
Suoramyyntisummit 30.11.2019 - Suoramyyntiala on suurempi kuin Hollywood
Suoramyyntialalla toimii Suomessa yli 75 000 rekisteröityä edustajaa. He toimivat alalla kokoaikaisesti tai sivutoimisesti. Viime vuonna suoramyyntiyritysten vähittäismyynti oli Suomessa 178 miljoonaa euroa. Suoramyyntisummit 2019:n tarkoitus on nostaa alan tunnettuutta ja korostaa sen tarjoamia mahdollisuuksia itsensä työllistämiseen muuttuvassa työelämässä. Tapahtuma järjestetään jo toisen kerran.
Suoramyyntiala on suurempi kuin Hollywood
Suoramyyntisummitissa tarinoitaan ja kokemuksiaan on jakamassa kymmenkunta alalla menestynyttä suoramyyjää. Kärkijoukossa on mm. Henri Rantanen, suoramyyntialan ammattilainen, joka on työskennellyt alalla jo vuodesta 2003. Hän näkee suoramyynnin tulevaisuuden niin Suomessa kuin maailmalla hyvin positiivisena. ”Ala on maailmanlaajuisesti kovassa kasvussa. Vuonna 2018 suoramyyntialan yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 193 miljardia dollaria, joten ala on isompi kuin elokuvateollisuus”, Rantanen huomauttaa.
Alustatalous edesauttaa suoramyyntialaa
Megatrendiksi noussut alustatalous on edesauttanut suoramyynnin menestystä. ”Esimerkiksi Uber, Amazon tai Shopify ovat erilaisia alustoja, joiden päälle ihmiset voivat lähteä aika pienellä taloudellisella riskillä rakentamaan sivubisnestä- tai projektia. Ja suoramyynti menee tähän kategoriaan”, kertoo Henri Rantanen. ”Suosittelen alaa oikeastaan kenelle tahansa, jolla on pientäkin yrittäjähenkisyyttä. Suoramyynnissä on hyvin alhainen riski. Usein verkostomarkkinointiyritykset tarjoavat suoramyyjälle valmiin konseptin. Taloudellisissa investoinneissa alalle lähtemiseen puhutaan jopa vain kympeistä tai satasista”, korostaa Rantanen.
Asiakkaan näkökulmasta katsottuna suoramyynnin vahvuutena on palvelu ja laatu. Suoramyyntialan edustajat ovat yleensä hyviä asiantuntijoita omassa tuotteessaan.
”Suoramyynti on jatkuvaa itsensä kehittämistä, jolla ansaitsee rahaa”
Rahoitusalalla esimies- ja johtamistehtävissä 20 vuotta toiminut suoramyynnin asiantuntija GoldMaster Oy:n toimitusjohtaja Marita Johansson näkee alan tulevaisuuden hyvänä. Suoramyyntisummitissa niin ikään puhuva Johansson on yksi verkostomarkkinoinnin tietokirjan ”Verkostomarkkinointi” (Writers´ House 1998) kirjoittajista. Hän joutui itsekin laman johdosta työttömäksi ja päätyi yrittämisen kautta verkostomyyjäksi sekä oman yrityksensä toimitusjohtajaksi. ”Kun toimitaan asiallisesti ja bisnesmäisesti sääntöjä noudattaen, tämä on suunnaton mahdollisuus. Suoramyynti on jatkuvaa itsensä kehittämistä, jolla ansaitsee rahaa. Vahvuutena on se, mikä kertyy korvien väliin. Suoramyynnin pariin voi tulla millä taustalla hyvänsä”, korostaa Marita Johansson.
Suoramyyntiyrityksen näkökulmasta vahvuutena on Johanssonin mukaan se, että pääyritys vastaa tuotteiden suunnittelusta ja tuotannosta samaan aikaan kun koko myynti on ulkoistettu suoramyyjille. Tällöin myynnistä ei tule kiinteitä kuluja.
Henri Rantasen neuvot alalle ryhtyvälle:
1. Varmista, että yhtiö, jota harkitset päämieheksi on kelvollinen ja kunnossa. Tarkista, mistä yhtiön liikevaihto muodostuu. EU-direktiivin mukaan yli 50 % liikevaihdosta pitää tulla ulkopuolisista asiakkaista eikä suoramyyntitiimin sisältä.
2. Opettele tekemään tavoitteita. Suoramyynti kuten mikä tahansa liiketoiminta on pitkän tähtäimen liiketoimintaa. Katso 3 - 5 vuoden päähän.
3. Opiskele alaa ja kouluta itseäsi.
Suoramyyntisummit 2019 keskiviikko 30.11.2019 klo 10-18
Sokos Hotel Presidentti
Eteläinen Rautatiekatu 4 00100, Helsinki
https://suoramyyntisummit.fi/
Liput alkaen: 97 € Lippuun kuuluu päivä- ja iltatilaisuus, sekä virvokkeita tauoilla. Lounas 23 €
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=TdNFm3rA-Hw&list=PLsymbY8kY8h9AXr6yyXeM3m3SLbMylPEM
Mitä on suoramyynti?
- Suoramyynti on hyödykkeiden ja palvelujen myyntiä suoraan kuluttajalle ilman välikäsiä
- Suoramyynti on vähittäismyyntiä ilman kauppatiloja. (ASML)
- Eri muotoja voivat olla mm. verkostomarkkinointi, kotikutsumyynti ja kumppanuus- eli tulospohjainen affiliate-markkinointi
- Suoramyynnistä ostaminen Suomessa on turvallista. Ostajalla on lakiin perustuva oikeus muuttaa mielensä 14 päivän kuluessa ja perua kauppa.
Suoramyyntiala numeroina:
- Suoramyyntialalla toimii Suomessa yli 75 000 rekisteröityä edustajaa, joista kokoaikaisesti alalla työskentelee 10 %.
- Naisten osuus suoramyyjistä on 85 %.
- V. 2018 suoramyyntiyritysten vähittäismyynti oli 178 miljoonaa euroa. Euroopan Unionin alueella alan myynti oli lähes 30 miljardia euroa. Ja maailman laajuisesti koko alan myynti oli vuonna 2018 noin 193 miljardia dollaria.
- Suosituimmat tuoteryhmät Suomessa olivat vuonna 2018: hyvinvointi 47%, kosmetiikka- ja hygieniatuotteet 32% sekä kotitaloustavarat ja -kestokulutushyödykkeet 14% kuten kynttilät, ruokailuvälineet ja -aterimet, astiastot, koriste-esineet, puutarhanhoitovälineet ja pölynimurit.
Suoramyyntialan tilastoja ja numeroita:
http://www.helenakastikainen.fi/yrittajyys/mita-on-suoramyynti-ja-verkostomarkkinointi/
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry
https://www.asml.fi/
https://www.asml.fi/?s=suoramyynti
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Tapahtuman pääjärjestäjä & juontaja
Christoffer Weiss
+358 400 227 173
info@suoramyyntisummit.fi
Henri Rantanen
+358 40 7597296
http://henrirantanen.net/henri/
Marita Johansson
+358 40 040 0649
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Suoramyyntisummit 2019 on koulutus- ja verkostoitumisseminaari suoramyynnin ammattilaisille ja siksi haluaville. Tilaisuus järjestetään 30.11.2019 klo 10 -18 Sokos Hotel Presidentissä Helsingissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.