Autismikirjon henkilöt ovat palveluyrityksille hyödyntämätön kohderyhmä

Autismikirjon henkilöt kannattaa huomioida asiakaspalvelussa ja palvelutarjonnassa, kun palveluyritys haluaa saada uusia asiakkaita ja erottua kilpailijoista.
- Yhden autismikirjon henkilön tulo ravintolaan voi hyvin merkitä neljän-viiden lisäasiakkaan tuloa yritykseen, kun tullaan syömään vaikkapa perheen tai työporukan kanssa. Ja kun palvelu pelaa, he tulevat uudestaan, toteaa Autismisäätiön yhteiskuntajohtaja Vesa Korhonen.
Autismikirjon henkilöt voidaan ottaa huomioon hyvin yksinkertaisilla keinoilla. Käytetyimmät keinot ovat tuoksu-, valo- ja kosketusärsykkeiden vähentäminen, erilaisten opasteiden käyttö ja melutason pienentäminen. Lisäksi kannattaa hankkia asiakastiloihin esimerkiksi kasveja, jotka vaimentavat äänimaailmaa ja puhdistavat ilmaa.
- Autismikirjon henkilöiden huomioiminen voikin parantaa kaikkien viihtyisyyttä, Korhonen muistuttaa.
Muita huomioimisen keinoja ovat oma palveluaika sekä itsepalvelupäätteiden kuvalliset ohjeistukset ja selkokielisyys. Muutamat yritykset ovat parantaneet viestintää myös esimerkiksi Facebookissa olevien ohjausvideoiden avulla.
Lisätietoja tutkimuksesta:
• Autismisäätiö, yhteiskuntasuhdejohtaja Vesa Korhonen Vesa.Korhonen@autismisaatio.fi, puh. 044 316 1786
• Haaga-Helia, tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen, petteri.ohtonen@haaga-helia.fi, puh. 040 8268183
Lisätietoja autismikirjon henkilöiden työllistämisestä ja tuen saamisesta työllistämiseen: https://www.autismisaatio.fi/palvelut/ohjaus-javalmennuspalvelut.html#Ty%C3%B6llisyytt%C3%A4%20edist%C3%A4v%C3%A4%20toiminta%20/%20ty%C3%B6toiminta
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri OhtonenTutkimuspäällikkö
Puh:040 8268183petteri.ohtonen@haaga-helia.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Tutkimus: Luonnonkaunis ja rauhallinen itäisen Uudenmaan saaristo on monille matkailijoille tuntematon9.10.2025 15:19:58 EEST | Tiedote
Itäisen Uudenmaan saaristomatkailijoihin keskittynyt tutkimus tuo esiin, että alue herättää matkailijoissa vahvoja mielikuvia luonnonkauneudesta ja rauhasta – mutta tunnettuudessa on parannettavaa.
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

