SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Menestysresepti synnytti hurlumhein ruokakauppaan – Boltsia myydään tuplamääriä

Jaa
Ensimmäisen Suomalainen Menestysresepti -kilpailun voittanut Boltsi on synnyttänyt kaupallisen hurlumhei-ilmiön. Vajaan viikon myynnissä ollut uutuus on jo nyt noussut kolmanneksi myydyimmäksi pyörykäksi. Myös Juureva-levite, Härtelö-jäätelö ja kalajauheliha Särvin ovat menestyneet ja osin ne ovat jopa loppuneet hyllyistä.

Siemenkaurapyörykkä Boltsin napakka maku tuntuu vetoavan sekä kasvis- että lihansyöjiin. Somefiilistelyn perusteella näyttää siltä, että Leivon Leipomon kehittämä Boltsi iskee kipinää eritoten lapsiperheissä ja nuorten kaupunkilaisten keskuudessa.

– Myynti on ylittänyt odotuksemme. Teemme kaikkemme, jotta saamme tuotetta ulos riittävään tahtiin niin, että laatu pysyy huipputasolla ja tuotteita riittää, hehkuttaa Boltsin tuotekehityksestä vastaava Anssi Räntilä.

Boltsi onkin kiilannut pyörykkäkategorian kärkikastiin:

– Boltsista tuli parissa päivässä S-ryhmän kolmanneksi myydyin pyörykkä heti kahden myydyimmän lihapyörykän jälkeen. Myynnit ovat moninkertaisia muihin kasvipohjaisiin pyöryköihin verrattuna, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa.

Myös Juureva oli ensipäivien Suomalainen Menestysresepti -hittejä. Esimerkiksi tuorejuustojen myynteihin verrattuna Juureva jäi Prismojen myyntitilastoissa kakkoseksi vain yhdelle tuorejuustolle.

Kalajauheliha vauhdittaa kalabuumia

S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä löytyvät Boltsin lisäksi muutkin kisan finalistituotteet eli Härtelö, Särvin, Juureva, Mo´zumo ja Knehtilän Tattarisnäksit ja -murot. Näitä tuotteita ei kuitenkaan vielä riitä kaikille halukkaille, koska laajamittaista tuotantoa vasta käynnistetään.

– Tuotteet viedään paikoin käsistä. Tilanne kyllä korjaantuu lähiviikkoina, kun valmistusprosessit saadaan rullaamaan täysillä. Tuotteet ovat niin erinomaisia, että niitä kannattaa odottaa, Antti Oksa kertoo.

Somessa ovat puhuttaneet myös kalajauheliha Särvin ja härkäpapujäätelö Härtelö.

– Kotimaisten kalatuotteiden kysyntä on ollut meillä jättiläismäisessä kasvussa läpi kesän ja Särvin vain vauhdittaa tätä ilmiötä. Härtelö puolestaan vahvistaa vegebuumia, Oksa maalailee.

Taustaa: 

Suomalainen Menestysresepti on syksyllä 2018 käynnistynyt innovaatiokilpailu pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille. Kilpailun järjestivät S-ryhmän ruokakaupat kumppaninaan Foodwest Oy. Tavoitteena oli löytää Suomen kuuluisin elintarvike.

Kilpailun finalistien matkaa tuoteidean kehittämisestä kohti menestystuotetta seurattiin Suomalainen Menestysresepti -tv-sarjassa kesän ajan. Kilpailun voittaja selvisi finaalijaksossa 11.8. Voiton vei Leivon Leipomon kaurasta ja siemenistä paistettu vegepyörykkä Boltsi.

Voittajan ja finalistien tarinat: https://yhteishyva.fi/menestysresepti

Suomalainen Menestysresepti -tv-sarja on katsottavissa Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anssi Räntilä, tuotantopäällikkö, Leivon Leipomo Oy, p. 0500 237 316, anssi.rantila@leivonleipomo.fi


Antti Oksa, valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye