SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Sokos uusiutuu kaupan murroksessa: ketju tekee paluun Lohjalle

Jaa
Kaupan liitto arvioi, että pahimmillaan jopa 40 prosenttia Suomen vähittäiskaupoista häviää vuoteen 2030 mennessä ja että kato olisi suurinta erikoisliikkeissä. S-ryhmän tavaratalokaupassa tulevaisuus nähdään valoisampana.

– Meillä tilanne on parempi kuin moneen vuoteen. Sokos on muutaman vuoden aikana noussut vaikeuksista ja kehittynyt huimasti. Olemme kaivaneet esiin vahvuutemme eli muodin, kauneuden ja hyvän palvelun, ja keskittyneet erityisesti niihin, S-ryhmän tavaratalokaupan vetäjä Mika Laakso kertoo.

Vauhti kiihtyy, kun Sokos-ketjun 20:s tavaratalo avataan Lohjan keskustan uuteen Kauppakeskus Loheen torstaina 5.9.

Myös S-ryhmän tavaratalokaupan toinen menestystarina, kosmetiikkaan erikoistunut Emotion-ketju vahvistaa edelleen asemaansa oman lajinsa ykkösenä – vuoden loppuun mennessä myymälöitä on jo 40 ja lähivuosina tavoite on nostaa luku 50 myymälään.

Ihmisen kokoisia tavarataloja

Sokos-tavaratalojen ja Emotion-myymälöiden rooli suomalaisissa maakuntakeskuksissa on merkittävä. Paikkakuntien erilaiset tarpeet huomioidaan esimerkiksi myymäläsuunnittelussa.

– Sokoksista tehdään kullekin paikkakunnalle juuri sinne sopivan kokoinen myymälä. Näin on tehty myös Lohjalla. Ihmiset kaipaavat oman kokoisiaan, helposti lähestyttäviä ja saavutettavia myymälöitä. Keskeistä on myös ammattitaitoinen palvelu, Laakso kertoo.

Kotimaiset tavaratalokaupat käyvät kovaa kilpailua ulkomaisten verkkokauppojen puristuksessa. Niiden suosio lisää painetta parantaa Sokoksen omaa verkkokauppaa. Laakso ei ole kilpailutilanteesta huolissaan, sillä siihen on varauduttu.

– Suomalaiset kuluttajat arvostavat perinteisiä ja kotimaisia ketjuja, kunhan valikoima on osuva ja asiakaspalvelu on kunnossa. Kivijalkamyymälöiden lisäksi satsaamme omaan verkkokauppaamme voimakkaasti lähivuosina muun muassa laajentamalla valikoimaa ja helpottamalla käyttäjäkokemusta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja medialle:


Mika Laakso
Ketjujohtaja
Sokos, Emotion
SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjuohjaus
p. 010 768 1020, mika.laakso@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye