miljoona asiakasta hyödyntää ilta-alea ja osallistuu hävikkitalkoisiin

Kaiken kaikkiaan yli 70 miljoonaa tuotetta punalaputetaan vuosittain ja myydään alennettuun hintaan. Noin 900 S-ruokakaupassa on parin vuoden ajan saanut iltaisin 30 prosentin alennuksen päälle ilta-alen eli tuotteen 60 prosentin alennuksella. Ilta-ale alkaa tyypillisesti iltayhdeksältä, mutta esimerkiksi vuorokauden ympäri auki olevissa myymälöissä ale saattaa alkaa klo 22.
- Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko. Ilta-alen aloittamisen jälkeen hävikki väheni useissa myymälöissämme jopa yli 10 prosenttia ja taso on pysynyt siitä saakka. On hienoa, että asiakkaat voivat punalapputuotteita ostamalla auttaa meitä hävikkitalkoissa ja samalla ostaa itselleen edullisesti täysin käyttökelpoista ruokaa, iloitsee suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Kala ja liha käyvät kaupaksi punalaputettuna
Ostetuimpia punalapputuotteita ovat erilaiset pakatut liha- ja kalatuotteet, kuten lohifilee tai lehtipihvi. Liha ja kala muodostavat 70 prosenttia aletuotteiden myynnistä. Myös leipää, pullaa ja maitotuotteita tarttuu ostoskoreihin ilta-alessa. Punalaputetut tuotteet kaupassa huomannut kerää usein niitä koriinsa enemmänkin.
Ilta-ale näkyy erityisesti pienissä myymälöissä, kuten Sale ja Alepa. Prismassa punalaputetut tuotteet ehtivät usein mennä kaupaksi jo ennen ilta-alea. Myös laajentuneet aukioloajat ovat vaikuttaneet ruokahävikin pienentymiseen. Hävikin vähentäminen on tärkeää – ruoan tuotannon ja kuljetuksen päästöt ovat syntyneet turhaan, jos ruoka päätyy roskiin.
Kaiken kaikkiaan vain 1,5 prosenttia tuotteista jää myymättä S-ruokakaupoissa. Näistä suurin osa on hedelmiä ja vihanneksia, joita ei lainkaan alelaputeta ja ne pyritään aina lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen.
Ilta-alen alkamisajankohdan voi tarkistaa omasta kaupasta. Myymälöissä tiedotetaan ilta-alesta esimerkiksi kuulutuksilla ja julisteilla. Alennuksen saa kassalla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 1911, mika.lyytikainen@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme