Ruokamaailman uusi hitti Boltsi saatavilla huomenna kaikista S-kaupoista

Suomalainen Menestysresepti -kilpailu päättyi tänään, kun voittaja paljastettiin tv-sarjan finaalijaksossa. Sarjassa on kesän ajan seurattu kuuden yrittäjän matkaa, kun he ovat rakentaneet ideasta kaupan hyllyllä pärjäävää menestystuotetta.
– Boltsi on kuin ruoan JVG, särmikäs ja kiinnostava. Boltsi on hieno esimerkki siitä, mitä saadaan aikaiseksi, kun yhdistetään voimia ja osaamista ruokaketjun eri ammattilaisilta tuotekehityksestä markkinointiin, toteaa kilpailun tuomari ja tv-sarjan juontaja Jyrki Sukula.
Leivon Leipomon Anssi Räntilä johti kisaa pistetaulukossa koko kisan, mutta niin pienellä piste-erolla, että useammalla finalistilla oli koko ajan mahdollisuus voittaa. Tuomaristo harkitsi voittajaa finaalissa pitkään, sillä kilpailijoille yllätyksenä tulleet kunkin tuomarin 5 lisäpistettä tekivät kisasta tiukan.
– Kilpailu on ollut meille yksi suurimpia mahdollisuuksia Leivon Leipomon yli satavuotisen historian aikana. Tuotteen idea syntyi vahingossa, kun yritimme tehdä pientä sämpylää Jyväjemmarin innostamana. Sämpylöistä ei tullut mitään, mutta testipallerot olivat todella hyvän makuisia. Tästä lähti Boltsin kehitys, kertoo Boltsin isä, Leivon Leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä (kuvassa).
Kilpailussa suurta draamaa
Finaalivaiheessa koettiin myös draamaa, kun selvisi, että Annika Ikosen edustama Härtelö menetti voittomahdollisuutensa tuotepakkausten myöhästyneen toimituksen vuoksi.
– Tv-sarjassa pääsi kotisohvalta seuraamaan kuinka kovaa työtä elintarvikeyrittäjien arki on ja miten moni asia pitää saada kohdalleen ennen kuin tuote on valmis kauppoihin. Työ on onnistumista ja joskus epäonnistumistakin, mikä kuvaa tuotekehityksen ja menestystuotteen rakentamisen haastavuutta, kilpailua tuomaroinut kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta kuvaa.
Finaalissa Alarodun haastattelussa paljastui, että myös muiden finalistien tuotteet tulevat lähiviikkoina myyntiin S-kauppoihin.
– Kilpailu todella näytti, miten kovatasoista ideointikykyä ja innovaatiotaitoa Suomesta löytyy. Ajattelemme turhan helposti, että kaiken uuden suunnittelun pitää kestää vuosia. Kilpailussa näimme, että koko ruokaketjun yhteistyöllä ideasta ruokakaupan hyllyyn -aikajana saadaan puolitettua. Ja kun ruoka-alan yrityksillä on tukenaan eri alojen ammattilaisia, myös kyky ottaa isompaa riskiä hallitusti kasvaa. Siitä seuraa se, että markkinassa päästään nopeammin ja reippaammin eteenpäin, Alarotu pohtii.
Suomalainen Menestysresepti -kilpailu toteuttaa S-ryhmän kesällä 2017 julkaisemaa Ruokamanifestia, jossa kaupparyhmä sitoutui edistämään suomalaista ruoka-alaa, tässä tapauksessa innovaatioita ja pieniä yrityksiä.
Pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille suunnattuun kilpailuun haki yli 100 yritystä syksyllä 2018. Tammikuun semifinaalista jatkoon valittiin alussa mainitut 6 finalistia, jotka saivat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Kilpailun palkintona on paikka S-ryhmän ruokakauppojen valtakunnallisessa valikoimassa.
S-ryhmän ja Aito Median kehittämä tv-sarja on katsottavissa Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa.
Mikä Boltsi?
- Laktoositon, lisäaineeton, runsaskuituinen, soijaton ja vegaaninen pyörykkä
 - Sisältää auringonkukan-, pellavan- ja kurpitsansiemeniä sekä kauraa
 - Kaksi makua: Boltsi Original ja Boltsi chili-tomaatti
 
Boltsin tarina: https://yhteishyva.fi/artikkeli/ajatus-lahti-havyttoman-pienista-sampyloista-pian-/F9sluxyvjKq5zJsxibj3f
Muiden finalistien tarinat: https://yhteishyva.fi/artikkeli/kenelta-heista-loytyy-suomalainen-menestysresepti-/2gnphF5bvD1vDlpQGUNHoa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jyrki Sukula, Suomalainen Menestysresepti -kilpailu tuomari, 040 046 4372, jyrki@sukula.com
Anssi Räntilä, tuotantopäällikkö, Leivon Leipomo Oy, p. 0500 237 316, anssi.rantila@leivonleipomo.fi
Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 5038, ilkka.alarotu@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9-17
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. 
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
 Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
