Yli miljoona kiloa enemmän tuorekalaa suomalaisten lautasille – kalakauppa nousi uudelle tasolle S-ruokakaupoissa

– Näin huomattava tuorekalan myynnin kasvu kaupoissamme kertoo siitä, että olemme onnistuneet kasvattamaan kalan suosiota. Aloitimme kampanjan kotimaisen kalan puolesta vuosi sitten toukokuussa. Tuoreen kalan myynti kasvoi käytännössä yhdessä yössä 20 prosenttia ja on pysynyt viidenneksen korkeampana koko vuoden. Tällainen muutos yhdessä tuoteryhmässä on täysin ennennäkemätöntä, sanoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta.
– Kala on kasvisten, hedelmien, oliivi- ja rypsiöljyn ja täysjyväviljatuotteiden ohella keskeisin tuoteryhmä, jonka runsas käyttö ennustaa hyvää terveyttä. Kalan terveysvaikutukset ovat olleet tiedossa jo pitkään. Ruokavalintojen kannalta on tärkeää myös se, mitä on tarjolla, miten helppoa valmistaminen on ja mitä ruoka maksaa. Ehkä kalan suosiota lisää myös se, että ihmiset ovat yhä ympäristötietoisempia, arvioi Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.
Kirjolohi, muikku ja silakka ovat myydyimmät kotimaiset kalat
Kotimaisen tuoreen kalan myynti on kasvanut kirjolohen johdolla. Myös muikun, silakan, kuhan ja siian myynti on kasvanut S-ruokakaupoissa kuluneen vuoden aikana. Kotimainen Saimaan tuore -kirjolohifilee on ollut kuluneen vuoden suosituimpia kalatuotteita.
S-ruokakauppojen sesonkikalakonsepti nostaa kauden tuoreimpia ja maukkaimpia kalatuotteita esille. Sesongissa oleva kotimainen kala on myös hinnaltaan edullisempaa. Kalan arkikäyttöön rohkaistaan tuomalla sesongin maukkaimmat kalat paraatipaikalle ja tarjoamalla vinkkejä ja reseptejä kalan valmistamiseen.
Sesonkikalakonseptin myötä myös erikoisempien kalalajien myynti on kasvanut. Kotimaisista esimerkiksi mateen, nieriän, ahvenen ja hauen kysyntä on kasvanut merkittävästi.
– Kala on maukasta ja superterveellistä ilmastoruokaa, joka tulee läheltä. Suomalaiset haluavat syödä kotimaista kalaa paljon enemmän, mutta sitä on pidetty kalliina ja valmistamistakin työläänä. Näitä myyttejä haluamme murtaa ja helpottaa kalan arkikäyttöä monin eri keinoin, Oksa kertoo.
Tuoreen kalan lisäksi kalansyönnistä innostuneet suomalaiset ovat tarttuneet uudenlaisiin kalatuotteisiin, kuten järvikalapihveihin, -puikkoihin ja -pyöryköihin. Valikoimaan etsitään jatkuvasti kiinnostavia ja helppoja kalatuotteita. Yksi kevään kalauutuuksista on hävikin vähentämiseen tähtäävät SJØ-merkin napostelurasiat, jotka sisältävät tuotannosta ylijääviä savukalapaloja napostelukoossa.
Kuka keksisi silakan uudestaan? Kalainnovaatioille tilausta
Vaikka kalan suosio on kasvanut, kasvunvaraa olisi paljon. Helposti kotona valmistettaville, silakkaa ja särkikaloja hyödyntäville, tuotteille olisi kaupassa kysyntää.
- Itämeri on täynnä silakkaa, mutta tällä hetkellä vain viitisen prosenttia silakasta päätyy ihmisten syötäväksi. Tulemme varmasti näkemään läpimurtotuotteita, jotka käyttävät vähemmän hyödynnettyjä kaloja. Toivottavasti näemme uusia ideoita esimerkiksi ruokahittejä etsivässä Suomalainen Menestysresepti -kilpailussa, pohtii Oksa.
Ponnisteluja kotimaisen kalan eteen tehdään eri puolilla. Maa- ja metsätalousministeriö on käynnistänyt hallitusohjelman mukaisen kotimaisen kalan edistämisohjelman valmistelun.
S-ryhmä kutsui alkuvuodesta kala-alan toimijat koolle yhteen ideoimaan uusia keinoja kotimaisen kalan syönnin edistämiseksi. Tavoite on yhteinen: enemmän kotimaista kalaa lautasille.
Myydyimmät kotimaiset kalatuotteet:
- Kirjolohi (suikaleet ja filee)
- Muikku
- Silakkafilee
- Kuhafilee
- Siikafilee
Kaikki S-ryhmän ruokakaupoissa tarjolla olevat kalat ja äyriäiset on nostettu kestävistä kalakannoista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, valikoimajohtaja, antti.oksa(at)sok.fi, puh. 044 541 1499
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme