MSD Animal Health

Ympäristön muuttuminen altistaa koirat ja kissat uusille riskeille

Euroopan johtavat eläinlääketieteen tutkijat varoittavat lämpenevän ja epävakaaksi muuttuvan ilmaston vaikutuksista lemmikkien terveyteen. Aiemmin Pohjoismaissa tuntemattomat puutiaislajit voivat yleistyä tuoden mukanaan uusia tauteja niin eläimille kuin ihmisillekin.
Tutkimukset osoittavat, että vuodenaikojen muutokset vaikuttavat merkittävästi koirien terveyteen. Koiranomistajilla ei ole riittävästi tietoa lämpenevien vuodenaikojen vaikutuksista lemmikkeihinsä.

Protect our future too -hankkeen tavoite on lisätä ymmärrystä ympäristön ja vuodenaikojen muuttumisen vaikutuksista lemmikkien terveyteen. Tutkimukset ovat jo osoittaneet, että vuodenaikojen muutokset vaikuttavat merkittävästi kissojen ja koirien terveyteen.

Hanke tekee tiivistä yhteistyötä 21 eurooppalaisen eläinlääketieteen asiantuntijan kanssa. He tutkivat loisia, eläinten käyttäytymistä, eläintauteja sekä zoonooseja.

– Keski-Euroopasta pohjoiseen leviävät uudet punkkilajit ja niiden levittämät uudet taudit muodostavat merkittävän terveysriskin lemmikkieläimille. Eniten olemme huolissamme "niittypuutiaisesta" eli Dermacentor-puutiaisesta, sillä se levittää Babesia canista, joka voi aiheuttaa koiralle erittäin vakavan infektion. Lämpenevä ilmasto ja vuodenaikojen muuttuminen muokkaavat ympäristöämme otolliseksi uusille puutiaislajeille. Ne voivat levitä pysyvästi Pohjoismaiden eteläisiin osiin, kertoo Kööpenhaminan yliopiston vanhempi tutkija René Bødker.

Lemmikinomistajilla ei vielä riittävästi tietoa muuttuvan ilmaston vaikutuksista

MSD Animal Health on toteuttanut tänä vuonna kattavan kyselytutkimuksen selvittääkseen, millaisiksi lemmikinomistajat kokevat tietonsa ilmastonmuutoksen vaikutuksista eläinten terveyteen. Tulokset osoittavat, että jopa 57 % suomalaisista kissojen ja koirien omistajista ei tiedä, kuinka lämpenevä ilmasto vaikuttaa heidän lemmikkinsä terveyteen.

– Kirput ja punkit ovat hyvin herkkiä pienillekin lämpötilan ja kosteuden muutoksille. Siksi muutokset säässä ja vuodenajoissa vaikuttavat merkittävästi näiden loisten esiintymiseen ja aktiivisuuteen, sanoo eläintieteen professori Richard Wall Bristolin yliopistosta.

Koirat ja kissat ovat tärkeä osa perhettä monissa suomalaisissa kodeissa. Lisäämällä tietoa muuttuvan ilmaston riskeistä Protect our future too -hanke haluaa auttaa lemmikkien omistajia suojelemaan eläimiään ja varautumaan tuleviin haasteisiin tekemällä tunnetuksi tuoretta tutkimustietoa.

Lisätietoa Protect our future too -hankkeesta sekä lämpenevän ilmaston ja vuodenaikojen muuttumisen vaikutuksista lemmikkien terveyteen: https://www.protectourfuturetoo.com/fi/

Protect our future too - hanke

Hankkeen tavoitteena on lisätä lemmikinomistajien tietoisuutta vuodenaikojen ja ympäristön muuttumisen vaikutuksista lemmikkieläimiin ja niiden omistajiin. MSD Animal Health kantaa huolta lemmikkieläinten terveydestä ja tulevaisuudesta. Hanke käynnistyy nyt yli 30 maassa Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä sekä Venäjällä. Tavoitteena on kouluttaa ja opastaa lemmikkieläinten omistajia sekä eläinlääkäreitä ja siten turvata lemmikkieläinten terveyttä.

MSD Animal Health -kyselytutkimus lemmikkieläinten omistajille

Kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 201 893 lemmikkieläinten omistajaa. Tutkimuksessa olivat mukana Eurooppa, Venäjä, Pohjois-Afrikka sekä Lähi-itä. Vastaajat tavoitettiin sosiaalisen median (Facebook ja Instagram) välityksellä helmi-kesäkuussa 2020. Kyselyyn vastasi 5054 suomalaista lemmikkieläinten omistajaa.

Paula Kinnunen, asiantuntijaeläinlääkäri, MSD Animal Health
paula.kinnunen@merck.com

Maria Pecoraro, viestinnän asiantuntija, Viestintätoimisto Medita
maria@medita.fi

Kuvat

Lataa
Tänä vuonna toteutetun kyselytutkimuksen mukaan jopa 57% suomalaisista lemmikkieläinten omistajista ei tiedä, kuinka lämpenevä ilmasto vaikuttaa heidän eläimensä terveyteen.
Lataa
Lämpenevä ilmasto muuttaa luonnonympäristöä otolliseksi uusille puutiaislajeille. Uusin tutkimustieto auttaa koiranomistajia varautumaan tuleviin terveysriskeihin.
Lataa
Vakavaa eläintautia levittävä Dermacentor-punkki siirtyy Keski-Euroopasta yhä pohjoisemmaksi ilmaston lämpenemisen takia.

Keilaranta 3

010 231 0750https://www.msd-animal-health.fi/

MSD Animal Health

MSD on johtava biofarmasian alan yritys, joka on tuonut markkinoille lääkkeitä ja rokotteita vakaviin sairauksiin jo sadan vuoden ajan. MSD Animal Health on MSD:hen (Yhdysvalloissa ja Kanadassa Merck & Co. Inc.) kuuluva liiketoimintayksikkö, joka tutkii, kehittää, valmistaa ja markkinoi eläinlääkkeitä sekä niihin liittyviä palveluja. Sitoutumalla The Science of Healthier Animals™-periaatteisiin MSD Animal Health tarjoaa eläinlääkäreille, maanviljelijöille, lemmikkieläinten omistajille ja viranomaisille laajan eläinlääkevalikoiman, rokotteita sekä eläinten terveydenhuollon ratkaisuja ja palveluita. Valikoimaa täydentävät digitaaliset jäljitettävyys- ja seurantalaitteet. MSD Animal Healthin missio on parantaa ja ylläpitää eläinten ja niitä hoitavien ihmisten terveyttä, hyvinvointia ja suorituskykyä. Yhtiö investoi mittavasti tuotekehitykseen sekä maailmanlaajuiseen toimitusketjuun. MSD Animal Health toimii yli 50 maassa, ja sen tuotteet sekä palvelut ovat saatavilla noin 150 maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi