
Alkoholiverotuksella ei merkittävää vaikutusta matkakohteen valinnassa
Kyselyn vastauksista ilmeni, että suomalaisten matkailijoiden matkakohteen valintaan alkoholin verotuksella ei ole juurikaan vaikutusta. Yli 55 prosenttia kaikista vastanneista kertoi, että alkoholin verotuksella ei ole lainkaan vaikutusta matkakohteen valintaan. Yli 95 prosenttia matkustaneista kertoivat, ettei alkoholilla ollut merkittävää vaikutusta.
Myöskään Viroon tai Latviaan matkustaneet suomalaiset eivät pidä alkoholiverotusta merkittävänä matkakohteen valinnassa, vaikka näissä kohdemaissa alhaisen alkoholiverotuksen vaikutus oli hieman merkittävämpi kohteen valintaa tehdessä. Lähes 52 prosenttia kaikista Viroon matkustaneista kertoi, ettei alkoholivero vaikuttanut kohteen valintaan millään tavalla. Viidellä prosentilla Viroon matkanneista, ja neljällä prosentilla Latviaan matkanneista alhainen alkoholivero on vaikuttanut merkittävästi matkakohteen valintaan.
Virossa ja Latviassa matkustaneet arvostivat vaatteiden, makeisten ja kosmetiikan tuonnin tärkeämmäksi kuin alkoholituonnin. Kaiken kaikkiaan suomalainen etsii matkaltaan muita kuin shoppailumahdollisuuksia, sillä ostosten tuonti koettiin kaikissa tuotteissa vain hieman merkitykselliseksi. Tärkeimmäksi ostosten kohteeksi nousivat vaatteet. Mahdollisuus tuoda alkoholia Suomeen on tärkeämpää Baltiaan matkaaville verrattuna suomalaisiin, jotka matkustivat muualle maailmaan.
Yleisellä hintatasolla on vaikutusta
Kyselyn mukaan 85 prosenttia kaikista Viroon tai Latviaan matkustaneista toi alkoholia Suomeen. Puolet kaikista vastanneista kertoivat tuoneensa alkoholia kerran tai kahdesti viimeisen 12 kuukauden aikana. Joka kuudes Viroon tai Latviaan matkustanut suomalainen ei tuo lainkaan alkoholia Suomeen. Muualle kuin Viroon tai Latviaan matkustaneista suomalaisista yli 60 prosenttia kertoi tuoneensa kotimaahan alkoholia matkaltaan. Alkoholin tuominen Virosta tai Latviasta lomamatkan yhteydessä on siis huomattavasti suositumpaa kuin alkoholin tuonti lomamatkaa viettäessä toisaalla.
Virosta alkoholia tuoneista suomalaisista yli 37 prosenttia kertoivat tuoneensa viiniä, kuohuviiniä tai samppanjaa. Viinin tuonti on alkoholituotteista suosituin, väkevien ollessa alle 35 prosenttia ja oluen ja siiderin hieman alle 28 prosenttia.
Kaikista vastanneista kolme neljästä kertoo, että hintatasolla on vaikutusta matkakohteen valintaan. Viroon ja Latviaan matkustettaessa hintatason merkitys kasvaa. Viron matkanneista yli 81 prosenttia kertoo hintatasolla olevan vaikutusta ja Latviaan matkanneista yli 84 prosenttia kertoo hintatasolla olevan vaikutusta.
Lisää tietoa tutkimuksesta:
https://www.ikaalistenmatkatoimisto.fi/ikaalisten-matkatoimisto/viron-alkoholivero-aleni-muuttuuko-matkustaminen/
Lisää tietoa Ikaalisten Matkatoimistosta:
https://www.ikaalistenmatkatoimisto.fi/ikaalisten-matkatoimisto/
Yhteyshenkilöt
Lisää tietoa:
Esa Talonen
Toimitusjohtaja
Ikaalisten Matkatoimisto
Puh. 044 383 3927
esa.talonen@ikaalistenmatkatoimisto.fi
Joel Raatikainen
eCommerce Consultant
Arvo Partners
Puh. 040 730 3949
joel@arvopartners.fi
Karoliina Virtanen
eCommerce Consultant
Arvo Partners
Puh. 050 526 5156
karoliina@arvopartners.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.