Väitös 14.8.2020: Mitä aivoissa tapahtuu, kun opimme miltä kirjain kuulostaa (Xu)

Weiyong Xu tutkii psykologian väitöksessään, mitä muutoksia aivotoiminnassa tapahtuu, kun opitaan kirjaimen yhdistäminen äänteeseen ensimmäistä kertaa. Tutkimus keskittyy myös siihen, millaiset kognitiiviset taidot ovat tärkeimpiä lapsille kirjainten yhdistämisessä niitä vastaaviin äänteisiin.
– Tutkimuksessa selvisi, että useat taka-aivolohkojen alueet ovat tärkeitä kirjain-äänne –assosiaation oppimisessa. Näiden aivoalueiden aktiviteetti muuttuu nopeasti oppiessamme kirjaimen äänteen, ja samojen alueiden aktiivisuus korreloi myös niiden taitojen kanssa, mitä lapset tarvitsevat oppiakseen lukemaan, Xu toteaa.
Eri kirjoitusjärjestelmät aktivoivat aivoja eri tavoilla. Esimerkiksi kiinankielisessä kirjoitustavassa visuaalinen symboli on sidoksissa sekä äänteeseen että merkitykseen. Kiinalaiset lukijat osoittavat osin samankaltaista aivoaktiviteettia länsimaisten aakkosten lukijoiden kanssa, mutta mukana on lisäksi etuaivolohkojen alueita, jotka tulkitsevat symbolien merkitystä samanaikaisesti.
Kaikkiaan tulokset tästä väitöstutkimuksesta tarjoavat monisyisemmän kuvan siitä, miten opimme kirjain-äänne-assosiaatioita. Tulokset auttavat meitä ymmärtämään paremmin lukihäiriöiden ja oppimisvaikeuksien mekanismeja ja täten tarjoavat perustan sille, miten voimme luoda uudenlaisia malleja lasten lukuvaikeuksien varhaiseen havaitsemiseen.
Tulokset saatiin käyttämällä magnetoenkefalografiaa (MEG), joka mittaa aivotoiminnan muutosten aiheuttamaa magneettista liikehdintää. Tutkimukseen osallistui täysi-ikäisiä suomea ja kiinaa puhuvia koehenkilöitä sekä suomenkielisiä lapsia. Koetilanteet toteutettiin Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen laboratoriossa.
Väitöstutkimusta tukivat Euroopan Unionin H2020 Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA)-ITN-2014-ETN ”Lasten neurokognitiivisen kehityksen aivotutkimuksen edistäminen” -ohjelman projekti ”Kielellisen kehityksen oppimisen ja oppimishäiriöiden ymmärtäminen ja ennakoiminen monikielisessä Euroopassa” sekä Suomen Akatemia.
Insinööri Weiyong Xu puolustaa väitöskirjaansa “Aivojen aktiivisuuden muutokset lukemisen audiovisuaalisten assosiaatioiden oppimisen yhteydessä” 14.8.2020 klo 12.00. Vastaväittäjänä professori Milene Bonte (Maastrict University), kustoksena professori Jarmo Hämäläinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.
Julkaisu
Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2020, 70 p. JYU Dissertations number 249, Jyväskylä 2020; ISSN 2489-9003; 249; ISBN 978-951-39-8220-1 (PDF)
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8220-1
Taustatietoa
Weiyong Xu valmistui lääketieteellisen tekniikan kandidaatiksi vuonna 2013 ja maisteriksi vuonna 2015 Jiaotongin yliopistossa Kiinassa. Sen jälkeen hän on toiminut tutkijana European Innovative Training Network -projektissa ChildBrain, sekä tohtorikoulutettavana Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksella.
Lisätietoa
Weiyong Xu, weiyong.w.xu@jyu.fi, +358468448471 (haastattelut ja tiedustelut englanniksi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Ei vain rock’n’rollia: väitöstutkimus osoittaa, miten politiikka ja stereotypiat ohjaavat populaarimusiikin tulkintaa30.5.2025 10:23:34 EEST | Tiedote
FM Antti Okko tutki historian väitöskirjassaan millaista keskustelua Yhdysvalloissa on käyty venäjänkieliseltä kulttuurialueelta tulevasta rockmusiikista ja sen tekijöistä. Tutkimuksen mukaan rockmuusikot on nähty valtiota vastustavina kapinallisina, jotka symboloivat muutosta kohti demokratiaa ja vapautta. Todellisuudessa muusikoiden suhde politiikkaan ja politiikkoihin on moniulotteisempi.
Herpesviruksesta voi olla apua syövän hoidossa28.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa tutkitaan herpesvirusta, jota käytetään myös onkolyyttisenä viruslääkkeenä syöpien nujertamisessa. Viruksen infektiomekanismien selvittäminen isäntäsolun tuman rakenteissa auttaa tehokkaamman ja turvallisemman onkolyyttisen viruslääkkeen kehittämisessä.
Jyväskylän yliopiston hallituksen yliopistoyhteisön ulkopuolisiksi jäseniksi Antti Koivula, Marja Makarow, Hanna Maula ja Janne Poranen 1.1.2026 alkaen27.5.2025 09:49:47 EEST | Tiedote
Yliopistokollegio valitsi 27.5.2025 kokouksessaan hallituksen yliopistoyhteisön ulkopuolisiksi jäseniksi TkT Antti Koivulan, FT Marja Makarowin, KTT, FL Hanna Maulan ja FT Janne Porasen toimikaudelle 1.1.2026 - 31.12.2027.
Apulaisprofessori Paavo Penttilä on inspiroitunut luonnon materiaaleista27.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen uuden apulaisprofessorin Paavo Penttilän tavoitteena on tuottaa uudenlaista tietoa kasvien soluseinien rakenteista ja ominaisuuksista. Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi vastustuskykyisten viljelyskasvien ja hiiltä sitovien uusien puumateriaalien kehittämisessä. Penttilä on juuri saanut tutkimukseensa 1,5 miljoonan euron rahoituksen Novo Nordisk -säätiöltä.
Tutkijat selvittivät peruskoulun datafikaation tulevaisuutta – korvaako kone opettajan?26.5.2025 07:32:12 EEST | Tiedote
Digitaalisilta datateknologioilta toivotaan usein apua koulun kehittämiseen ja datan hyödyntäminen onkin kirjattu keskeiseksi tavoitteeksi koulutuksen tulevaisuutta koskeviin strategioihin ja linjauksiin. Mutta millaisena digitalisaation parissa työskentelevät asiantuntijat näkevät peruskoulun datafikaation tulevaisuuden?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme