FT Johanna Blomqvist haluaa haastaa todellisuuskäsityksesi

Filosofian tohtori Johanna Blomqvistin uutuuskirja ”Hypertodellisuus - Olet olemassa ja merkittävä” (Basam Books 2020) pohtii, millainen todellisuus on ja miksi sillä on väliä.

Miten suhtautua elämään ja sen haasteisiin? Ovatko ne todellisia?

Mitä todella tiedämme todellisuudesta?

Onko todellisuudella ja tietoisuudella yhteyttä?

Elämmekö simulaatiossa?

Halu ymmärtää todellisuutta oli yksi syistä, miksi FT Johanna Blomqvist aikoinaan päätyi fyysikon uralle. Uutuuskirjassaan Hypertodellisuus – Olet olemassa ja merkittävä hän valottaa yleistajuisesti todellisuuden luonnetta ja ihmisen osaa eri hypoteesien, dokumentoitujen tapausten ja uusimpien – tieteen rajamaillakin tehtyjen – tutkimusten kautta yhdistäen näitä ennennäkemättömällä tavalla.

Kirjassa pohditaan myös aikaa, synkronisiteettia, vapaata tahtoa, sekä tieteen ja henkisyyden yhteyttä. Kaikki nämä yhdessä paljastavat todellisuudesta piirteitä, jotka ehkä sittenkin on mahdollista ymmärtää saman mallin puitteissa.

Itse asiassa muutos on jo käynnissä ja uusi paradigma syntymässä. Moderni fysiikka on jo muuttanut maailmaa monelta kannalta, mutta ajattelumme tulee vielä perässä.”

Hypertodellisuus kertoo, miksi todellisuutta ei ole syytä ajatella mekanistisen materialistisesti. Kvanttifysiikka toi mukanaan mullistavia ajatuksia, jotka herättivät kysymyksen siitä, millainen rooli meillä on todellisuuden rakentumisessa: havainto vaikuttaa väistämättä siihen mitä tarkastellaan. Onko objektiivista todellisuutta edes olemassa? Onko meidän muutettava käsitystämme omasta roolistamme todellisuuden osana?

Hypertodellisuus osoittaa, että muutoksen aika on tullut: ”Planeettamme ei kestä enää elämistä vanhalla tavalla. On aika ymmärtää oma merkityksemme ja vaikutuksemme todellisuuteen.” Blomqvist tarjoaa lukijalle uudenlaisen, tieteellisesti perustellun ja henkisen elämän lainalaisuuksia uudella tavalla avaavan käsityksen todellisuudesta. Uusi todellisuuskäsitys kiteytyy viiteen periaatteeseen, jotka jo huomaamattamme hallitsevat elämäämme. Ajattelun ja toiminnan rakentaminen tietoisesti näiden periaatteiden varaan on askel uuteen ymmärrykseen todellisuudesta, jossa olet olemassa ja merkittävä osallistuja. Sukella Hypertodellisuuteen!

”Juuri nyt on hyvä hetki pysähtyä ja kysyä: Mitä haluamme toteuttaa nyt ja miten meidän kuuluisi elää?”

Kirjoittajasta:

Filosofian tohtori Johanna Blomqvist on fyysikko, yrittäjä ja kansainvälisestikin julkaissut kirjailija. Työssään hän yhdistää ainutlaatuisella tavalla monia eri aloja ja menetelmiä, liikkuen myös tieteen rajamailla. Blomqvist on kysytty luennoitsija ja kouluttaja.

Arvostelukappaleet:

Aino Salminen
aino@basambooks.fi

Myynti:
Jarkko Mali
jarkko@basambooks.fi

Basam Books on riippumaton yleiskustantamo. Meidät tunnetaan erityisesti kaunokirjallisten klassikoiden, unohdettujen kielialueiden, hyvinvointi- ja elämäntaitokirjallisuuden sekä runouden kustantajana.

Basam Books on Suomen Kustannusyhdistyksen jäsen.

"Uusi tietokirja auttaa kohtaamaan digitaalista vihaa ja väkivaltaa ”28.5.2024 10:47:57 EEST | Tiedote

Vihainen puhe on levinnyt verkkoalustoilla ja erilaiset häiriköinnin muodot ovat arkipäiväistyneet ajassamme. Uusi teos ohjaa sanallisen ja psykologisen väkivallan kohtaamiseen verkossa ja antaa välineitä inhimillisemmän vuorovaikutuksen puolustamiseen. "Verbaalinen väkivalta verkossa" on tutkija Severi Hämärin ensimmäinen kokonainen tietokirja aiheesta. Aiemmin hän on kirjoittanut samasta lähtökohdasta mm. palkitussa teoksessa "Tieteen vapaus & tutkijan sananvapaus" (Vastapaino 2020).

"Sivutieromaani" on lyhytproosallaan J. H. Erkon ja Martti Joenpolven kirjoituskilpailut voittaneen Jukka Aalhon esikoisromaani24.5.2024 09:20:00 EEST | Tiedote

Sivutieromaani on Jukka Aalhon moderni tieromaani – koivunlehtien, maantien ja jaloviinan tuoksuinen matka läpi kesäisen Suomen. Se on maantientuoksuinen kesäkirja kaikille, jotka ovat joskus huoltoasemalle miettineet, mihin tuokin porukka on menossa. Suomalaisilla sivuteillä nauretaan, itketään, rakastetaan ja törmäillään niin, ettei elämä ole sen jälkeen entisellään.