Saksalaisen pörssiyhtiö Mutaresin omistaman Donges Groupin ja Ruukki Building Systemsin välinen yrityskauppa toteutui

Saksalaisen teollisen sijoitusyhtiö Mutaresin omistama vaativien silta-, katto- ja teräsrakenteiden valmistamiseen erikoistunut Donges Group ostaa SSAB:n tytäryhtiön Ruukki Constructionin Building Systems -liiketoiminnan. Heinäkuussa 2019 allekirjoitettu yrityskauppa sai huhtikuussa 2020 Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ehdollisen hyväksynnän. Yrityskaupan hyväksymisen ehtona Donges sitoutui myymään konserniin kuuluvan Normek Oy:n Oulun tuotantolaitoksen.

Ruukki Building Systems on erikoistunut rakennusten runko- ja kuorirakenteiden sekä siltarakenteiden suunnitteluun, valmistukseen ja asennukseen. Sen pääkonttori on Helsingissä ja sen Suomessa sijaitsevat tuotantolaitokset ovat Peräseinäjoella ja Ylivieskassa. Lisäksi yhtiöllä on tuotantoa Puolassa ja Liettuassa. Ruukki Building Systemsin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 140 miljoonaa euroa ja sillä on noin 500 työntekijää.

”Ruukki Building Systems täydentää erinomaisesti Donges Groupin nykyistä tarjontaa ja osaamista vaativien teräsrakenteiden valmistajana. Samalla se vahvistaa edelleen yhtiön asemaa Pohjois- ja Itä-Euroopan markkinoilla. Kauppa on luontevaa jatkoa Donges Groupin laajentumiselle”, Mutares SE & Co. KGaA:n sijoitusjohtaja Johannes Laumann sanoo.

Yrityskauppa on jatkumoa Donges Groupin laajentumiselle Pohjoismaihin. Helmikuussa 2019 Donges Group osti suomalaisen teräsrakennevalmistajan Normek Oy:n ja sen Ruotsissa toimivan tytäryhtiön. Ruukki Building Systemsin hankinnan jälkeen Donges Groupin vuotuisen liikevaihdon arvioidaan nousevan noin 400 miljoonaan euroon ja ryhmällä on kaikkiaan 1400 työntekijää 14 maassa.

Donges Group on yksi Frankfurtin pörssissä listatun sijoitusyhtiö Mutares SE & Co. KGaA:n kohdeyrityksistä. Mutares on erikoistunut ostamaan ja kehittämään keskikokoisia yrityksiä ja sen asiantuntijat myös osallistuvat aktiivisesti kohdeyhtiöiden operatiiviseen toimintaan tiiviissä yhteistyössä kohdeyhtiöiden johdon kanssa. Se pyrkii kohdeyritystensä arvon kestävään ja pitkäjänteiseen kasvattamiseen. Yhtiön kohdeyritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2019 yli miljardi euroa ja sen palveluksessa oli 6500 työntekijää maailmanlaajuisesti.

Email: ir@mutares.com

Mutares AG
Arnulfstr. 19
D-80335 Munich