Regeringen föreslår ny lag om att bygga laddstationer för elbilar – stora kostnader för liten nytta
Med lagen vill man förbättra möjligheterna att ladda eldrivna fordon. Enligt förslaget skulle det till exempel bli obligatoriskt för kommunerna att planera och bygga laddstationer och kapacitet för laddning av elbilar. Bestämmelserna skulle gälla radhus och flervåningshus som ägs av kommuner och samkommuner och deras dotterbolag samt övriga byggnader, såsom skolor, daghem, sjukhus och andra offentliga byggnader.
Enligt regeringens proposition skulle lagen bli betydligt strängare än direktivet förutsätter, vilket innebär extra kostnader för kommunen utan nämnvärd nytta.
– De flesta laddar sin elbil hemma, 80–90 procent, så behovet av laddning på andra ställen är litet. En 15–30 minuters laddning i en normal laddstation ger bara 5–10 km räckvidd, vilket inte är särskilt effektivt till exempel när man sköter ärenden på stan, säger Vesa Peltola, energisakkunnig vid Kommunförbundet.
Att bygga laddstationer ökar kommunernas kostnader
Enligt lagförslaget skulle man före ingången av år 2025 vara tvungen att bygga laddstationer för 10 procent av bilplatserna när det finns mer än 20 platser på parkeringar som inte hör till ett bostadshus. I kommunerna skulle detta gälla så gott som alla offentliga byggnader.
Enligt Peltola kostar en normal laddstation 1 000 – 3 000 euro inklusive montering, men det kan bli dyrare om elsystemet behöver förnyas. Inga noggranna kalkyler har gjorts över de kostnader som åtgärderna medför för kommunerna men summan kan stiga till tiotals miljoner euro.
– Av kostnadsskäl skulle de obligatoriska laddstationerna sannolikt vara av Type 2-standard för normal laddning av elbilar nattetid. För laddning utanför hemmet är 1-fas-laddningen för långsam. Med en snabbladdare kan man på en halv timme få upp till 100 km räckvidd, men installationen av en sådan kan kosta över 50 000 euro.
Peltola påpekar att investeringar i laddstationer minskar resurserna för mer effektiva energiinvesteringar.
– Kommunförbundet motsätter sig inte laddstationer, men om de byggs enligt lagförslaget kommer man att bygga allt för många och på fel ställen. En lösning med laddstationer som byggs efter behov och på marknadens villkor har redan visat sig fungera också för offentliga laddstationer. I flera kommuner byggs redan laddstationer som en del av klimatarbetet.
– Dessutom utvecklas laddningstekniken hela tiden. Därför lönar det sig att investera i bättre kapacitet för laddning än att öka antalet laddstationer med nuvarande teknik.
Kommunförbundet föreslår en återgång till direktivets minimikrav
Kommunförbundet föreslår att man i lagen återgår till direktivets minimikrav enligt följande:
1) Nya byggnader och sådana som genomgår omfattande ombyggnad (inte bostadshus utan t.ex. skolor, sjukhus, daghem) med fler än 10 parkeringsplatser: endast en laddstation men kapacitet för en laddning vid var femte parkeringsruta.
- Enligt regeringens proposition borde sådana parkeringar ha en laddstation och därtill kapacitet för laddning vid hälften av platserna och vid minst 10 procent om byggnaden har en parkering med plats för mer än 20 bilar.
2) Befintliga byggnader, inte bostadshus, med plats för mer än 20 bilar på sin parkering: endast en laddstation per parkering.
- Enligt regeringens proposition skulle 10 procent av platserna ha laddstation. På en parkering för 100 bilar innebär det tio laddstationer.
3) Nya bostadshus och sådana som genomgår omfattande ombyggnad (t.ex. radhus och flervåningshus som ägs av kommunen) med fler än 10 parkeringsplatser: kapacitet att bygga laddstation vid varje parkeringsruta.
- Enligt regeringens proposition borde alla platser ha kapacitet för en laddstation vid bostadshus med fler än fyra parkeringsplatser.
Dessutom föreslår Kommunförbundet att man i verkställigheten av lagen skulle följa finansieringsprincipen för kommunernas del, eftersom nya lagstadgade uppgifter inte får försvaga kommunernas ekonomiska situation.
Den nya lagen avses träda i kraft 10.3.2020. Regeringens proposition om utbyggnad av kapaciteten för laddning av eldrivna fordon och byggande av laddstationer är ute på remiss.
Närmare upplysningar:
Vesa Peltola, energisakkunnig tfn +358 40 568 7145
Yhteyshenkilöt
Riina Siirtolatiedottaja
Puh:050 577 1021riina.siirtola@kuntaliitto.fiTietoja julkaisijasta

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Satsningar på digitalt stöd bör ses som en investering som gagnar alla parter – inte bara som en marginell tilläggstjänst19.5.2025 16:19:32 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet utredde våren 2025 vilket stöd kommunerna och städerna i nuläget erbjuder i användningen av digitala tjänster. Diskussioner fördes med 21 kommuner. De främsta utmaningarna med att erbjuda och utveckla digitalt stöd är bristen på kontinuitet, att ingen ansvarar för stödet, tidsbrist och osäker finansiering. För att utveckla det digitala stödet på lokal eller regional nivå behövs en stadigvarande samordnare och ett långsiktigt arbete.
Digitukeen panostaminen tulisi nähdä kaikkia osapuolia hyödyttävänä investointina – ei vain marginaalisena lisäpalveluna19.5.2025 08:48:31 EEST | Tiedote
Kuntaliitto selvitti keväällä 2025 kuntien ja kaupunkien digituen nykytilaa. Keskusteluja käytiin 21 kunnan kanssa. Keskeisimpiä haasteita digituen tarjoamiselle ja kehittämiselle ovat jatkuvuuden puute, vastuuhenkilön tai -tahon puuttuminen, ajanpuute sekä epävarmuus rahoituksesta. Digituen alueelliseen ja paikalliseen kehittämiseen tarvitaan vakituista koordinoijaa ja pitkäjänteistä tekemistä.
Styrelsens arbetsutskott föreslår att Susanna Huovinen väljs till vice vd vid Kommunförbundet15.5.2025 11:07:01 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundets styrelses arbetsutskott föreslår att Susanna Huovinen, magister i samhällsvetenskaper, väljs till ny vice vd vid Kommunförbundet. Det slutliga beslutet fattas av Kommunförbundets styrelse vid sammanträdet den 22 maj.
Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta esittää varatoimitusjohtajaksi Susanna Huovista15.5.2025 09:45:18 EEST | Tiedote
Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta esittää, että liiton uudeksi varatoimitusjohtajaksi valitaan yhteiskuntatieteiden maisteri Susanna Huovinen. Lopullisen päätöksen tekee Kuntaliiton hallitus kokouksessaan 22. toukokuuta.
Kuntaliiton Yhdyskunta ja ympäristö -yksikön johtajaksi on valittu Pirjo Sirén14.5.2025 15:04:14 EEST | Tiedote
Kuntaliiton Yhdyskunta ja ympäristö -yksikön johtajaksi ja Kuntaliiton johtoryhmän jäseneksi on valittu maisema-arkkitehti Pirjo Sirén. Sirén siirtyy Kuntaliittoon Tuusulan kuntakehitysjohtajan tehtävästä ja aloittaa Kuntaliitossa 5. elokuuta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme