If Vakuutus

If irtisanoutuu alennuskampanjoista: Uusi hinnoittelustrategia tuo vakuutusmaksuihin ennakoitavuutta

Jaa
If uudistaa henkilöasiakkaiden vakuutusten hinnoittelun. Tavoitteena on lisätä asiakkaille läpinäkyvyyttä ja ennakoitavuutta tarjoamalla pitkällä aikavälillä vakaa hinta ja luopumalla määräaikaisista alennuskampanjoista.

– Tällä hetkellä vakuutusalalla kilpaillaan uusista asiakkaista aggressiivisesti erilaisilla määräaikaisilla alennuksilla. Alennukset hämärtävät kuitenkin helposti vakuutuksen todellisen hinnan ja aiheuttavat yllättäviä hinnannousuja esimerkiksi ensimmäisen vakuutuskauden päätyttyä. Kokemuksiemme mukaan alennuskampanjat ovat aiheuttaneet pettymyksiä myös nykyisille asiakkaille, jotka ymmärrettävästi kokevat joutuvansa uuden asiakkaan alennuksen maksajaksi, kertoo Ifin henkilöasiakkaista Suomessa vastaava johtaja Timo Harju.

– Ifissä olemme päättäneet irtisanoutua määräaikaisista alennuskampanjoista ja sitoutua siihen, että emme myönnä uusille asiakkaille hinta-alennuksia nykyisten asiakkaidemme kustannuksella. Uuden vakaan hinnan strategian tavoite on tuoda tasapuolisesti kaikkien asiakkaiden arkeen ennakoitavuutta, kun he tietävät, mitä vakuutukset maksavat nyt ja tulevaisuudessa.

Kuluttajalle riskinä turvan heikkeneminen

Kuluttajalle tämänhetkiseen hintakampanjoihin perustuvaan kilpailuun sisältyy riski vakuutusturvan heikkenemisestä ja pettymyksestä korvaustilanteessa.

– Vakuutusalaa syytetään usein pienestä präntistä eli siitä, että vakuutusten hintojen ja sisältöjen vertailu on vaikeaa. Kritiikki ei ole mielestäni täysin aiheetonta. Erilaisten pelkästään hintaan keskittyvien kampanjoiden riski on, että pahimmillaan kuluttaja ei tiedä, millaista vakuutusturvaa hän on itse asiassa ostanut. Vahingon sattuessa voi käydä ilmi, että alennuksella myydyssä vakuutuksessa onkin ollut oletettua suppeampi turva, Timo Harju kuvaa.

– Tavoitteemme on omalta osaltamme pyrkiä lisäämään alan läpinäkyvyyttä uudella hinnoittelustrategiallamme. Tämä tarkoittaa myös vakuutustuotteiden edelleen kehittämistä niin, että asiakas varmasti tietää, mitä hän meiltä ostaa.

Ifin vakaan hinnan strategia pohjautuu kuluttajien riskien tuntemiseen. Ifillä on laaja aineisto yhtiön kaikkiaan 3,7 miljoonalle asiakkaalle sattuneista vahingoista.

– Tuntemalla asiakkaan riskit pystymme määrittämään kerralla hinnan, jota ei tarvitse jo vuoden päästä muuttaa merkittävästi. Tunnistamiemme riskien avulla olemme kehittäneet hinnoittelua myös entistä yksilöllisemmäksi. Toukokuussa markkinoille tuomissamme uusissa ajoneuvovakuutuksissa hintaan vaikuttavat uusina tekijöinä esimerkiksi ajokilometrien määrä ja se, ajaako autoa vakuutuksenottajan lisäksi nuori kuljettaja, Harju kertoo.

Lisätietoja:
Timo Harju, If, henkilöasiakkaista Suomessa vastaava johtaja, p. 010 514 2237, timo.harju@if.fi
Outi Kärkkäinen, If, viestintäpäällikkö, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi

if.fi/vakaahinta

Tietoja julkaisijasta

If Vakuutus
If Vakuutus
Keilasatama 2
02150 Espoo

010 191 515http://www.if.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye