Perinteiset muovipillit ja -kertakäyttöaterimet poistuvat S-ruokakaupoista kesän lopulla – kertakäyttöastioita uusiutuvista materiaaleista laajasti valikoimissa

Kaikki S-ruokakauppojen valikoimista löytyvät kertakäyttölautaset ovat uusiutuvista materiaaleista valmistettuja. Kertakäyttöisten muovimukien lisäksi valikoimista löytyy nyt myös yhä enemmän mukeja, joissa on käytetty tavanomaisen neitseellisen muovin sijasta korvaavia materiaaleja, kuten biopohjaista ja kompostoituvaa muovia tai kierrätysmuovia. Syyskuun alussa myyntiin tulee myös oman Rainbow-merkin biopohjainen ja kompostoituva mukivaihtoehto. Näiden lisäksi valikoimissa on myös kartonkisia kertakäyttökuppeja.
”Lisäksi perinteisiä kertakäyttöisiä muoviaterimia on korvattu puisilla vaihtoehdoilla sekä puukuidusta ja biopohjaisesta muovista valmistetuilla uudelleenkäytettävillä aterimilla. Viimeistenkin kertakäyttöisten muoviaterimien sekä muovipillien myynti päättyy elokuun lopussa”, kertoo vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi SOK:lta.
Toisaalta vastuullinen kuluttaja voi myös miettiä, tarvitseeko kertakäyttöastioita ylipäätään käyttää. Tänä kesänä moni saattaa suosia lähiretkeilyä, ja kodin lähelle suuntautuvalle eväsretkelle on helppo ottaa mukaan aivan tavallisetkin astiat kertakäyttöisten sijaan. Hyvä vaihtoehto piknikille ovat myös Orthexin uudet, biopohjaisesta muovista valmistetut astiat (kuvassa), jotka ovat vastikään tulleet Prismojen ja suurimpien S-marketien valikoimiin. Aivan koko mallistoa ei kuitenkaan löydy kaikista myymälöistä, vaan valikoima vaihtelee myymälöittäin.
Jos kuitenkin valitsee kertakäyttöastiat, on tärkeä muistaa, ettei jätä niitä piknikin jäljiltä luontoon, vaan kierrättää asianmukaisesti. Kartonkiset kertakäyttöastiat voi lajitella kartonginkeräykseen. Muoviset vaihtoehdot taas kuuluvat sekajätteeseen, kuten myös puiset aterimet. Kompostoituvasta muovista valmistetut mukit voi lajitella sekajätteen ohella myös biojätteeksi.
Valikoimauudistusten taustalla S-ryhmän muovilinjaus ja tuleva lainsäädäntömuutos
S-ryhmässä tehtiin jo vuonna 2018 muovilinjaus, jossa luvattiin muun muassa lisätä valikoimiin biopohjaisia tai kompostoituvia vaihtoehtoja kertakäyttöisille muovituotteille kuten pilleille, vanupuikoille, aterimille ja kupeille.
Kertakäyttömuovien kulutusta tullaan rajoittamaan myös lainsäädännöllä vuoden 2021 kesästä alkaen. Tällöin kielletään muun muassa perinteiset muoviset kertakäyttöpillit, -aterimet ja -lautaset. S-ryhmä on siis liikkeellä hyvissä ajoin, jotta asiakkaat voivat muuttaa kulutustaan toivottuun suuntaan.
EU:n kertakäyttömuovidirektiivin taustalla on ollut tavoite vähentää roskaantumista merenrannoilla ja edistää kiertotaloutta. Direktiiviin liittyy myyntikieltojen lisäksi myös muita toimia, kuten vaatimuksia tuotesuunnitteluun sekä kertakäyttöisten elintarvikepakkausten kulutuksen vähentämistä.
Kestävää muovin käyttöä myös pakkaussuunnittelussa
S-ryhmässä muovin kestävää käyttöä edistetään suunnitelmallisesti myös omien merkkien pakkaussuunnittelussa. Tavoitteena on, että kaikkien omien merkkien tuotteiden pakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä. Lisäksi edistetään kierrätettyjen ja uusiutuvien materiaalien käyttöä pakkauksissa.
Esimerkiksi viime vuonna omien merkkien mehupullot muutettiin pantillisiksi. Tämä tarkoittaa, että vuositasolla jopa miljoona muovista mehupulloa pääsi panttijärjestelmän piiriin, ja pullojen raaka-aine eli noin 30 tonnia muovia voidaan hyödyntää uusissa tuotteissa. Myös tänä keväänä lanseerattujen Mehustamo-smoothieiden pullot ovat pantillisia ja niiden valmistuksessa on käytetty myös kierrätettyä muovia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, vastuullisuusasiantuntija, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 050 3686 288
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme