SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

20 vuodessa kauneusalan kärkeen – Emotion-ketju on alallaan Suomen suurin

Jaa
20 vuotta täyttävä Emotion-ketju on elämänsä vireessä: kauppa käy, verkostoa kehitetään ja uutta innovoidaan. Emotionissa uskotaan sekä henkilökohtaiseen palveluun että verkkokauppaan. Myynti on käynyt tasaisesti myös koronakevään epävarmoina poikkeusaikoina. Kesällä ketjun myynnissä nähtiin jo 10 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen

Aika kauneutta ja elämyksellisyyttä tarjoavalle kotimaiselle myymäläkonseptille oli otollinen, kun Haminaan avattiin ihka ensimmäinen Emotion vuonna 2000. Nyt 38 myymälän Emotion-ketju on alallaan Suomen suurin.

– Meillä asiakas on kaiken keskiössä. Haluamme palvella ja pitää häntä kuin kukkaa kämmenellä. Kaikki lähtee kauneuden huippuammattilaisista, jotka haluavat palvella asiakasta tinkimättömästi, kauneusalan trenditietoinen grand old lady, ketjupäällikkö Birgitta Remes summaa menestystä yli 40 vuoden kattavalla kauneusalan kokemuksellaan.

Kauneuden luotto-PT:t

Emotionin palvelukirjoon kuuluvat esimerkiksi kauneusneuvonta, pikameikkaus ja monessa paikassa parturi-kampaamo. Vuosien varrella palvelun merkitys on kasvanut entisestään.

– Parhaimmillaan asiakas tulee meille kuin kylään tutun luottomyyjänsä luo. Myyjä on kuin kauneuden personal trainer, joka ei vain myy meikkejä, vaan opastaa asiakasta käyttämään tuotteita kotona oikein, Remes kuvailee.

– Takana ovat ajat, jolloin kosmetiikkamyymälöissä oli täti ja tuotteet visusti tiskin takana. Nyt Emotionin elämysmaailmaan tulee todella valveutuneita asiakkaita, mikä asettaa omat vaatimuksensa henkilöstömme tietotaidolle. Ei riitä, että olemme ajan hermolla, meidän on nähtävä jo tulevaan, Birgitta Remes toteaa.

Samalla tuotekehitys on ottanut jättiaskelia – niin määrällisesti kuin laadullisesti. Tarjolla on entistä tehokkaampia tuotteita.

– Enää meiltä ei haeta ”sitä samaa, mitä naapurin rouvakin käyttää”, vaan asiakas haluaa juuri hänen tarpeisiinsa parhaiten sopivat tuotteet.

Apuna on uusin teknologia.

– Kun ennen esimerkiksi ihonlaatua arvioitiin silmämääräisesti, nyt käytössä ovat ihon kosteusmittarit ja monet muut laitteet. Meikki- ja hiustyylejä voi kokeilla tulevaisuudessa virtuaalisesti eri sovelluksilla.

”Haastavinakin aikoina halutaan hemmottelua”

Kevään poikkeusajan haasteista ketju selvisi myynnillisesti kiitettävästi. Verkkokaupan ohella korona-aikana pärjäsivät parhaiten Prismojen yhteydessä sijaitsevat Emotionit. Poikkeuksellisena aikana Emotionissa kehitettiin myös uusia asiakaspalvelun muotoja: verkkokaupan ohella tuotteita on voinut tilata puhelimitse ja noutaa ne valmiiksi kerättyinä myymälästä.

– Haastavinakin aikoina saatetaan tinkiä isoista ostoksista, mutta halutaan silti hemmotella itseä pienellä luksuksella, kuten vaikka laadukkaalla huulipunalla. Suomalaiset satsaavat kotona nyt ihonhoitotuotteisiin, Remes kertoo.

Emotioneissa valttina on henkilökohtaisen palvelun ohella se, että valikoimassa on useita eri vaihtoehtoja eri hintaluokissa.

– Palvelun ohella tarvitaan oikeat tuotteet. Merkkikosmetiikka ja tuoksut ovat peruspilarimme, joita vaalimme. Harvalla on kuitenkaan meikkipussissaan vain hintavia merkkituotteita. On tarjottava vaihtoehtoja eri hintaluokista, Remes muistuttaa.

 

Kauneusalan trendit top 5:

  • Itsestä huolehtiminen kokonaisvaltaisesti: ulkonäön ohella satsataan hyvään oloon.
  • Suosiossa tutut ja turvalliset suomalaiset ja lähituotannon tuotteet.
  • Luonnonmukaisuus, ekologisuus ja etenkin luonnonkosmetiikan tuotteet.
  • Tuotteiden vastuullisuus kautta linjan: raaka-aineet, valmistus, pakkaukset ja kuljetus.
  • Nuoret miehet ja seniorit nousevia asiakasryhmiä.

Kauneustuotteiden top 5:

  • Naamiot nousussa: erityisesti kangasnaamiot.
  • Vartalonhoitotuotteet: hittinä brazilian bum bum -voiteet.
  • Kädet kuntoon: viimeinen silaus värikkäällä kynsilakalla.
  • Helpot ja nopeat monitoimituotteet: yksi tuote kosteuttaa, sävyttää ja suojaa.
  • Pientä piristystä ilmeeseen: hyvin kiiltoa antavat huulipunat ja voidemaiset poskipunat.

Emotion-ketju 20 vuotta

  • Suomen johtava kauneuden ja hyvän olon erikoisliike.
  • Ensimmäinen Emotion avattiin 13.4.2000 Haminassa ja se palvelee yhä.
  • Emotionin ja Sokoksen yhteinen verkkokauppa sokos.fi avattiin 24.10.2010.
  • Myymälöitä nyt 38: kivijalassa, kauppakeskuksissa ja Prismojen yhteydessä – Helsingistä Rovaniemelle.
  • Uusin Emotion avautui toukokuussa 2020 Raision Myllyyn.
  • Myymälöitä päivitetään uuden konseptin mukaisiksi, viimeksi Vantaan Jumbossa ja Raumalla.
  • Ensi vuonna työn alla kuusi uutta yksikköä.
  • Tavoitteena vähintään 50 myymälää lähivuosien aikana.

Lisätietoja:
Birgitta Remes, Emotion-ketjupäällikkö, SOK, birgitta.remes(at)sok.fi, puh. 050 3385603

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Lataa
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote

SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.

Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote

Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.

Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye