Basam Books

FT Johanna Blomqvist haluaa haastaa todellisuuskäsityksesi

Filosofian tohtori Johanna Blomqvistin uutuuskirja ”Hypertodellisuus - Olet olemassa ja merkittävä” (Basam Books 2020) pohtii, millainen todellisuus on ja miksi sillä on väliä.

Miten suhtautua elämään ja sen haasteisiin? Ovatko ne todellisia?

Mitä todella tiedämme todellisuudesta?

Onko todellisuudella ja tietoisuudella yhteyttä?

Elämmekö simulaatiossa?

Halu ymmärtää todellisuutta oli yksi syistä, miksi FT Johanna Blomqvist aikoinaan päätyi fyysikon uralle. Uutuuskirjassaan Hypertodellisuus – Olet olemassa ja merkittävä hän valottaa yleistajuisesti todellisuuden luonnetta ja ihmisen osaa eri hypoteesien, dokumentoitujen tapausten ja uusimpien – tieteen rajamaillakin tehtyjen – tutkimusten kautta yhdistäen näitä ennennäkemättömällä tavalla.

Kirjassa pohditaan myös aikaa, synkronisiteettia, vapaata tahtoa, sekä tieteen ja henkisyyden yhteyttä. Kaikki nämä yhdessä paljastavat todellisuudesta piirteitä, jotka ehkä sittenkin on mahdollista ymmärtää saman mallin puitteissa.

Itse asiassa muutos on jo käynnissä ja uusi paradigma syntymässä. Moderni fysiikka on jo muuttanut maailmaa monelta kannalta, mutta ajattelumme tulee vielä perässä.”

Hypertodellisuus kertoo, miksi todellisuutta ei ole syytä ajatella mekanistisen materialistisesti. Kvanttifysiikka toi mukanaan mullistavia ajatuksia, jotka herättivät kysymyksen siitä, millainen rooli meillä on todellisuuden rakentumisessa: havainto vaikuttaa väistämättä siihen mitä tarkastellaan. Onko objektiivista todellisuutta edes olemassa? Onko meidän muutettava käsitystämme omasta roolistamme todellisuuden osana?

Hypertodellisuus osoittaa, että muutoksen aika on tullut: ”Planeettamme ei kestä enää elämistä vanhalla tavalla. On aika ymmärtää oma merkityksemme ja vaikutuksemme todellisuuteen.” Blomqvist tarjoaa lukijalle uudenlaisen, tieteellisesti perustellun ja henkisen elämän lainalaisuuksia uudella tavalla avaavan käsityksen todellisuudesta. Uusi todellisuuskäsitys kiteytyy viiteen periaatteeseen, jotka jo huomaamattamme hallitsevat elämäämme. Ajattelun ja toiminnan rakentaminen tietoisesti näiden periaatteiden varaan on askel uuteen ymmärrykseen todellisuudesta, jossa olet olemassa ja merkittävä osallistuja. Sukella Hypertodellisuuteen!

”Juuri nyt on hyvä hetki pysähtyä ja kysyä: Mitä haluamme toteuttaa nyt ja miten meidän kuuluisi elää?”

Kirjoittajasta:

Filosofian tohtori Johanna Blomqvist on fyysikko, yrittäjä ja kansainvälisestikin julkaissut kirjailija. Työssään hän yhdistää ainutlaatuisella tavalla monia eri aloja ja menetelmiä, liikkuen myös tieteen rajamailla. Blomqvist on kysytty luennoitsija ja kouluttaja.

Arvostelukappaleet:

Aino Salminen
aino@basambooks.fi

Myynti:
Jarkko Mali
jarkko@basambooks.fi

Basam Books
Lapinlahdenpolku 8, c/o Lapinlahden Lähde Oy

Basam Books on riippumaton yleiskustantamo. Meidät tunnetaan erityisesti kaunokirjallisten klassikoiden, unohdettujen kielialueiden, hyvinvointi- ja elämäntaitokirjallisuuden sekä runouden kustantajana.

Basam Books on Suomen Kustannusyhdistyksen jäsen.

Lue lisää julkaisijalta Basam Books

”Itkin enemmän mun kissan kuolemaa, kuin mulle tehtyjä abortteja!" Onnellisia aborttitarinoita -teos paljastaa salatut tunteet21.5.2024 12:35:00 EEST | Tiedote

Millaista on moderni aborttipuhe? Nykyisin raskaudenkeskeytys yhteiskunnallisessa keskustelussa nähdään jo yhtenä terveydenhuollon toimenpiteenä ja yksilön oikeudesta, tehdä elämässään juuri niitä päätöksiä, jotka hänen tulevaisuuttaan määrittää. Onnellisia aborttitarinoita -kirja antaa äänen sadalle onnelliselle aborttitarinalle, joissa on ajan kerrostumia, vaihtelevia elämäntilanteita, jopa huumoria mutta ennen kaikkea tarinoiden myötä kuvaillaan ihmisoikeutta, jonka eteen on tehty vuosikymmeniä töitä. Kirja muistuttaa, ettei raskaana oleva ole automaattisesti äiti, nainen tai hetero. Kirjassa jokainen tarinankertoja on antanut kokemukselleen sen arvon, minkä on halunnut, eikä kertomuksissa ole säästelty tunteita, tuntemuksia vaan jaettu moninaisia elämäntilanteita ja ihmissuhteiden kirjoa.

"Krishnamurtin ajatuksia ja havaintoja arvostetaan nykyisin enemmän kuin koskaan - uudistettu suomennos sisältää aiemmin julkaisematonta aineistoa"20.5.2024 15:35:17 EEST | Tiedote

Krishnamurti on tällä hetkellä arvostetumpi kuin elinaikanaan, 40 vuotta sitten. Hänen radikaaleja opetuksiaan tutkitaan nykyisin akateemisestikin ja nykytiede on yhtä mieltä monista hänen keskeisistä teeseistään ihmisen paikasta maailmassa. Hän sanoi, että me olemme maailma, emme erillisiä yksilöitä, vaan erottamattomasti yhteydessä toisiimme riippumatta siitä mitä ajattelemme itsestämme ja toisista. Jokaisen kohtalo kietoutuu maailman kohtaloon. Krishnamurtille erillinen ego on ajatuksen oma luomus, totta vain tajunnassa, ei todellisuudessa.

Sanojen hoitava voima: Uutuusteos valaisee kirjallisuusterapian käyttömahdollisuuksia kouluissa ja päiväkodeissa20.5.2024 10:43:02 EEST | Tiedote

Maailma on mullistusten kourissa, ja terapeuttisten alojen osaajia tarvitaan yhä enemmän tukemaan ihmisiä heidän haasteissaan sekä ennaltaehkäisemään mielenterveyden ongelmia. Myös lasten ja nuorten tunne-elämään liittyvät haasteet näkyvät kouluarjessa koko ajan voimakkaammin. Silja Mäen ja Annamari Typön toimittama uutuusteos Tarinat lapsen tienviittoina. Kirjallisuusterapian menetelmät koulumaailmassa esittelee kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä, jotka toimivat tehokkaasti opetuksen tukena ja auttavat lapsia ja nuoria työstämään oppimista estäviä tunteita ja jännitteitä.