Sokos testaa muovikasseista luopumista – korvaajaksi kotimainen innovaatio

Uudet ostoskassit tukevat sekä Sokoksen että Emotionin tavoitetta vähentää muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Lisäksi muutoksella vastataan asiakkaiden toiveisiin entistä vastuullisemmasta tavaratalokaupasta.
– Muutimme muovikassimme maksullisiksi muutama vuosi sitten. Muutos sai asiakkailtamme pääosin hyvän vastaanoton ja muovikassien kulutus on pienentynyt miljoonia kappaleita. Nyt päätimme laittaa uuden vaihteen silmään ja testaamme muovisista ostoskasseista luopumista, S-ryhmän tavaratalokaupan kehitysjohtaja Päivi Juntunen iloitsee.
Sokos ja Emotion ovat yhdessä koko S-ryhmän kanssa mukana kaupan alan Green Deal -sopimuksessa, jonka tavoitteena on laskea kevyiden muovikassien vuosittainen kulutus Suomessa 40 kappaleeseen henkeä kohden vuoden 2025 loppuun mennessä.
Kierrätettävä paperikangas kestää käyttöä
Sokoksen ja Emotionin uudet ostoskassit valmistetaan kotimaisen Paptic Oy:n kehittämästä kierrätettävästä materiaalista, niin sanotusta paperikankaasta. Ostoskassien pääraaka-aineena on FSC-sertifioitujen puiden selluloosakuidut ja kassit sopivat paperin- ja kartonginkeräykseen.
Kotimaassa kehitetty materiaali sopii ominaisuuksiltaan ja ideologialtaan täydellisesti S-ryhmän tavaratalokaupan ketjuille.
– Uudet ostoskassit ovat monikäyttöisiä, tyylikkäitä ja ne kestävät useamman käyttökerran. Vaikka materiaali on paperimaista, niin se hylkii vettä ja on perinteistä paperikassia joustavampaa. Materiaalin laadukkuudesta viestii myös se, että legendaarinen ranskalainen tavaratalo Galeries Lafayette on ottanut Paptic®-materiaalista tehdyt kassit käyttöön, Juntunen paljastaa.
Uusia ostoskasseja tulee myymälöihin kolmessa eri koossa. Lisäksi tavarataloissa myydään kahta erilaista kierrätysmateriaalista valmistettua kestokassia, joista toinen on heijastava.
Uudet ostoskassit saapuvat tavarataloihin lähiviikkojen aikana.
Kestävämpää joulukauppaa
Tavarataloissa pakkausmateriaalien kierrätettävyyteen satsataan myös sesonkeina. Tänä jouluna Sokoksella kääritään lahjat kierrätysmateriaalista valmistettuun lahjapaperiin, jonka voi viedä käytön jälkeen paperinkeräykseen.
Sokoksen ja Emotionin joulukaupan ennakoidaan olevan vilkasta tänä vuonna.
– Joulukauppamme alkoi ennätyksellisellä Black Friday -kampanjalla ja odotuksemme koko sesongille ovat isot. Vahvuutemme ovat lahjat, joista nautitaan pitkään. Kestosuosikkeja ovat muun muassa tuoksut, astiat ja laadukkaat vaatteet, Juntunen kertoo.
Lisätietoja medialle:
kehitysjohtaja Päivi Juntunen, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, puh. 0107681023, paivi.juntunen@sok.fi
Yhteyshenkilöt
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Sokos-tavaratalot sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ketjuun kuuluu 20 monipuolista tavarataloa, kauneuteen sekä naisten ja miesten pukeutumiseen keskittyvää Sokosta. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952.
Emotion on kauneuden ja hyvinvoinnin erikoisliike, joka tarjoaa laajan valikoiman kosmetiikan huippumerkkejä, tuoksuja, hiustenhoitotuotteita, päivittäiskosmetiikka, koruja sekä terveystuotteita. Suurempien myymälöiden valikoimiin kuuluvat myös alusasut ja sukat. Ketjuun kuuluu 38 myymälää eri puolilla Suomea.
Papticin missio on tarjota vastuullisille yrityksille materiaaleja, jotka mahdollistavat vaivattoman siirtymisen muovipakkauksista ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme