SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kerää ja skannaa -palvelusta tuli suosittu koronakevään kauppareissuilla

Jaa
Pakkaamalla ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä voi vähentää jonottamista ja sujuvoittaa kauppareissua. Ennätysmäärä asiakkaita innostui kokeilemaan käsiskanneria tänä keväänä palvelua pilotoivissa S-ruokakaupoissa. Nyt suosittu palvelu laajenee myös Järvenpään Prismaan.
Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen

Neljässä S-ruokakaupassa on viime lokakuusta asti testattu Euroopassa suosittua Kerää ja skannaa -palvelua. Käyttäjien määrä on kasvanut huomattavasti tänä keväänä. Pilottimyymälöissä jo noin 15 prosenttia myymälässä asioivista asiakasomistajista käyttää Kerää ja skannaa -palvelua ostostensa tekemiseen.

”Osa asiakkaista on tänä keväänä kiinnittänyt erityistä huomiota kaupassa turvavälin pitämiseen myös pakkaustilanteessa. Lisäsimme huhtikuussa pakkaustasoille tilanjakajat. Pilottimyymälöissä asiakkaat ovat huomanneet Kerää ja skannaa -palvelun käteväksi tavaksi skannata ja pakata ostokset jo myymälää kiertäessä, jolloin ei kassalle ei maksun jälkeen tarvitse jäädä pakkailemaan ostoksia”, kertoo Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja.

”Kauppareissu ja kassalla asiointi sujuu sutjakkaammin, kun kassalla voi näyttää vain yhden viivakoodin, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään vain koronakevään ilmiöstä, vaan asiakkailta on tullut Kerää ja skannaa -palvelusta paljon innostunutta palautetta”, sanoo tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen S-ryhmän marketkaupasta.

Palvelu on käytössä Espoossa Prisma Olarissa, Tuusulan S-marketissa, Jyväskylässä Prisma Keljossa sekä 3.6. alkaen myös Prisma Järvenpäässä.

Asiakas nappaa myymälän sisäänkäynniltä käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa, kun kerää niitä ostoskassiin myymälää kiertäessä. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä asiakas tulostaa koontikuitin, joka maksetaan pikakassalla. Kassalla jonottaminen ja pakkaaminen jää väliin. Palvelu tarjotaan yksinoikeudella S-ryhmän asiakasomistajille. Käyttäjän tulee olla täysi-ikäinen. Henkilökunta opastaa laitteen käytössä.

Asiakkaat suhtautuvat uusiin asioimista sujuvoittaviin palveluihin innostuneesti. Kerää ja skannaa -palvelua käyttäneet asiakkaat ovat pitäneet palvelua hyvänä ja 80 % käyttäisi palvelua myös jatkossa, osoitti S-ryhmän asiakastyytyväisyyskysely.

Asiakkaat ovat mukauttaneet kaupassa käynnin totuttuja tapoja kevään koronaepidemian aikana. Asiakkaat välttävät perinteisiä kauppojen kiireaikoja ja ajoittavat ostosten tekoa hiljaisempiin hetkiin ja eri ajankohtiin päivän aikana.

Käsiskannerit puhdistetaan jokaisen asiakkaan jälkeen. S-ryhmän toimipaikoissa pidetään nyt muutenkin tehostetusti huolta siivouksesta ja hygieniasta. Asiakkaille on tarjolla käsidesiä myymälöiden sisäänkäyntien yhteydessä. Kädet on syytä pestä tai desinfioida ennen myymälässä asiointia ja sen jälkeen. Monesta myymälästä käsienpesupiste löytyy pullonpalautuspisteen vierestä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Veera Vuorinen, tilanhallintajohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, puh. 050 462 2005, veera.vuorinen(at)sok.fi


Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja, HOK-Elanto, puh. 010 766 7710, raimo.vellamo(at)sok.fi

Kuvat

Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen
Lataa
Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen
Lataa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote

SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.

Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote

Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.

Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye