Ikoninen tamperelainen ruokakauppa uudistui ja on nyt kaupungin ainoa asiakkaiden räätälöimä myymälä

Juhannuksesta startanneessa remontissa päätettiin kyseenalaistaa melkeinpä kaikki ja unohtaa ”näin on aina tehty” -ajattelu. Miten Herkusta rakennettiin yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa ja bistroa?
– Kulkusuunnat muutettiin loogisemmiksi, hedelmävihannesosaston tuotteet järjestettiin niin, että ne löytyvät helpommin, kassa-alue siirrettiin asiakkaiden toivomaan paikkaan lähemmäksi sisäänkäyntiä ja samalla mukaan tuotiin itsepalvelukassat. Leipomo-, valmisruoka-, kala- ja lihatiskit saivat lisää neliömetrejä. Myymälän avaruutta ja viihtyisyyttä lisättiin kauttaaltaan rauhallisemmalla värimaailmalla ja matalammilla kalusteilla. Lisäksi uudistuneen juustotiskin viereen avattiin Bistro, mistä saa muuten kaupungin parasta kalakeittoa, maistuvia tapaksia sekä viiniä ja virvokkeita, Herkusta vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Korpela vinkkaa.
Food Market manager Jukka-Pekka Alanko on yhä fiiliksissä onnistuneesta projektista.
– Olemme saaneet niitä ihastuksen huokauksia ja hihkaisuja, joita etukäteen toivoimme. Tämä on urani ensimmäinen myymäläuudistus, jonka aikana en ole kuullut ainuttakaan negatiivista kommenttia mistään, edes kaupan remonttijärjestelyistä tai tuotteiden tiuhaan vaihtuneista paikoista. Se kertoo mielestäni yhdestä asiasta – asiakkaat olivat odottaneet tätä uudistusta yhtä paljon kuin mekin, J-P iloitsee.
Identiteetin kirkastus kiikarissa – tuotevalikoima kasvaa yli tuhannella
Herkun uudistus erosi tavanomaisesta myös siten, että asiakkaat osallistettiin suunnitteluun. Kauppa kutsui keväällä potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita sekä paikallisia vaikuttajia myymälävierailulle ja ideoimaan uutta.
– Hullunkurista, että olemme yrittäneet itse arvailla, mitä asiakkaat haluavat, emmekä ole kysyneet sitä. Meitä onneksi haastettiin paljon, ja voin ilokseni kertoa, että hyvin moni toive on saatu toteutettua. Koska juustotiskimme keräsi erityisen paljon kiitosta, päätimme olla kajoamatta siihen. Joku asiakkaista taisi kuvailla sitä koko myymälän sydämeksi ja toinen kruununjalokiveksi. Aika komeat kehut, marketkaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki tuulettaa.
Valtaosa palautteista oli hyvin konkreettisia ja niihin oli helppo löytää ratkaisu. Asiakkaille ei kuitenkaan ole auennut, minkälaiseksi ruokakaupaksi Herkku profiloituu. Uudistuksen myötä valikoima päivittyy yli 1 000 uudella tuotteella ja elää entistä vahvemmin viikonpäivien mukaan.
– Meidän identiteettimme ei ole välittynyt selkeästi, ja tämä remontti oli luonteva hetki pysähtyä asian äärelle. Aiomme olla kaupungin elämyksellisin ruokakauppa, joka toimii inspiraation lähteenä niin arkeen kuin juhlaankin. Alkuviikosta asiakkaiden ostoskorit täyttyvät kevyellä ja nopealla ruoalla, loppuviikosta herkutellaan ja hemmotellaan. Hintoja onkin perustuotteiden osalta laskettu kautta linjan, minkä lisäksi Herkun omat tuorevalmistuotteet, Prepsit, ja palvelutiskien antimet tuovat kiireeseen helpotusta. Nautiskeluun taas suosittelen itse tehtyjen pizzojemme, erikoisjuustojen ja vastapaistettujen leipien lisäksi Herkun omia pestoja, tryffeli-tattitahnoja, makusokereita ja kastikkeita, J-P ehdottaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mirkka Saikanmäki, marketkaupan toimialajohtaja, Pirkanmaan Osuuskauppa, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 767 0081
Mikko Korpela, Food Market Herkun ryhmäpäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, mikko.korpela@sok.fi, 010 7672597
Kuvat












Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan Osuuskauppa
Iloisen palvelun S-market aukeaa tiistaina Lamminpäässä – luvassa monipuolinen valikoima ja ruoan verkkokaupan noutopiste23.4.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Lamminpään S-market viettää avajaisiaan tulevana tiistaina 29. huhtikuuta kello yhdeksästä alkaen. Kasvavassa ja kehittyvässä kaupunginosassa asuu paljon pien- ja lapsitalouksia, joiden arjen helpottaminen on huomioitu uudessa kaupassa edullisten hintojen lisäksi muun muassa monipuolisena take away -valikoimana ja ruoan verkkokaupan noutopisteenä.
”Pikatoimitusten myynti on räjähtänyt” – robojen, Woltin ja Foodoran kuljetusalueet laajenevat jälleen16.4.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Ruoan verkkokaupan pikatoimitusten eli robojen, Woltin ja Foodoran kuljetukset ovat Pirkanmaalla yhä kovassa kasvussa. Kysyntään vastataan kevään aikana, kun robot laajentavat reviiriään Niemenrantaan, Lempäälään ja Ylöjärvelle. Samoin Wolt kuljettaa kesään mennessä ruokaostoksia alle tunnissa Härmälänrannassa, Ylöjärvellä, Nokialla, Niemenrannassa, Tampereen keskustassa, Valkeakoskella, Lempäälässä, Kangasalla, Kaukajärvellä ja Leinolassa – Foodora puolestaan Lahdesjärvellä, Pispalassa, Kalevassa ja Nokialla.
Vappuaattona avautuva Kalevan Hertta on korttelin oma ravintola yhdessäololle – ruokalista nojaa laadukkaaseen pubiruokaan11.4.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Tampereen uusi kortteliravintola Kalevan Hertta juhlii avajaisiaan vappuaattona. Rennon ravintolan kantava teema on naapuruston oma olohuone: iloista yhdessäoloa hyvän ruoan, juoman, seuran ja pelailun merkeissä. Sijaintinsa myötä Hertta toimii myös erinomaisena etko- ja jatkopaikkana Tammelan stadionin tapahtumille. Ruokalista tekee kaupunginosalle kunniaa ja pian herkutellaankin Stadionin klubileivällä, Aaltosen lohikeitolla, Hippos-burgerilla, Litukan punajuuripullilla ja Siirtolapuutarhan omenahyveellä.
”Hyvästi ahtaille käytäville, tervetuloa Sale Hakkari 2.0” – lempääläläiset saavat loppuvuodesta kokonaan uuden lähikaupan19.3.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Lempäälässä osoitteessa Kuokkalantie 1 sijaitsevan Sale Hakkarin tilalle rakennetaan kokonaan uusi kauppa. Nykyinen myymälä palvelee keskiviikkoon 16.4. saakka, jonka jälkeen tila tyhjennetään ja purkutyöt aloitetaan. Upouusi Sale tulee tarkoittamaan asiakkaille raikasta ja tilavaa myymälämiljöötä sekä kolmanneksen isompaa valikoimaa – siis kaikin puolin sujuvampaa asiointia. Tavoitteena on juhlia Sale Hakkarin 2.0 avajaisia vielä tämän vuoden lopulla.
Osuuskaupan isot investoinnit Pirkanmaalla jatkuvat – henkilökunnalle tuhannen euron ylimääräinen tulospalkkio vuodesta 202413.2.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Pirkanmaan Osuuskaupan (POK) vuoden 2024 liikevaihto oli 1 170,8 miljoonaa euroa, joka on 0,7 prosenttia enemmän edellisvuoteen verraten. Liiketulos oli 33,1 miljoonaa euroa. Uusien palveluiden ja verkoston kehittämiseen investoitiin 62 miljoonaa euroa. Bonusta maksettiin yhteensä 41,0 miljoonaa euroa. Osuustoiminnan ja asiakasomistajuuden vetovoima jatkui: POK:n asiakasomistajamäärä kasvoi 8 400 uudella jäsenellä. Henkilöstömäärä oli vuoden 2024 lopussa 3 200. Kaikki pokkilaiset palkitaan hyvästä tuloksesta tuhannen euron suuruisella* ylimääräisellä palkkiolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme