SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Menestysresepti synnytti hurlumhein ruokakauppaan – Boltsia myydään tuplamääriä

Jaa
Ensimmäisen Suomalainen Menestysresepti -kilpailun voittanut Boltsi on synnyttänyt kaupallisen hurlumhei-ilmiön. Vajaan viikon myynnissä ollut uutuus on jo nyt noussut kolmanneksi myydyimmäksi pyörykäksi. Myös Juureva-levite, Härtelö-jäätelö ja kalajauheliha Särvin ovat menestyneet ja osin ne ovat jopa loppuneet hyllyistä.

Siemenkaurapyörykkä Boltsin napakka maku tuntuu vetoavan sekä kasvis- että lihansyöjiin. Somefiilistelyn perusteella näyttää siltä, että Leivon Leipomon kehittämä Boltsi iskee kipinää eritoten lapsiperheissä ja nuorten kaupunkilaisten keskuudessa.

– Myynti on ylittänyt odotuksemme. Teemme kaikkemme, jotta saamme tuotetta ulos riittävään tahtiin niin, että laatu pysyy huipputasolla ja tuotteita riittää, hehkuttaa Boltsin tuotekehityksestä vastaava Anssi Räntilä.

Boltsi onkin kiilannut pyörykkäkategorian kärkikastiin:

– Boltsista tuli parissa päivässä S-ryhmän kolmanneksi myydyin pyörykkä heti kahden myydyimmän lihapyörykän jälkeen. Myynnit ovat moninkertaisia muihin kasvipohjaisiin pyöryköihin verrattuna, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa.

Myös Juureva oli ensipäivien Suomalainen Menestysresepti -hittejä. Esimerkiksi tuorejuustojen myynteihin verrattuna Juureva jäi Prismojen myyntitilastoissa kakkoseksi vain yhdelle tuorejuustolle.

Kalajauheliha vauhdittaa kalabuumia

S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä löytyvät Boltsin lisäksi muutkin kisan finalistituotteet eli Härtelö, Särvin, Juureva, Mo´zumo ja Knehtilän Tattarisnäksit ja -murot. Näitä tuotteita ei kuitenkaan vielä riitä kaikille halukkaille, koska laajamittaista tuotantoa vasta käynnistetään.

– Tuotteet viedään paikoin käsistä. Tilanne kyllä korjaantuu lähiviikkoina, kun valmistusprosessit saadaan rullaamaan täysillä. Tuotteet ovat niin erinomaisia, että niitä kannattaa odottaa, Antti Oksa kertoo.

Somessa ovat puhuttaneet myös kalajauheliha Särvin ja härkäpapujäätelö Härtelö.

– Kotimaisten kalatuotteiden kysyntä on ollut meillä jättiläismäisessä kasvussa läpi kesän ja Särvin vain vauhdittaa tätä ilmiötä. Härtelö puolestaan vahvistaa vegebuumia, Oksa maalailee.

Taustaa: 

Suomalainen Menestysresepti on syksyllä 2018 käynnistynyt innovaatiokilpailu pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille. Kilpailun järjestivät S-ryhmän ruokakaupat kumppaninaan Foodwest Oy. Tavoitteena oli löytää Suomen kuuluisin elintarvike.

Kilpailun finalistien matkaa tuoteidean kehittämisestä kohti menestystuotetta seurattiin Suomalainen Menestysresepti -tv-sarjassa kesän ajan. Kilpailun voittaja selvisi finaalijaksossa 11.8. Voiton vei Leivon Leipomon kaurasta ja siemenistä paistettu vegepyörykkä Boltsi.

Voittajan ja finalistien tarinat: https://yhteishyva.fi/menestysresepti

Suomalainen Menestysresepti -tv-sarja on katsottavissa Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anssi Räntilä, tuotantopäällikkö, Leivon Leipomo Oy, p. 0500 237 316, anssi.rantila@leivonleipomo.fi


Antti Oksa, valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Uusi aluevaltaus Sokos Hotellilta: ketjun valikoimaan arjen luksusta huokuva Resort4.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote

Matkailu on murroksessa ja vapaa-ajan matkustajat sekä työmatkustajat haluavat yhdistää hotelliyöpymiseen yhä useammin elämystä ja erilaisia aktiviteetteja. Suomalaisten suosikkihotelliketju vastaa trendiin laajentamalla liiketoimintaa resorteihin: Toukokuun alussa ketjuun liittyy eksklusiivinen Tykkimäki Resort, jossa voi yöpyä huviloissa ja villoissa ja pulahtaa järveen suoraan Glamping Laawusta.

Nyt se on selvitetty: Näin monta muumimukia suomalainen keskimäärin omistaa – Prisman data kertoo mikä muki löytyy lähes joka kodista28.2.2025 08:35:00 EET | Tiedote

Muumimukeista puhuttaessa nostetaan yleensä esiin harvinaisuudet ja keräilijöiden himoamat yksilöt. Suomalaisille on kuitenkin kertynyt vuosien aikana suuri määrä rakastetun mukisarjan tuotteita, ja niitä myydään Prismassa vuosittain useita satoja tuhansia. Prisma selvitti Muumien 80-vuotisjuhlavuoden kunniaksi, kuinka monta muumimukia keskimäärin suomalaisten kaapista oikeasti löytyy. Prisman myyntidatasta myös selviää, mikä mukeista on kaikista yleisin.

Coop-tuotesarjan uudistus on loppusuoralla: S-ryhmän myymälöissä jo yli 1200 Coop-tuotetta26.2.2025 08:40:08 EET | Tiedote

S-ryhmä kertoi marraskuussa 2023 merkittävästä muutoksesta päivittäistavarakaupan omiin brändeihin. Aiemmin S-ryhmän laajin oma tuotesarja, noin 1500 tuotetta sisältänyt Rainbow on askel askeleelta saanut väistyä ja Rainbow-tuotteita on valikoimissa enää muutamia satoja. Rainbow’n tilalle on hyvää vauhtia kasvanut yhteispohjoismainen Coop-brändi, jonka tuotteita löytyy S-ryhmän kauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) hyllyiltä jo yli 1200.

Vege maistui tammikuussa: kasvipohjaisten tuotteiden myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa24.2.2025 08:12:00 EET | Tiedote

S-ryhmän myyntidatan perusteella kasvipohjaisten tuotteiden kysynnässä nähtiin tammikuussa selkeästi kasvua. Vegekampanjat ja ennätysmäärän osallistujia kerännyt Vegaanihaaste vauhdittivat tuotteiden myyntiä. S-ryhmä teki tänä vuonna entistä laajemmin yhteistyötä Vegaanihaasteeseen kanssa, kun yhteistyö laajeni S-marketeista kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin (Prisma, S-market, Sale ja Alepa).

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye