Destian tilinpäätös vuodelta 2019 on julkaistu
Tulosta paransivat kunnossapidon hyvin onnistuneet hankkeet, mutta sitä heikensivät merkittävästi kustannusylitykset yksittäisissä hankkeissa. Korjaavat toimenpiteet on aloitettu, ja projektinhallinnan parantaminen on keskeinen painopistealue vuonna 2020.
Tilauskanta
2019 käynnissä oli useita mittavia hankkeita, mm. Lahden eteläinen kehätie, Valtatie 4 parantaminen Äänekosken pohjoispuolella sekä Valtatie 5 parantaminen Mikkelin ja Nuutilanmäen välillä. Merkittäviä vuoden aikana valmistuneita kohteita olivat mm. Valtatie 4 Oulun kohdalla sekä Laitaatsalmen silta Savonlinnassa.
Usealle vuodelle jakautuva tilauskanta kehittyi myönteisesti vuoden aikana ja oli joulukuun lopussa vuodentakaista suurempi ollen 763,6 (732,7) miljoonaa euroa. Vuoden aikana solmittiinkin useita merkittäviä uusia sopimuksia, kuten Valtatie 4 Kirri-Tikkakoski STk-hankkeen toteutusvaihe, E18 Turun kehätien parantaminen välillä Kausela-Kirismäki, Turun keskusta-alueen infran kunnossapidon allianssiurakka sekä Porin uusi hiiliterminaali. Lisäksi loppuvuodesta voitettiin useita sopimuksia, joiden allekirjoitus siirtyi vuodelle 2020. Maanteiden hoitourakkamallin mukaisista hoitourakoista vuosille 2019-2024 voitettiin 9 kilpailutuksessa olleista 17:sta, mikä kasvatti Destian markkinaosuutta hoitourakoissa.
Avainluvut (IFRS), Milj. EUR |
1-12/2019 |
1-12/2018 |
1-12/2017 |
1-12/2016 |
1-12/2015 |
|
|
|
|
|
|
Liikevaihto |
569,9 |
550,3 |
478,7 |
493,2 |
462,8 |
Liiketulos |
12,3 |
16,7 |
13,1 |
14,1 |
12,9 |
% liikevaihdosta |
2,2 |
3,0 |
2,7 |
2,9 |
2,8 |
Liiketulos, vertailukelpoinen |
11,2 |
16,7 |
15,1 |
12,5 |
7,4 |
% liikevaihdosta |
2,0 |
3,0 |
3,2 |
2,5 |
1,6 |
Katsauskauden tulos |
9,1 |
12,8 |
12,6 |
5,7 |
6,7 |
% liikevaihdosta |
1,6 |
2,3 |
2,6 |
1,2 |
1,5 |
Oman pääoman tuotto, % **) |
11,4 |
15,8 |
15,9 |
7,6 |
9,5 |
Omavaraisuusaste, % |
32,8 |
32,7 |
34,5 |
33,5 |
31,2 |
Sijoitetun pääoman tuotto, % **) |
9,6 |
13,4 |
10,7 |
11,1 |
9,4 |
Nettovelkaantumisaste ***) |
41,8 |
4,6 |
28,5 |
35,3 |
32,6 |
Henkilöstö keskimäärin |
1 703 |
1 658 |
1 572 |
1 492 |
1 505 |
Poissaoloon johtaneet työtapaturmat *) |
5,6 |
5,8 |
10,5 |
5,9 |
7,6 |
Tilauskanta katsauskauden lopussa |
763,6 |
732,7 |
696,2 |
708,0 |
717,4 |
*) Työtapaturmat miljoonaa työtuntia kohden. Vuodesta 2017 alkaen luku sisältää Destia Engineering Oy:n. **) Vuoden 2018 oman pääoman alkusaldo on oikaistu mutta vuoden 2018 tunnuslukujen laskentakaavassa käytetty vuoden 2017 loppusaldoa eikä oikaistua alkusaldoa vuodelle 2018. ***) Destia Group – konserni on vuoden 2019 alusta noudattanut IFRS16 standardia vuokrasopimusien osalta. Standardin käyttöönotto kasvatti konsernin taseen varoja ja velkoja 14,1 miljoonaa euroa jonka johdosta nettovelkaantumisaste on noussut merkittävästi vertailuvuodesta. |
Henkilöstö
Henkilöstömäärä vuoden lopussa oli hieman vuoden takaista pienempi ollen 1651 (1676). Kesätyöntekijöitä ja harjoittelijoita oli ennätyksellisen paljon eli 259 (244). Destian tavoitteena on olla infa-alan halutuin ja arvostetuin työnantaja. Henkilöstöjohtamisen käytänteitä kehitettiin vuoden aikana määrätietoisesti. Muun muassa henkilöstön tyytyväisyyden mittaaminen uudistettiin. Kerran vuodessa tehtävän kyselyn sijaan toteutettiin kolme kertaa vuodessa pulssikyselyt, joissa mitataan mm. johtamislupauksen toteutumista, arvojen mukaista toimintaa ja yrityskulttuurin kehittymistä. Työnantajamielikuva vahvistui vuoden aikana myös ulkoisesti, kun Universumin Ihanteellisimmat työnantajat -tutkimuksessa Destia nousi tekniikan alan opiskelijoiden keskuudessa sijalta 80 sijalle 35 ja tekniikan alan ammattilaisten keskuudessa sijalta 108 sijalle 45.
Työturvallisuus
Turvallisuuden eteen tehtävä työ näkyi turvallisuushavaintojen määrässä. Niitä kertyi vuonna 2019 yli 5 000 kappaletta, mikä on noin 2,5-kertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä oli samalla tasolla edellisvuoden kanssa. Vuoden kumulatiivinen tapaturmataajuus on 5,6. Vuosi oli työturvallisuuden kannalta kuitenkin synkkä, sillä Destian työmailla sattui aliurakoitsijoille kaksi hengen vaatinutta onnettomuutta.
Strategian toimeenpano käynnistettiin
Destian strategia uudistettiin vuoden 2018 lopulla, ja sen toimeenpano käynnistyi vuonna 2019. Vuoden aikana muun muassa toteutettiin organisaatiouudistus, jatkettiin yrityskulttuurin uudistamista ja syvennettiin liiketoimintaryhmäkohtaisia suunnitelmia. Strategian tavoitteiden saavuttamista edistetään yhtiötasoisilla voitettavilla taisteluilla, joita ovat Tuottavuuden edelläkävijä, Pohjolan pelinrakentaja, Innovatiivinen kaupunkikehittäjä ja Voittava joukkue. Tuottavuuden edelläkävijyyteen liittyvä projektinhallinnan parantaminen oli keskeisenä painopisteenä, ja tämä jatkuu määrätietoisesti myös vuonna 2020.
Tero Kiviniemi, toimitusjohtaja:
”Destian menestyksen tekevät meidän noin 1700 ammattilaista eli Voittava joukkue. Sen varaan rakennamme. Määrätietoinen työ henkilöstön hyvinvoinnin edistämiseksi ja kulttuurin uudistamiseksi aloitettiin vuonna 2018. Työtä tehdään kolmessa alaprojektissa, jotka ovat tasapainoiset arvot, innostava johtaminen ja iloiset ihmiset.
Projektinhallinta on oltava Destian liiketoiminnassa aina fokuksessa. Yksittäisissä hankkeissa tapahtuneista kustannusylityksistä johtuen olemme kiinnittäneet asiaan nyt erityishuomiota, ja tämä työ jatkuu vuonna 2020.”
Destian tilinpäätös, selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä laatu ja vastuullisuus -kertomus vuodesta 2019 on julkaistu yhtiön verkkosivuilla: https://www.destia.fi/vuosiraportointi-2019
Lisätietoa: toimitusjohtaja Tero Kiviniemi
Haastattelupyynnöt Päivi Piirosen kautta, puh. 050 5060008 paivi.piironen@destia.fi
Tietoja julkaisijasta
Destia on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö. Toteutamme asiakkaillemme, yhteiskunnalle ja ihmistä varten huomisen infraa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. 1 700 destialaisen ainutlaatuinen infran taju tekee huomisen infrasta totta. Palvelumme kattavat infran koko elinkaaren suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 570. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme