Länsi-Vantaan ja Espoon bussiliikenne vahvistuu neljällä runkolinjalla

Uudet Helsinkiin suuntautuvat runkolinjat 300 Elielinaukio – Pähkinärinne – Myyrmäki ja 400 Elielinaukio – Martinlaakso - Vantaankoski korvaavat suurimman osan nykyisistä seutulinjoista Hämeenlinnanväylällä ja Vihdintiellä. Runkolinjoja liikennöidään pääosin 10 minuutin vuorovälillä ja niitä ajetaan varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan.
Linjat korvaavat seutulinjoja Martinlaakson ja Myyrmäen suunnalta Helsinkiin. Suorien yhteyksien tilalle tulee liityntäyhteyksiä. HSL muuttaa läntisen Vantaan bussien reittejä ja aikatauluja niin, että linjoilla pääsee tiheästi Kehäradan asemille tai niiltä voi vaihtaa sujuvasti runkolinjoille.
Helsinkiin suuntautuvat seutulinjat 321, 345 ja 431 säilyvät myös jatkossa runkolinjojen täydentäjinä.
Uudet poikittaiset runkolinjat vievät Espooseen
HSL perustaa myös kaksi uutta poikittaista runkolinjaa. Linja 520 liikennöi reittiä Martinlaakso – Myyrmäki – Leppävaara – Matinkylä. Linja 530 liikennöi Matinkylästä Espoon keskuksen ja Jorvin
kautta Myyrmäkeen.
Uusien linjojen vuoksi linja 565, Espoon keskus – Leppävaara, lopettaa liikennöinnin. Linjan 555 reitti muuttuu Leppävaaran ja Länsi-Vantaan välillä.
Uusien runkolinjojen ansiosta etenkin Myyrmäen, Espoon keskuksen ja Leppävaaraan saavutettavuus busseilla paranee. Linjojen 300 ja 400 reitit kattavat Länsi-Vantaan suurimmat asuinalueet ja tarjoavat matkustajille aikaisempaa tiheämpää bussiliikennettä.
Poikittaiset runkolinjat 520 ja 530 tarjoavat kattavat yhteydet aluekeskusten välillä sekä tiheän liityntäliikenteen raideliikenteen asemille.
HSL on suunnitellut, että runkolinjat tulisivat käyttöön syksyllä 2022. Toteutuminen riippuu muun muassa tiehankkeiden toteutumisesta. Myös jotkut tärkeät runkolinjojen vaihtopysäkit vaativat vielä kunnostamista.
Suunnitelma syntyi vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa
HSL valmisteli suunnitelman tiiviissä yhteistyössä läntisen Vantaan ja Espoon asukkaiden kanssa syksystä 2018 alkaen. Työn aluksi HSL keräsi alueilla matkustavilta taustatietoja liikkumiskyselyn avulla. Työn aikana suunnittelijat ylläpitivät vuorovaikutusalustaa, jossa he kertoivat työn etenemisestä ja vastasivat asiakkaiden kysymyksiin. HSL myös piti suunnitelmista kolme asukastilaisuutta.
Suunnitelmaan tuli kommenttien perusteella useita muutoksia, jotka koskivat etenkin poikittaisliikennettä sekä vaihtopaikkojen sijaintia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, p. 050 555 2932,
Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, p. 040 161 2173 ja
Joukkoliikennesuunnittelija Aleksi Manninen, p. 040 554 3534
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme