Uusi runkolinja 200 aloittaa Elielinaukion ja Espoon keskuksen välillä elokuussa

Pääkaupunkiseudun seuraava runkolinja aloittaa syysliikenteeseen siirryttäessä 10.8., kun nykyisen linjan 235:n korvaava uusi runkolinja 200 (Elielinaukio – Pitäjänmäki – Leppävaara – Karakallio – Jorvi – Espoon keskus) aloittaa.
Bussien väri vaihtuu oranssiksi, sisään voi astua myös keskiovista ja voimassa olevaa lippua ei tarvitse näyttää kuljettajalle tai kortinlukijalle. Reitin varrella parannetaan pysäkkejä ja liikennevaloetuuksia. Näyttölaitteita tulee pysäkeille lisää.
Runkolinjan nopeuttamiseksi bussit eivät pysähdy kaikilla pysäkeillä. Linja 200 pysähtyy matkan varrella 32 pysäkillä. Linjaan 235 verrattuna jää runkolinjalta pois Espoon suuntaan 12 ja Helsingin suuntaan 10 pysäkkiä. Poistuvien pysäkkien valintaan ovat vaikuttaneet matkustajamäärät ja tärkeys vaihtopysäkkinä. Pysäkit, joilla runkolinja pysähtyy, varustetaan oranssein katosreunuksin.
Uusi runkolinja liikennöi maanantaista lauantaihin noin klo 5-23 ja sunnuntaisin noin klo 6-23. Vuoroväli päivällä on tasainen 10 minuuttia, aikaisin aamulla, iltaisin ja sunnuntaisin harvempi. Öisin liikennöidään linjaa 235N Lähderannan kautta Kuurinniittyyn kuten tähänkin asti.
Runkolinja 200 sisältyi Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmaan, joka muilta osin otettiin käyttöön elokuussa 2019. Runkolinja aloittaa vuotta myöhemmin, koska siihen sisältyy mm. infratoimenpiteitä. Infratoimenpiteitä ja esimerkiksi linjan käyttöön tulevia pysäkkejä on suunniteltu Espoon, Helsingin ja Kauniaisten kaupunkien kanssa.
Runkolinjat ovat tiheästi kulkevia linjoja, jotka tarjoavat selkeitä ja sujuvia yhteyksiä eri aluekeskusten ja muiden tärkeiden kohteiden välillä. HSL-alueella on ennestään metron ja junien lisäksi neljä runkolinjaa, joita ajetaan busseilla. Runkolinjoja on vaivatonta käyttää, kun reitit ovat selkeitä, vuoroväli tiheä ja pysäkki-informaatio korkeatasoista.
Kun joukkoliikenne perustuu runkolinjastoon, vaihtojen määrä saattaa kasvaa. Matkoista tulee kuitenkin entistä sujuvampia, kun vuorovälit ovat tiheitä ja vaihtopaikat korkeatasoisempia. HSL panostaa jatkuvasti kuntien kanssa tärkeiden vaihtopaikkojen kehittämiseen. Runkolinjoilla vuoroväli pysyy myös tasaisempana verrattuna useaan erilliseen linjaan, ja sisääntuloväyliltä tutut bussiletkat vähenevät. Runkolinjojen myötä myös poikittaisliikennettä pystytään kehittämään aivan eri tavalla kuin hajanaisemmalla linjaverkolla. Myös bussikalusto on korkeatasoista.
Lisää runkolinjoja on odotettavissa HSL:n runkolinjastrategian mukaisesti. Seuraavien runkolinjojen perustamisesta on jo päätetty:
- Vantaan poikittainen runkolinja 570 Mellunmäki - Hakunila – Tikkurila – Lentoasema
- Runkolinja Eirasta Töölön kautta Munkkivuoreen ja Myyrmäkeen
- Runkolinja 40 Elielinaukiolta Haagan kautta Kannelmäkeen
Nämä aloittavat liikenteen syksyllä 2021. Lisäksi Espoon ja Vantaan välille on suunnitteilla kaksi eri poikittaista runkolinjaa, jotka aloittavat myöhemmin, ja myös Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän suunnat saavat aikanaan runkolinjat Helsingin keskustasta.
Kartta runkolinjan 200 reitistä
Yhteyshenkilöt
Mari Linna
joukkoliikennesuunnittelija
p. 040 640 3481
mari.linna@hsl.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme