Kannanotto: Päätoimittaja on vastuussa lukijoilleen

Päätoimittajien yhdistys PTY paheksuu Ilmajoki-lehden päätoimittajan eroon johtanutta tapahtumakulkua, jossa lehden toimitusjohtaja ja hallituksen jäsen ovat painostaneet päätoimittajaa taipumaan ulkopuolisiin vaatimuksiin.

PTY muistuttaa, että Journalistin ohjeiden mukaan toimitusten on torjuttava kaikki ulkopuolinen painostus. Päätoimittaja joutuu kestämättömään tilanteeseen, jos lehden kustantaja tai omistajat eivät anna hänelle mahdollisuutta ammattieettisesti kestävään työskentelyyn. Myös toimitusten on voitava luottaa siihen, että esimiehen ratkaisut perustuvat aina pelkästään journalistiseen harkintaan.

Puuttuminen päätoimittajan päätöksentekoon ei ole koskaan vain median sisäinen asia, koska journalistit ovat työstään vastuussa lukijoilleen. Siksi Terhi Pirilä-Porvalin päätös kertoa kohtaamastaan painostuksesta oli oikea ja kunnioitettava.

Lisätiedot:

puheenjohtaja Minna Holopainen