SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Taas haetaan Suomalaista menestysreseptiä. Löytyykö uusi Boltsin veroinen hittituote?

Jaa
Ideasta tv-sarjan kautta vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi? Se on nyt mahdollista! Suomalainen menestysresepti 2020 -haku on käynnissä. Jatkoon valituista yrittäjistä kertova TV-sarja esitetään kesällä parhaaseen katseluaikaan Nelosella.

Ensimmäisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja, Leivon leipomon Boltsi, oli vuoden 2019 myydyin uutuustuote S-ruokakaupoissa.  

– Suoritus on poikkeuksellinen vasta elokuussa lanseeratulle tuotteelle. Nyt nähdään, löytyykö Suomesta toista Boltsin veroista innovaatiota, kaupallinen johtaja llkka Alarotu SOK:lta pohtii.  

Pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville suomalaisille ruokayrityksille suunnattu kilpailu järjestetään nyt toista kertaa. Kilpailun haku on auki 9.12.2019-6.1.2020 osoitteessa: https://www.nelonen.fi/osallistu. Alkukarsintojen jälkeen jatkoon valitut 5-7 finalistia saavat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Heidän matkaansa tuoteideasta kaupan hyllylle seurataan TV-sarjassa, joka esitetään Nelonen Median kanavilla ja Ruutu-palvelussa kesällä 2020. 

Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula, joka on itsekin lanseerannut monta ruokabrändiä. Mukana ovat myös Finlaysonin nostamisesta nykykuluttajien tietoisuuteen tunnettu Jukka Kurttila ja tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja, kuluttajaymmärryksen oivaltava asiantuntija Suvi Luoma. S-ryhmän vähittäiskaupan näkemystä kilpailuun tuovat kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu sekä valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio.  

– Viime vuonna kisaan tuli yli 100 hakemusta. TV-sarjan ja Boltsin huikean menestyksen inspiroimana uskomme hakemuksia tulevan tänä vuonna monin verroin. Suomessa riittää kyllä ideoita, mutta rohkeutta brändäykseen ja osaamista kaupallistamiseen kaivataan kipeästi lisää. Tässä me voimme ja haluamme auttaa, toteaa Ilkka Alarotu. 

Suomalainen Menestysresepti -kilpailu toteuttaa S-ryhmän kesällä 2017 julkaisemaa Ruokamanifestia, jossa kaupparyhmä sitoutui edistämään suomalaista ruoka-alaa, tässä tapauksessa innovaatioita ja pieniä yrityksiä. 


Kaikista vuoden 2019 finalisteista suosikkituotteita 

Ensimmäisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitti Leivon Leipomon Boltsi, josta kehkeytyi syksyn aikana todellinen yllättäjä. Tuote löysi nopeasti tiensä suomalaisten ruokakoreihin ja suosio pysyi korkealla tasolla myös alkuhuuman jälkeen. 

–  Kilpailun aikana jouduimme opettelemaan uusia asioita saadessamme tuomareilta ja Foodwestiltä arvokasta sparrausta ja se oli todella hyvä asia. Boltsin suosion myötä tunnettuutemme ja sitä kautta myynti on kasvanut. Löysimme siis meille täysin uuden tuoteryhmän ja olemme päässeet palkkaamaan lisää työntekijöitä, iloitsee Leivon Leipomon toimitusjohtaja Harri Jaakkola ja jatkaa: 

–  Tuleville osallistujille sanoisin, että kannattaa lähteä mukaan avoimin mielin. Tuotteen ei tarvitse olla hakuvaiheessa valmis, vaan sen viimeistelyyn saa tukea kilpailun aikana. Samalla meille syntyi jo uusiakin tuoteideoita, joita nyt kehitämme eteenpäin. 

S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä löytyvät Boltsin lisäksi muutkin kisan finalistituotteet eli härkäpapujäätelö Härtelö, särkijauheliha Särvin, punajuurilevite Juureva, hyvinvointijuoma Mo´zumo ja Knehtilän Tattarisnäksit ja -murot. Kaikki tuotteet ovat löytäneet oman faniryhmänsä. Monet näistä tähtäävät nyt myös vientiin. 

#suomalainenmenestysresepti  

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, p. 0107680634, ilkka.alarotu@sok.fi 

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote

SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.

Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote

Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.

Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye