Valtion kehitysyhtiö Vake Oy

Lahjoita puhetta -kampanja kerää puhetta suomenkielisen tekoälyn kehitykseen

Meneekö hermot chattirobotin kanssa, ymmärsikö Siri sanasi väärin, onko verkossa asiointi mummosi pahin painajainen?

Tänään alkava Lahjoita puhetta -kampanja auttaa tutkijoita ja sovelluskehittäjiä kehittämään yhä paremmin toimivaa suomenkielistä tekoälyä ja puheentunnistusta, joka ymmärtää sanojamme – olimme sitten savolaisia, stadilaisia tai vasta opettelemassa suomen kieltä. Hankkeen taustalla ovat Yle, Helsingin yliopisto ja Valtion kehitysyhtiö Vake Oy. Kampanjaan haastetaan mukaan myös yhteiskunnan eri toimijoita innostamaan kaikkia suomea puhuvia lahjoittamaan puhettaan.

Digitalisaation ulottuessa kaikille elämänaloille ja tekoälyn ohjatessa tulevaisuudessa suurta osaa palveluistamme on tärkeää, että teknologia ymmärtää käyttäjiä heidän omilla kielillään. Seurauksena on helpompi tulevaisuuden arki kaikille.

Sujuvan puheentunnistuksen kehittämiseen tarvitaan kuitenkin 10 000 tuntia vapaasti puhuttua suomen kieltä: eri-ikäisiltä, eri tavoin suomea puhuvilta ja eri murrealueilta.

Mitä enemmän ja monipuolisemmin puhetta saadaan kerättyä, sitä paremman puheentunnistuksen saamme luotua ja sitä helpompaa jatkossa on asiointi erilaisissa sähköisissä palveluissa! Pienenä kielialueena emme voi olettaa kansainvälisten jättien yksin huolehtivan suomen kielen toimivuudesta tulevaisuuden teknologioissa”, kertoo Ylen palvelupäällikkö Aleksi Rossi.

“Vake on ollut mukana tukemassa Suomen kielten tekoälyn kieliresurssien kehitystä jo yli vuoden verran ja on hienoa tehdä Lahjoita puhetta-kampanjaa yhdessä Ylen ja Helsingin yliopiston kanssa. Tietääksemme tämä Suomessa tehtävä työ pienten kielten tukemiseksi digitaalisessa maailmassa on ainutlaatuista, ja onkin herättänyt huomiota Euroopan komissiota myöten”, Vaken ohjelmajohtaja Pia Erkinheimo jatkaa.

Puheenlahjoitusta varten on kehitetty helppo ja hauska puheenlahjoituskone, joka toimii sekä selainpohjaisesti että mobiilisovelluksena. Puheenlahjoituskoneessa on valmiiksi erilaisia ohjattuja teemoja, joiden avulla lahjoittaja voi löytää helppoja puheenaiheita.

Lahjoitettu puhe tallennetaan Helsingin yliopiston Kielipankkiin, josta sitä voidaan luovuttaa edelleen niin tutkijoille kuin yrityksillekin, puhesovellusten kehittämiseen ja tutkimukseen sekä kielentutkimukseen.

Lisätietoja kampanjasta ja lahjoituskoneen löydät osoitteista www.lahjoitapuhetta.fi ja www.yle.fi/lahjoitapuhetta

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

YLE palvelupäällikkö Aleksi Rossi, p. 040-7047009 aleksi.rossi@yle.fi

Vake Oy sidosryhmäjohtaja Saara Mattero, p. 0400 114 777, saara.mattero@vake.fi

Helsingin yliopiston Kielipankki projektisuunnittelija Mietta Lennes p.0504480959 mietta.lennes@helsinki.fi

Valtion kehitysyhtiö Vake Oy
Mikonkatu 9