Suomalainen Mobal auttaa yrityksiä erottautumaan ja pysymään kartalla

Hakupalvelu Googlen analytiikan mukaan kuluttajaa lähellä olevien hakujen teko on neljässä vuodessa kymmenkertaistunut. Yritykset, jotka päivittävät kartan ja hakupalvelun esittelyssä olevia tietojaan, saavat puolestaan seitsenkertaisen määrän huomiota uinuviin palveluihin verrattuna. Yksinkertaisia keinoja huomion herättämiseen ovat ajankohtaiset, tarjottavasta palvelusta kertovat valokuvat ja lyhyet päivitykset sekä yritysten perustiedot, kuten aukioloajat ja yrityksen puhelinnumero. Hakuprofiili toimii myös aktiivisena vuorovaikutuskanavana, joka kautta annetaan julkisia arvioita yritysten palvelusta.
”Yritysten tärkein kosketuspinta asiakkaisiin on muuttunut yllättävän nopeasti. Älypuhelimilla tehdyt haut ovat lisääntyneet valtavasti ja asiakkaat haluavat tarvitsemansa tiedon niin nopeasti kuin mahdollista. Kun kuluttajalla on kännykkä kädessään, hän hakee palveluita useimmiten heti ja läheltä. Siksi onkin tärkeää, että kivijalkayritykset pitävät tietonsa ajan tasalla ja lisäävät niihin laadukkaita ja ajankohtaisia kuvia sekä päivityksiä. Hotellihuoneita- ja ravintolapöytävarauksia on jo tehty suoraan kartalta, mutta saman kätevyyden voi ulottaa autohuoltoon, lääkärin vastaanotolle, parturiin, saunavuoroon ja mihin tahansa muuhun, jonka on aiemmin pystynyt yrityksen kotisivun kautta varaamaan”, kertoo Mobal Oy:n toimitusjohtaja Jakob Wikström ja korosta, että kartalla pysyminen on kilpailuetu: ”Oman hakuprofiilin rakentaminen on kustannustehokkain keino erottautua paikallisesta kilpailusta ja optimoitu profiili kerää seitsemän kertaa enemmän klikkauksia kuin kotisivu. Googlen analytiikka näyttää myös, että 82 % älypuhelimen käyttäjistä hakee paikallisia yrityksiä ja 88 % niin tehneistä soittaa tai käy myymälässä tai palveluntarjoajan luona seuraavan vuorokauden aikana*.”
Koti Suomessa, tähtäin kansainvälisillä kartoilla
Alkuvuodesta perustettu Mobal Oy on Suomen ensimmäinen puhtaasti paikallisen näkyvyyden tehostamiseen erikoistunut markkinointiyhtiö. Yrittäjät Jakob Wikström ja Alexander Silen saivat taustatuekseen ja yrityksensä aktiivisiksi hallituksen jäseniksi kansainvälisen mainostoimisto Mirumin perustajan Robin Baden sekä Nokia-puhelimia valmistavan HMD Globalin digitaalisen markkinoinnin johtajan Tim McDonaldin.
”Mobalin kanssa on hyvin pitkälle sama ajatus kuin mainostoimistoa aikoinaan perustaessamme, eli haluamme auttaa ja rohkaista asiakkaitamme kertomaan tarinansa kiinnostavasti. Mukaan tulee nyt löydettävyys ja menestyminen rooliaan jatkuvasti kasvattavalla konkreettisella kartalla. Kotimarkkinamme on Suomi, mutta palvelulla on vahva kansainvälinen potentiaali. Vastaavaa ei Euroopassa tietääkseni vielä ole muualla tarjolla”, kertoo Mobalin hallituksen jäsen ja perustajaosakas Robin Bade.
Robin Bade ja vahvan mobiilitaustan omaava Tim McDonald tuovat Mobalille kokemusta skaalautuvien palveluiden luomisesta ja menestyksekkäästä kansainvälistymisestä.
”On upeaa saada paitsi sijoittajiksi, myös aktiivisiksi sparraajiksemme Robin Baden ja Tim McDonaldin kaltaiset luovan markkinointiviestinnän ja mobiilien palveluiden konkarit. Pilotoimme Mobalia heidän kanssaan yli talven ja keväällä pääsimme aloittamaan palvelun myynnin. Kuluttajien aloittaessa kevään sulun jälkeen taas liikehdinnän, on palveluiden löydettävyys nyt tärkeämpää kuin koskaan. Ajantasainen yritysprofiili on myös omiaan kasvattamaan luottamusta palveluntarjoajaa kohtaan”, kertoo Alexander Silen.
Mobalin asiakashankinta on ollut vilkasta ja talvella perustettu yritys työllistää nyt 7 henkeä.
”Palvelemme tasavertaisesti asiakkaita suurista ketjuista pieniin yksittäisiin kivijalkatoimijoihin, sillä paikallinen näkyvyys on kaikille yhtä tärkeää. Asiakasreferensseinämme on jo autokauppakonserni, huoltoasemia, supermarketteja sekä yksittäisiä kellokauppoja, ravintoloita ja kahviloita, lääkäriasemia, kauneudenhoitopalveluita ja muita perinteisiä kivijalan toimijoita”, lisää Silen ja jatkaa: ”Kaikkia yhdistää tarve tulla löydetyksi ja päästä palvelemaan jo valmiiksi lähellä olevia asiakkaita. Löydettävyyden aktivointi konkretisoi vanhan think global, act local -kliseen.”
Mobal Oy on vuonna 2020 perustettu suomalainen markkinointialan startup-yhtiö, joka auttaa paikallisia yrityksiä löytymään ja menestymään Google-karttapalveluiden avulla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jakob Wikström, toimitusjohtaja, Mobal Oy
+358505977175, jakob@mobal.com
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland
Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Viron kesä tarjoaa unohtumattomia elämyksiä ja tapahtumia jokaiseen makuun2.7.2025 10:38:30 EEST | Tiedote
Suomalaisten suosituimman matkakohteen Viron alkanut kesä on täynnä elämyksiä: taidetta, suloisia maatilan eläimiä, keskiajan tunnelmaa, merenkulun juhlia, urheilua, herkullisia ruokafestivaaleja sekä musiikkia laidasta laitaan – kansantanssista hevimetalliin ja elektroniseen musiikkiin.
Viron Michelin-oppaaseen kahdeksan uutta ravintolaa19.6.2025 11:49:09 EEST | Tiedote
Michelin Guide on julkaissut Viron vuoden 2025 ravintolasuositukset. Neljänteen Estonia-oppaaseen on valittu yhteensä 43 ravintolaa eri puolilta maata. Mukana on kaksi tähtiravintolaa, seitsemän Bib Gourmand -tunnustuksen saanutta sekä kolme kestävän gastronomian edistämisestä palkittua Green Star -ravintolaa.
Myös Viro juhlistaa saunan päivää 14.6.12.6.2025 11:01:28 EEST | Tiedote
Suomalaista saunaa on juhlistettu kesäkuun toisena lauantaina jo vuosikymmenten ajan. Perinteisen löylysaunan suosio on kasvussa myös kansainvälisesti, mutta Suomen rinnalla aito saunaperinne on säilynyt keskeisenä osana ihmisten arkea ja elämää myös Virossa. Saunan päivän odotetaan vakiintuvan myös etelänaapurissa osaksi joukkoa juhlapäivistä, joilla kunnioitetaan kansallista kulttuuriperintöä.
Suomen paras hampurilaisravintola on Grill Room Hankasalmi – jo toistamiseen!10.6.2025 10:00:44 EEST | Tiedote
Burger Lovers -yhteisön ja McCainin järjestämässä äänestyksessä valittiin vuoden 2025 Suomen parhaaksi hampurilaisravintolaksi Hankasalmen Niemisjärvellä sijaitseva Grill Room. Grill Room sai yli kymmenen prosenttia kaikista avoimessa yleisöäänestyksessä annetuista 20 581 äänestä. Toiseksi sijoittui viime vuoden kolmonen Bursalad Hyvinkäältä ja kolmanneksi äänestettiin toissavuoden ykkönen The Van Kotkasta.
Suomen paras hampurilaisravintola -äänestys alkoi2.6.2025 12:35:55 EEST | Tiedote
Burger Lovers Finland -ruokayhteisö ja McCain etsivät Suomen parasta hampurilaisravintolaa. Yleisöäänestyksen pohjaksi on listattu yli kolmesataa laadukkaita burgereita tarjoavaa ravintolaa ympäri Suomen. Yleisöäänestys alkoi tänään maanantaina 2. kesäkuuta osoitteessa burgerlovers.fi. Äänestysaikaa on sunnuntain loppuun 8.6. saakka. Suomen paras hampurilaisravintola 2025 julkistetaan Burger Lovers -festivaalin aattona 10.6.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme