DNA:n 5G-verkon väestöpeitto ylitti miljoonarajan – mobiilidataa käytetään nyt enemmän kuin koskaan

DNA:n nopea 5G-verkko on laajentunut merkittävästi ympäri Suomea ja on nyt tarjolla yli miljoonalle ihmiselle 24 paikkakunnalla. 5G-verkon ripeä rakentaminen jatkuu, ja samalla paranee myös 4G-verkko. Vuoden loppuun mennessä DNA tavoittelee jopa yli 1,5 miljoonan väestöpeittoa.
Kuva: DNA

Verkon rakentaminen on edennyt suunnitellussa aikataulussa koronaviruksen aiheuttamista poikkeustoimista huolimatta. Pienet viivästykset on saatu kurottua kiinni, ja verkon joutuisa laajentuminen jatkuu koko loppuvuoden ajan.

”Seuraavaksi keskitymme etenkin isojen kaupunkiseutujen verkon parantamiseen, eli rakentamista tapahtuu pääkaupunkiseudun lisäksi Turun ja Tampereen seuduilla. Myös Tampereen ja Turun ydinkeskustoihin tuodaan kattava peitto. Pääkaupunkiseudulla erityisesti Pohjois- ja Länsi-Helsingin sekä Espoon ja Vantaan 5G-peitot laajenevat merkittävästi”, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.

Vuoden loppuun mennessä DNA tavoittelee jopa yli 1,5 miljoonan väestöpeittoa. Tavoitteen saavuttamiseksi verkkoa kehitetään jo olemassa olevilla alueilla, mutta avauksia tehdään myös aivan uusille paikkakunnille. Kuluvan vuoden aikana verkko on tarkoitus avata vielä Järvenpäähän, Kaarinaan, Kangasalle, Kauniaisiin, Keravalle, Naantaliin, Nurmijärvelle ja Tuusulan Hyrylään.

DNA:n 5G-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Espoossa, Heinolassa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Liedossa, Nokialla, Oulussa, Pirkkalassa, Porissa, Raahessa, Raisiossa, Raumalla, Ruskolla, Seinäjoella, Sipoossa, Tampereella, Turussa, Vaasassa, Vantaalla ja Ylöjärvellä.

Maailmanennätys mobiilidatassa, 5G-puhelinten myynti kasvussa

Tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti *) kertoo, että DNA:n asiakkaat käyttävät jälleen eniten mobiilidataa liittymää kohden koko maailmassa – jopa 33,1 gigatavua kuukaudessa. Kasvu on ollut huimaa, sillä vastaavaan aikaan viime vuonna kuukausittainen luku oli vielä 25,3 gigatavua.

DNA:n nopea 5G-verkko on suora vastaus kasvaneeseen mobiilidatan tarpeeseen niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaidenkin keskuudessa. Kapasiteetiltaan laveamman verkon avulla varmistetaan, että myös asiakaskokemus pysyy erinomaisella tasolla lisääntyneestä liikenteestä huolimatta. Samalla nousevat nopeudet tulevat kasvattamaan datan kulutusta entisestään.

Myös 5G-puhelinten myynti lähti kesän aikana vahvaan kasvuun. Kesän komeimman myynninaloituksen teki heinä–elokuun vaihteessa myyntiin tullut 5G-puhelin OnePlus Nord 5G, joka loikkasi suoraan elokuun myydyimpien puhelinten listan kakkoseksi. 5G-malleista listalle nousivat myös Samsung Galaxy A51 5G (sijalle 9) ja OnePlus 8 5G (sijalle 14). 5G-puhelimia on DNA:lla tarjolla jo lähes kaikissa hintaluokissa.

*) Lähde: Tefficientin raportti H1/2020. Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa https://tefficient.com/mobile-data-operators-1h-2020/

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

Lisätietoja 5G-verkostamme: www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n tutkimus: Älä häiritse -tilan käytössä valtava harppaus vuoden aikana12.7.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Yli kolmasosa 16–24-vuotiaista suomalaisista on rajoittanut puhelimensa parissa tai internetissä viettämäänsä aikaa, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Suosituimmat keinot digivapaiden hetkien pyhittämiseksi ovat muunlaisen ajanvietteen lisääminen arjessa, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja puhelimen pitäminen äänettömällä ainakin osan päivästä. Suurinta kasvua edellisvuoteen verrattuna nähdään Älä häiritse -tilan käytössä: vuosi sitten keinoon turvautui 16 prosenttia digirajoittamista harjoittavista vastaajista, nyt peräti 27 prosenttia.

DNA survey: Enormous surge in the use of Do Not Disturb mode in the past year12.7.2024 10:00:00 EEST | Press release

Over a third of 16–24-year-old Finns have cut down on the time they spend on their phone or the Internet, reveals DNA’s Digital Life 2024 survey of over 1,000 respondents. The most popular ways of cutting down on screen time are engaging in other pastimes, restricting phone usage before bed and keeping one’s phone muted for at least part of the day. The method that has gained the most traction since last year has been the use of Do Not Disturb mode. Last year, the mode was used by 16% of respondents who were restricting their digital device use. Now, that proportion has climbed to 27%.

DNA:lle kansainvälisesti arvostettu tietoturvasertifikaatti – erityistä tunnustusta organisaation toiminnasta9.7.2024 15:03:43 EEST | Tiedote

DNA:lle on myönnetty ulkoisen auditoinnin jälkeen kansainvälisesti arvostettu ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti. ISO/IEC 27001 -standardin pohjalta sertifioitu tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä (Information Security Management System, ISMS) osoittaa, että organisaatio johtaa tietojensa turvaamista pitääkseen ne virheettöminä, helposti käytettävissä ja hyvin suojattuina. Auditoinnissa ulkopuolinen toimija todentaa tietoturvan vahvan toteutumisen eri tilanteissa sekä digitaalisissa että fyysisissä ympäristöissä. Näin asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat olla entistä turvallisemmin mielin DNA:n kyvykkyydestä huolehtia asiakkaiden tietoturvasta ja liiketoiminnan jatkuvuudesta ensiluokkaisesti.

DNA achieves internationally respected information security certification – special recognition of the organisation’s work9.7.2024 15:03:43 EEST | Press release

Following an external audit, DNA has been certified to the internationally respected ISO/IEC 27001 information security standard. An information security management system (ISMS) certified to the ISO/IEC 27001 standard demonstrates that the organisation has taken the initiative in securing its data and ensuring that data remains reliable, easy to use and safe. The audit involves an independent party confirming that the organisation’s information security is effective in a variety of situations in both digital and physical environments. This allows customers and partners to rest assured in the knowledge that DNA is taking first-class care of their data and ensuring their business continuity.