Vainu

Raportti: Tekoälyn ja ihmisen yhdistelmä nopein lukemaan tilinpäätöksiä luotettavasti

Nopeus on valttia - myös tilinpäätösten käsittelyssä. Maailman kattavinta yritystietokantaa rakentava Vainu on julkaissut raportin, jossa selvitetään sen kykyä käsitellä suomalaisten yritysten uusia tilinpäätöksiä ja tuoda niiden tiedot asiakkaidensa saataville. Erinomaisista arvosanoista etenkin Vainun nopeus tiedonkeruussa oli merkittävä, sillä sen automatisoitu käsittelyprosessi peittosi alan johtajiin kuuluvan vertailuyrityksen selvästi. Teknologian avulla suomalaiset yritykset pääsevät tekemään merkittäviä liiketoimintapäätöksiään mahdollisimman ajantasaisella ja luotettavalla taloustiedolla.

Suomessa tilinpäätösten käsittelyn merkittävin haaste on sääntelyn puute toimitettavien dokumenttien osalta: tilinpäätöksen voi toimittaa paperisena, ja sen jakelu edelleen tapahtuu ei-koneluettavassa muodossa, kuvina. Näin tietoa ei voi kopioida sellaisenaan tietokantaan, vaan luotettavan tietokannan rakentaminen on tarkoittanut jokaisen kuvatiedoston erillistä avaamista ja merkittävien tietojen kirjaamista käsin. Kolmen minuutin käsittelytahdilla yhden vuoden tilinpäätöstietojen kerääminen veisi yhdeltä henkilöltä näin 5,5 vuotta.

Vainun tietokanta ratkaisee haasteen hyödyntämällä tekoälyä. Kun Patentti- ja rekisterihallitus julkaisee uuden tilinpäätöksen, se siirtyy automaattisesti Vainun kuvantunnistuksen käsiteltäväksi, jossa tilinpäätös muunnetaan koneluettavaan muotoon. Avainlukujen lisäksi tilinpäätöksen kaikki teksti siirtyy tietokantaan haettavaksi tiedoksi, jolloin yrityksiä voi luokitella myös uusin keinoin: esimerkiksi sanat “valuutta” tai “ulkomainen” viittaavat todennäköisesti yrityksen kansainväliseen liiketoimintaan.

Niissä yksittäistapauksissa, joissa tekoäly ei pysty muuntamaan kuvaa koneluettavaan muotoon esimerkiksi paperisen tilinpäätöksen heikkolaatuisen skannauksen johdosta, Vainun prosessi siirtää kuvan välittömästi ihmisen käsiteltäväksi. Tämä tekoälyn ja ihmisälyn saumaton yhteistyö toi tarkastellun tunnusluvun osalta täydellisen kattavuuden suomalaisille yrityksille äärimmäisen luotettavasti.

Automatisoidun prosessin merkittävä etu on myös nopeus. Raportin mukaan 72% tarkastelupäivänä julkaistuista liikevaihtoluvuista löytyi Vainusta jo seuraavana päivänä, kun vertailuyrityksellä sama osuus oli 44%. Vainun teknologiajohtaja Tuomas Rasilan kertoo nopeuden olevan kilpailuetu yrityksen asiakkaille:

“Kilpailutilanteessa nopeus on valttia. Jotta voi toimia nopeasti, tarvitaan luotettavaa tietoa nopeasti. Tiedonkäsittelyn laadukkuus on aina ollut palvelumme kulmakiviä, ja nyt oli hienoa huomata prosessin olevan myös markkinoiden nopein. Tästä on hyvä jatkaa tietokantamme kehitystä viimeisintä teknologiaa hyödyntäen.”

Nyt tehty raportti käsitteli Suomen taloustietoja, mutta sama prosessi on laajasti käytössä Vainun tietokannassa kaikille sen markkinoille, joissa tilinpäätöstietoja käsitellään. Suunnitelmissa on julkaista vastaavat tutkimustulokset maakohtaisesti vuoden 2020 aikana taloustiedon luotettavuuden takaamiseksi.

Tuomas Rasila
CTO
tuomas@vainu.io

Mikko Honkanen
mikko@vainu.io

Vainu
Eteläesplanadi 12

Vainu rakentaa yritystietokantaa, jonka tarkoituksena on viedä myyjiä ja markkinoijia eteenpäin. Vainun teknologia on luotu keräämään, lukemaan ja ymmärtämään kaikki koskaan kirjoitettu yritystieto ja esittämään sieltä löytyvät reaaliaikaiset löydökset helposti omaksuttavassa muodossa suoraan asiakkaiden olemassa olevissa yritysjärjestelmissä.

Vuonna 2013 perustetun Vainun pääkonttori sijaitsee Helsingissä, liikevaihto on 15 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä on 150 ympäri Eurooppaa sijaitsevilla toimistoilla. Yli 2 000 myynti- ja markkinointitiimiä ympäri maailmaa hyödyntävät Vainun yritystietoa räätälöidäkseen asiakaskohtaamisiaan skaalautuvasti - siten kasvattaen myyntiä. Tutustu Vainuun tarkemmin osoitteessa www.vainu.com/fi/.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Vainu

Vainu’s real-time sales offering now available directly in the CRM21.1.2020 15:30:00 EET | Press release

Vainu, a technology company focused on sales intelligence, revealed Vainu for CRM today: a new end-to-end solution that instantly fixes and improves the data stored in salespeople’s customer relationship management software platforms (CRMs). Built around a state-of-the-art company data platform, Vainu for CRM brings real-time company information natively into the CRM and automates workflows based on relevant trigger events uncovered from the information. The new offering is now available for four major CRM platforms: Salesforce, HubSpot, Microsoft Dynamics 365, and Pipedrive.

Vainun reaaliaikainen yritysdata nyt saatavilla suoraan CRM:ään21.1.2020 15:30:00 EET | Press release

Teknologiayritys Vainu julkaisi Vainu for CRM:n tänään. Vainu for CRM on uusi ratkaisu, joka korjaa ja parantaa tietoa, jota on tallennettu asiakkuudenhallintajärjestelmiin (CRM). Tuote on rakennettu Vainun modernin yritystietokannan ympärille ja tuo reaaliaikaisen yritystiedon CRM:iin sekä automatisoi tehtäviä perustuen datasta löytyneisiin trigger-tapahtumiin. Uusi tarjoama on nyt saatavilla seuraaville CRM-järjestelmille: Salesforce, HubSpot, Microsoft Dynamics 365 ja Pipedrive.

Suomen parhaan myyntiorganisaation tavoitteeksi kitkeä huonot myyntipuhelut maasta2.9.2019 12:20:00 EEST | Uutinen

Ohjelmistoyritys Vainu on ottanut tehtäväkseen parantaa myyjien asiakaskohtaamisten laatua ja nostaa ammattinimikkeen kunnioitusta Suomessa. Muutos on osa yrityksen viestintäuudistusta, jonka tavoitteena on saada Euroopan myyntiorganisaatiot hyödyntämään reaaliaikaista yritystietoa jokaisessa asiakaskohtaamisessaan. Suomessa Vainu tarjoaa kaikille yritysmyynnin johtajille ilmaisen koulutuksen siitä, kuinka parantaa myynnin asiakaskohtaamisia dataa hyödyntämällä.