Mustan Virran Panimo

Maailman parhaimmat panimomestarit huippukokoukseen Suomeen

Russian River Brewingin, Sierra Nevadan, Mikkellerin, Bells Breweryn, Lost Abbeyn ja Firestone Walker Brewingin panimomestarit tekevät oman oluen yhdelle Suomen pohjoisimmista panimoista
Arctic Brewers Retriet järjestetään matkailukeskus Kakslauttasessa, jossa on muun muassa taidegalleria, planetaario, panimo ja torni-iglu-ravintola.

Kuusi maailman parasta panimomestaria saapuu maaliskuussa 2020 Suomeen Arctic Brewers Retreatiin. Yhdessä Lapin tunnetuimmassa matkailukohteessa Kakslauttasessa järjestettävässä huippukokouksessa paitsi puhutaan oluesta pari sataa henkeä vetävässä olutkonferenssissa, myös tehdään olutta.

”On maailmanlaajuisesti todella harvinaista, että näin kovat nimet ovat ylipäätään, saati sitten samaan aikaan paikalla. Kakslauttanen on erittäin tunnettu Amerikassa, koska niin monet maailmantähdet ovat yöpyneet siellä. Panimomestarit saatiin mukaan osin siksi. Tällaisen porukan vetävää tapahtumaa olisi tuskin pystytty järjestämään missään muualla”, idean isä ja puuhamies, Mustan Virran panimon toimitusjohtaja Petteri Vänttinen iloitsee.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Kakslauttanen Arctic Resort ja Mustan Virran Panimo. Yhteistyökumppaneina mukana ovat yhdysvaltalainen humalayhtiö Hop Head Farms ja huippulaatuisia panimohiivoja tuottava White Labs. Mukaan retriittiin ovat tulossa Russian River Brewingin omistaja ja panimomestari Vinnie Cilurzo, Sierra Nevadan panimon perustaja ja craft-oluiden esi-isä Ken Grossman, maailman parhaana panimomestarina pidetty Firestone Walker Brewingin Matt Brynildson, Bells Breweryn panimomestari John Mallet, kalifornialaisen Lost Abbey -panimon Tomme Arthur ja Mikkellerin panimon toinen perustaja Mikkel Borg Bjergsø.

Kakslauttaseen valmistuu 10 hehtolitran panimolaitteisto syksyllä 2019. Retriittiin kutsutut panimomestarit lähettävät reseptinsä etukäteen ja olut kypsytetään valmiiksi tapahtumaan. Itse tapahtumassa panimomestarit tekevät vielä yhdessä täysin uniikin oluen. ”En voi sanoin kuvata miten upea mahdollisuus oppimiseen ja verkostoitumiseen tämä on meille suomalaisille oluentekijöille ja muille alan ammattilaisille”, Vänttinen sanoo.

Arctic Brewers Retreatiin pääsee mukaan ostamalla liput tapahtuman verkkosivuilta. Kakslauttanen sijaitsee Saariselällä ja tapahtuma järjestetään Lapin kuumimman matkailusesongin aikana, joten liput, majoitus ja lennot kannattaa hankkia ajoissa.
Tapahtuman yhteydessä järjestetään Kakslauttasessa myös Arctic Beer Festival, kuluttajille suunnattu intiimi olutfestivaali. Osallistumisensa festivaaleille ovat jo vahvistaneen maailman huippua edustavat Omnipollo (Ruotsi), Mikkeller (Tanska), Lervig (Norja), Borg Brygghus (Islanti) sekä White Labs Brewing San Diegosta Yhdysvalloista. Lisää panimoita vahvistuu syksyn 2019 aikana. Festivaaliliput tulevat myyntiin lokakuussa 2019.

Liput: www.arcticbrewersretreat.com

Tapahtumaan osallistuvat panimomestarit:

Vinnie Cilurzo, omistaja ja panimomestari, Russian River Brewing. Russian Riverin Pliny the Elder-olut on valittiin 7 kertaa peräkkäin Amerikan parhaaksi olueksi ja Vinnie Cilurzo on craft-oluiden alalla lähes puolijumalan asemassa.

Ken Grossman, Sierra Nevada Brewing Companyn perustaja ja todellinen craft-oluiden esi-isä. Perusti Sierra Nevadan Kaliforniassa 1980-luvun alussa ja se on siitä kasvanut yhdeksi Amerikan suurimmista craft-panimoista.

Matt Brynildson, Firestone Walker Brewingin panimomestari, pidetään yhtenä maailman parhaista oluen tekijöistä.

John Mallet, Bells Breweryn panimomestari. Alalla arvostettu, Bells Breweryn Two Hearted Ale on valittu Amerikassa parhaaksi olueksi vuonna 2019 - syrjäyttäen näin Russian Riverin Pliny The Elder-oluen kärkipaikalta. Mallet on kirjoittanut opuksen maltaasta, kirja on jokaisen panimoalalla työskentelvän pakkoluettavia.

Tomme Arthur, Kaliforniasta Lost Abbey-panimon perustaja, ollut alalla pitkään ja ammattilaisten ja kuluttajien korkealle arvostama tekijä.

Mikkel Bjorg Bjeqsjø, Mikkellerin perustaja.

Lisätiedot: Petteri Vänttinen 0505638764

Kuvat