Uuden tieliikennelain ennakointivelvollisuus tuo haasteen hälytysajoneuvojen kuljettajille

Uusi tieliikennelaki toi mukanaan tukun muutoksia, jotka vaikuttavat tavalla tai toisella pelastustoimeen. Merkittävimpiin muutoksiin lukeutuvat ennakointivelvollisuus sekä uudet viestintä- ja johtamisvälineiden käytön rajoitukset.
Ennakointivelvollisuus koskee kaikkia tienkäyttäjiä, mutta se painottuu erityisesti kokeneiden kuljettajien ja työkseen ajavien kohdalla. Ennakointivelvollisuus voikin jatkossa vaikuttaa hälytysajoneuvojen kuljettamiseen merkittävästi. Velvollisuus tarkoittaa, että tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovitettava oma toimintansa sen mukaiseksi, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin. Kyse on siis periaatteesta, jolla tuetaan liikennesääntöjen noudattamista. Hälytysajon näkökulmasta ennakointivelvollisuus on merkittävä, sillä hälytysajoneuvojen kuljettajat ajavat työkseen ja ovat näin kokeneita kuljettajia. Toisin sanoen heillä on vankkaa kokemusta tiellä liikkumisesta, jolloin myös ennakoinnin voidaan olettaa olevan tavallista tienkäyttäjää paremmalla tasolla.
Ennakointia voi tehostaa se, ettei viestintä- ja johtamisvälineitä ei saa käyttää enää hälytysajonkaan aikana. Välineiden käyttö mahdollistetaan handsfree-laitteiden avulla. Aikaisemmin hälytysajossa kiellettyä oli ainoastaan matkapuhelinten käyttö.
Ajonopeudet pysyvät ennallaan
Ensitulkinnoista huolimatta hälytysajoneuvojen nopeudet pysyvät laissa ennallaan. Kiireettömässä ajossa olevien hälytysajoneuvojen nopeudet määräytyvät tieliikennelaissa ajoneuvoluokan perusteella. Siitä huolimatta, että ensihoitoyksiköiden kuljettamiseen vaaditaan C1-ajokortti, ensihoitoyksiköt luokitellaan henkilöautoiksi. Henkilöautoille ei puolestaan ole laissa määritelty ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia.
Ensihoitoyksikön kuljettamiseen vaadittu C1-ajokortti selittyy ajoneuvon suurella, useimmiten yli 3 500 kilogramman massalla. Jos ensihoitoyksiköt eivät olisi ajoneuvoluokitukseltaan henkilöautoja, tekisi niiden yli 3 500 kilogramman massa niistä kuorma-autoja, jolloin kiireettömän ajon nopeus todella jouduttaisiin lain puitteissa rajoittamaan 80 kilometriin tunnissa.
Sekaannusta uuden lain voimassaolon ensimetreillä on aiheuttanut myös erikoisauto-käsite: Ennen ensihoitoyksiköt luokiteltiin erikoisautoiksi, joiden suurin sallittu nopeus todella on 80 km/h. Kyseistä käsitettä ei kuitenkaan ole käytetty ensihoitoyksikköjen luokittelussa enää 2000-luvulla, joten nykypäivänä ensihoitoyksiköiden nopeudetkaan eivät ole sidoksissa laissa ilmoitettuihin erikoisautojen maksiminopeuksiin.
Merkittävimmin pelastustoimeen vaikuttavia tieliikennelain uudistuksia käsitellään tarkemmin käytännön toiminnan ja henkilöstön perehdytyksen näkökulmasta Palopäällystöliiton Tieliikennelaki pelastustoimen näkökulmasta -webinaarissa ensi maanantaina 8.6. klo 14.30—15.30.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tomi Timonenkoulutusjohtaja
Puh:044 733 4112tomi.timonen@sppl.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Palopäällystöliitto on aatteellinen yhdistys, jonka keskeisimpiä tavoitteita on yhteiskunnan turvallisuuden edistäminen ja jäsenistönsä ammattiosaamisen kehittäminen.
Palopäällystöliiton jäsenistö koostuu pelastusalan henkilöstöstä, sopimuspalopäällystöstä, turvallisuusalan asiantuntijoista ja johtavissa asemissa olevista henkilöistä. Liitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä.
Palopäällystöliitto on arvostettu turvallisuuspoliittinen keskustelija sekä avoimeen kumppanuuteen ja jatkuvaan kehittymiseen luottava yhteistyöjärjestö, joka tuottaa asiantuntija-, koulutus- ja materiaalipalveluja. Liiton vaikuttavuus perustuu pitkäjänteiseen työhön sekä välittömään yhteydenpitoon eri viranomaisten ja turvallisuusalan toimijoiden kanssa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Palopäällystöliitto ry
Rivitalojen ullakkojen palo-osastoinneissa on puutteita2.6.2025 09:58:20 EEST | Tiedote
Rivitalopalot ovat tuhoisia ja aiheuttavat suuria inhimillisiä kärsimyksiä. Ne leviävät nopeasti, jos asuntojen palo-osastoinnit ovat puutteellisia. Myös rakentamisen laadussa ja piiloon jäävien rakenteiden dokumentoinnissa olisi paljon parannettavaa.
Tirilän VPK on palokuntien suomenmestari24.5.2025 19:33:23 EEST | Tiedote
Palokuntien suomenmestaruudesta on tänään kisattu Kouvolassa.
Ladda elcyklar, elskotrar och andra lätta elfordon på ett säkert sätt24.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
Vårsolen har fört med sig elcyklar och elsparkcyklar, det vill säga elskotrar, ut i trafiken. Eldrivna transportmedel kan medföra brandfara under laddningen och därför bör särskild uppmärksamhet fästas vid detta, påminner Finlands Brandbefälsförbund.
Lataa sähköpyörät, skuutit ja muut kevyet sähköajoneuvot turvallisesti23.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Kevätaurinko on tuonut sähköpyörät ja sähköpotkulaudat eli skuutit kaduille. Akkukäyttöiset kulkuvälineet voivat ladattaessa aiheuttaa palovaaran, ja siksi lataukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota, muistutetaan Suomen Palopäällystöliitosta.
Palokuntien suomenmestaruuskilpailut 24.5.2025 Kouvolassa19.5.2025 13:26:35 EEST | Tiedote
Palokuntien suomenmestaruudesta kilpaillaan tänä vuonna lauantaina 24.5.2025 Kouvolassa. Kilpailun järjestävät Suomen Palopäällystöliitto ja tämän vuotisena yhteistyökumppanina Kymenlaakson pelastuslaitos.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme