Japanilainen ruokakulttuuri on sushia vivahteikkaampaa – Food Market Herkku esittelee parhaat palat

- Ruokatrendeissä korostuvat etniset ruoat ja niiden kiinnostavuus kasvaa koko ajan. Vuoden 2020 kiinnostavin ruokamaa on Japani. Japani on maailman huomion keskipisteessä, kun Tokiossa järjestetään kesäolympialaiset, kertoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta.
- Tunnemme ranskalaiset bistrot, kreikkalaiset tavernat ja espanjalaiset tapasbaarit. Japanilaiset izakayat odottavat vielä esittelyä jo sushista hullaantuneille suomalaisille. Maailmalla suosituksi noussut izakaya on rentoa ja konstailematonta ruokaa sekä ajanviettoa ystävien kesken herkullisten jaettavien ruoka-annosten äärellä, kertoo food market manager Milli Teivaala Helsingin keskustan Food Market Herkusta.
- Sushia ja japanilaista jaettavaa ruokaa halutaan valmistaa yhä enemmän myös kotona yhdessä illanvietoissa ystävien tai perheen kesken. Food Market Herkkuun marraskuussa avattu Sushi Daily on osoittautunut jymymenestykseksi. Tarkastelemme juuri, mihin Herkkuun tuomme suositun Sushi Dailyn seuraavaksi, Oksa jatkaa.
Tonnikalahuutokauppa kuin Tokiossa
Helsingin keskustan ja Tapiolan Food Market Herkku -myymälöissä järjestetään tonnikalahuutokauppa Tokion kuuluisien kalahuutokauppojen tyyliin. Kalatiskillä huutokaupataan kymmeniä kiloja painava tonnikala pala palalta.
- Tokion kalatorilla tonnikalahuutokauppa on suosittu nähtävyys, ja siellä asioivat niin huippukokit kuin päivittäistavarakaupatkin. Halusimme tuoda tämän ainutlaatuisen japanilaisen kalatorin tunnelman asiakkaillemme, kertoo food market manager Milli Teivaala.
Huutokaupassa myytävä keltaevätonnikala on pyydetty Intian valtamerestä kestävästi vapakalastusvälinein.
Food Market Herkun izakaya-teeman inspiraatiosta vastaa japanilainen keittiömestari Kenji Miyagi. Aidon izakaya-ravintolan tiiviin tunnelman ja keittiömestari Miyagin loihtimia makuelämyksiä voi kokea izakaya-konttiravintolassa, joka vierailee Keskuskadulla Helsingin keskustassa keskiviikosta 22.1. sunnuntaihin 26.1.Herkun bistroissa tarjotaan tammikuun ajan ramen-keittoa ja Helsingin keskustan Food Market Herkun Bistrossa on tarjolla viikoittain vaihtuva izakaya-annos.
Food Market Herkku -myymälät tarjoavat kotikokeille inspiroivia reseptejä ja runsaan valikoiman japanilaisen ruokakulttuurin raaka-aineita kuten tonkatsua, wagyuhärkää, ramenlientä, aitoa japanilaista sushiriisiä sekä herkutteluun trendikkäitä mochi-jäätelöpalloja.
Yhdistelmä ruokakauppaa, ravintolaa, kauppahallia ja elämyksiä
Kansainvälistä suitsutustakin saanut Food Market Herkku on elämyksellinen yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa, ravintolaa ja kahvilaa, jossa ruoan rakastajat viihtyvät ja inspiroituvat.
- Herkku esittelee kiinnostavimmat ruokailmiöt ja vie asiakkaansa herkullisuuden löytöretkille. Haluamme houkutella uusia ruokaentusiasteja löytämään meidät. Tuomme maailman kiehtovimmat ruokakulttuurit, trendit ja raaka-aineet asiakkaidemme lautasille. Herkusta saadut kokemukset ohjaavat myös muiden ruokakauppojen kehitystyötä, kertoo Milli Teivaala.
Izakaya-teeman takana japanilainen keittiömestari Kenji Miyagi
- Syntynyt Okinawalla Japanin eteläisillä saarilla vuonna 1955
- Perustanut Suomeen kaksi japanilaista Zen Sushi -ravintolaa, jossa tarjoiltiin sushia ja izakaya-annoksia
- Rakkaus ruokaan ja kokkaamiseen kulkee perheessä. Herra Miyagin veli on pitänyt Tokiossa 25 vuotta omaa Ryukyu nimistä izakaya-ravintolaa.
Izakaya-teema näkyy kaikissa Food Market Herkuissa pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella koko tammikuun ajan. Tonnikalahuutokauppa järjestetään Tapiolan myymälässä perjantaina 10.1. klo 16 ja Helsingin keskustan myymälässä lauantaina 11.1. klo 12. Japanilaisen keittiömestari Kenji Miyagin izakaya-konttiravintola on auki 22.-24.1. klo 11-19, 25.1. klo 11-18 ja 26.1. klo 11-17.
Food Market Herkku on elämyksellinen yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa, ravintolaa ja kahvilaa, jossa ruoan rakastajat viihtyvät ja inspiroituvat. Food Market Herkku on saanut myös kansainvälistä suitsutusta. Brittiläinen kaupan alan tutkimuslaitos IGD listasi 16 ruokakauppaa maailmalta, joihin olisi hyvä käydä tutustumassa vuonna 2019. Food Market Herkku nousi listalle ainoana pohjoismaalaisena ruokakauppana.
Kansainvälinen kaupan markkinoinnin asiantuntijatoimisto TCC Global valitsi juuri Food Market Herkun viikon myymäläksi ja kuvasi Herkkua upeasti suunnitelluksi, laadukasta ruokaa ja hyvää palvelua rakastavien ihmisten ruokakaupaksi, jossa on ilo käydä ostoksilla.
Pieni izakaya-sanasto – mikä on tempura, okonmiyaki tai ramen?
Tempura = perinteinen japanilainen ruokalaji, joka valmistetaan tyypillisimmin vaaleasta kalasta äyriäisistä tai kasviksista tai nykyisin myös lihasta, kuten broilerista. Suupalan kokoiset annospalat kastetaan tempurataikinassa, jonka jälkeen ne friteerataan öljyssä. Tempurat nautitaan heti paiston jälkeen kuumina dipaten soijapohjaisiin dippikastikkeisiin.
Okonomiyaki = japanilainen munakaslettu, jonka keskeisiä aineksia ovat vehnäjauho, raastettu jamssi, kananmuna ja silputtu kaali. Nesteenä on vesi tai dashi-liemi, joka on valmistettu keittämällä merilevästä ja kalasta. Lisäksi okonomiyakissa voi olla monenlaista lihaa, äyriäisiä, vihanneksia ja juustoja. Koostumuksensa takia sitä usein verrataan länsimaisiin munakkaisiin ja pizzoihin, ja joskus sitä nimitetäänkin japanilaiseksi pizzaksi.
Bowlit = kulhoruoat, joiden raaka-aineena on yleensä riisi sekä paistettu tai raaka kala, äyriäiset, lihat sekä kasvikset, kuten avokado, kurkku ja retiisi.
Ramen = japanilainen nuudelikeitto, joka voidaan valmistaa niin lihasta, kalasta, äyriäisitä, tofusta kuin kasviksistakin sekä tietysti oikeanlaisista nuudeleista. Annos kruunataan yleensä keitetyllä kananmunalla. Nuudelikeiton tärkein osa on liemi, joka keitetään tyypillisimmin broilerin luista sekä porsaan potkasta. Liemi maustetaan inkiväärillä, valkosipulilla, sitruunaruoholla ja chilillä. Liemen valmistamiseen on syytä varata aikaa useampi tunti, joten sitä kannattaa valmistaa kerralla isompi erä ja pakastaa osa liemestä. Ramenlientä löytyy myös valmiina Herkkujen valikoimista.
Sushi on tunnetuin japanilainen ruokalaji maailmalla. Sushin perusta on oikeanlainen ja taidokkaasti keitetty sushiriisi. Sushiriisin kiillotetut jyvät ovat tavallista pitkäjyväistäriisiä lyhyempiä ja pyöreämpiä, jonka johdosta riisi on keitettynä tahmeampaa. Sushiriisi maustetaan riisiviinietikalla, suolalla ja sokerilla. Riisin lisäksi sushissa käytetään raakaa tai kypsennettyä kalaa, äyriäisiä, kasviksia, tofua ja nori-merilevää. Myös laadukkaita ja mureita lihoja voidaan käyttää sushin valmistamisessa. Myös poron ja naudan (mielellään marmori) fileet toimivat loistavasti susheissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Antti Oksa, valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, antti.oksa(at)sok.fi, puh. 010 768 0699
Milli Teivaala, food market manager, Food Market Herkku, milli.teivaala(at)sok.fi, puh. 010 76 67201
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme