Bosch tekee kuljetusliikenteestä ilmastoystävällisempää niin kaupungeissa, maanteillä kuin moottoriteilläkin

Kuljetusliikenteen hiilidioksidipäästöt vaihtelevat valtavasti riippuen esimerkiksi kuljetettavan hyötykuorman määrästä ja ajomatkan pituudesta. EU vaatii, että hiilidioksidipäästöjä vähennetään merkittävästi sekä kevyessä että raskaassa liikenteessä vuoteen 2030 mennessä.
Tätä silmällä pitäen Bosch kehittää tehokkaita voimansiirtoratkaisuja sähkö- ja polttomoottoreista polttokennoihin, perinteistä dieseliä unohtamatta.
Boschin ratkaisut kuljetusliikenteen voimansiirtoon
eCity Truck – sähköinen voimansiirto kevyisiin kuljetusajoneuvoihin
Kaupunkien jakeluliikenteeseen Boschin eCityTruck-voimansiirtoratkaisut tarjoavat lähes äänetöntä ajoa ilman paikallispäästöjä. Ne ovat kompakteja moduuleja, jotka koostuvat sähkömoottorin, tehoelektroniikan sekä vaihteiston yhteen kytkevästä sähköakselista sekä sähköisestä voimansiirtomoduulista.
Tehokkaat ja taloudelliset eCityTruck-ratkaisut on helppo integroida ajoneuvoihin ja ne voidaan skaalata kevyistä aina 7,5 tonnin painoisiin kuljetusajoneuvoihin asti. Akuista riippuen ne mahdollistavat jopa 200 kilometrin ajokantaman, eli useimmat alle 80 kilometrin jakelureitit on mahdollista hoitaa yhdellä latauksella. eCityTruck-ratkaisun ansiosta Bosch on saamassa myös sähköiset pakettiautot valmiiksi massamarkkinoita varten.
eRegioTruck – taloudellista sähköistämistä maanteille 7,5–26 tonnin kuljetusajoneuvoihin
Kun max. 250 km säteellä tapahtuvista kuljetuksista halutaan niin taloudellisia ja tehokkaita kuin mahdollisia, voimansiirrolla on keskeinen rooli. Boschin sähköiset eRegioTruck-voimansiirtoratkaisut on tarkoitettu keskiraskaille ja raskaille kuljetusajoneuvoille sekä linja-autoille niin kaupunkien sisäiseen kuin niiden väliseenkin liikenteeseen. eRegioTruck-voimansiirtoratkaisut ovat äänettömiä eikä niistä tule lähipäästöjä.
Tämä järjestelmäratkaisu muodostuu sähkömoottorista, invertteristä ja ajoneuvon hallintayksiköstä. Kompakti sähkömoottori voi tulla joko erillisenä, vaihteistoon yhdistettävänä tai aktiivisena, kiinteään akseliin integroituna komponenttina.
eDistanceTruck – tehokkaampaa pitkän matkan ajoa
Miten jopa 40 tonnia painavat rekka-autot pystyvät kulkemaan yli tuhat kilometriä sähköllä? Ratkaisu tähän on Boschin eDistance Truck -voimansiirtoratkaisut. Ne sisältävät hybridivoimansiirron lisäksi polttokennoja. Tämä yhdistelmä mahdollistaa pitkän ajomatkan ja lyhyet tankkausajat. Jos vety on peräisin uusiutuvista lähteistä, polttokennon käyttö on ilmastoneutraalia. Ratkaisu on hiljainen eikä se tuota lähipäästöjä.
Ratkaisuja kaasulle, polttokennoille - ja dieselille
Kaasu on hyvä vaihtoehto pitkille matkoille
Boschilla on kattava ja testattu valikoima maakaasuteknologiaa monille erilaisille ajoneuvotyypeille. Alueilla, joissa on hyvin kehittynyt infrastruktuuri kaasun jakeluun, Boschin maakaasukäyttöinen voimansiirtojärjestelmä tarjoaa varteenotettavan vaihtoehdon perinteisille käyttövoimille pitkillä kuljetusmatkoilla.
Verrattuna nestemäisiin polttoaineisiin maakaasun hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöt ovat matalammat ja se tarjoaa monissa maissa kustannusetua, paikallisista polttoainehinnoista riippuen.
Polttokennojärjestelmä tulossa markkinoille 2023
Boschilla on lukuisia ratkaisuja liikenteen polttokennojärjestelmille. Ne liittyvät niin kennopinoihin kuin kennojen ytimeenkin, alamoduulien yksittäisiin komponentteihin sekä kuljetusajoneuvojen järjestelmäkokonaisuuksiin. Kompaktiuden ansiosta ratkaisut on helppo integroida olemassa oleviin ajoneuvoihin.
Bosch työskentelee parhaillaan Powercell-nimisen startup-yrityksen kanssa kehittääkseen kennopinoa markkinavalmiiksi. Suunnitelmissa on aloittaa laajamittainen polttokennopinojen valmistus vuonna 2022 ja lanseerata täydellinen polttokennojärjestelmä vuonna 2023.
Entistä tehokkaampaa dieselteknologiaa
Bosch on yhteistyössä kiinalaisen moottorivalistajan Weichai Powerin kanssa onnistunut ensimmäisenä parantamaan hyötyajoneuvojen dieselmoottoreiden hyötysuhdetta jopa 50 prosenttiin. Tätä voi pitää todellisena saavutuksena, koska kuorma-autoilla luku on ollut maksimissaan 46 %.
Boschin näkemyksen mukaan dieselmoottori on ja tulee toistaiseksi olemaan kuljetuskalustossa yleisin voimansiirtotapa sen monikäyttöisyyden vuoksi. Sen etuihin kuuluu moottorin vahvan suorituskyvyn lisäksi korkea hyötysuhde ja sen mukanaan tuomat taloudelliset edut.
Yksi uuden moottorin ominaisuuksista on Boschin kuljetuskalustolle tarkoitettu modulaarinen yhteispaineruiskutusjärjestelmä, joka toimii 2500 barin injektiopaineella. Tehokkaan polttoaineen syötön ja injektion varmistava järjestelmä on skaalautuva ja se voidaan konfiguroida jopa kahdeksan sylinterin moottoreihin. Se voi palvella jopa 1,6 miljoonaa kilometriä tai 15 000 tuntia.
Boschin dieselportfoliossa on komponentteja polttoaineen ruiskutusjärjestelmistä moottorin ja ilman hallintaan sekä pakokaasun käsittelyyn. Nämä komponentit on hyväksytty myös synteettisten polttoaineiden käyttöön.
Voimansiirtojärjestelmän verkottuminen nopeuttaa kehitystyötä ja vianetsintää
Bosch verkottaa voimansiirtojärjestelmän ja tarjoaa pilvipohjaisia palveluita sen koko elinkaaren ajaksi. Hyvä esimerkki tämän tyyppisestä IoT-sovelluksesta on laajamittainen verkkopohjainen validointi kehitystyössä. Tämä prosessi siirtää verkottuneiden ajoneuvojen voimansiirtolinjojen tuottamaa dataa analysoitavaksi.
Etäanalysoinnin ansiosta on mahdollista valvoa ja arvioida eri sovelluksia yhtäaikaisesti, jolloin voimansiirtojärjestelmän viat voidaan havaita aikaisessa vaiheessa. Tämä lyhentää tuotekehitysaikaa ja parantaa järjestelmän luotettavuutta tuotantoajoneuvoissa. Muut IoT-sovellukset tuotantoajoneuvoissa voivat eliminoida yksittäisten komponenttien selvät viat käyttäen erityisesti kehitettyjä algoritmeja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maija Andersson
maija.andersson@fi.bosch.com
+358 10 480 8225
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa noin 402 600 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 78,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.
Strategisena tavoitteena on helpottaa elämää ja parantaa elämänlaatua tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”
Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 76 100 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 38 000 on ohjelmistokehittäjiä.
Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. Yleishyödyllinen säätiö Robert Bosch Stiftung omistaa 94 prosenttia Robert Bosch GmbH:n osakkeista. Loput osakkeista omistaa Boschin perhe yrityksensä kautta sekä Robert Bosch GmbH. Suurinta äänivaltaa yhtiössä käyttää Robert Bosch Industrietreuhand KG, joka huolehtii myös omistajuuteen liittyvistä toiminnoista.
Lue lisää: www.bosch.fi, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Robert Bosch Oy
Boschin liiketoimintavuoden 2024 ennakkotiedot julki31.1.2025 16:19:19 EET | Tiedote
Bosch on julkaissut ennakkotiedot vuoden 2024 liiketoimintavuodesta, joka oli haasteellinen markkinakehityksen vuoksi. Huolimatta taloudellisista paineista yritys on edistynyt pitkän aikavälin strategiassaan ja pyrkii edelleen saavuttamaan tavoitteensa kasvussa ja kilpailukyvyn vahvistamisessa.
Bosch käyttää ohjelmistoja ja tekoälyä tehdäkseen tuotteistaan älykkäämpiä ja parantaakseen ihmisten turvallisuutta7.1.2025 13:42:24 EET | Tiedote
CES 2025: Boschin tuotteet ovat läsnä kaikilla elämänalueilla Tanja Rueckert: “Ohjelmisto ja digitaaliset ratkaisut ovat liiketoimintamme kulmakiviä.” Rajaton kunnianhimo: Bosch odottaa saavuttavansa yli 6 miljardin euron myynnin ohjelmistojen ja palvelujen osalta ensi vuosikymmenen alkuun mennessä. Koodattu #LikeABosch: yli 5 000 Boschin tekoälyasiantuntijaa on rekisteröinyt yli 1 500 tekoälypatenttia vain viidessä vuodessa – ei vertaistaan Saksassa eikä Euroopassa. Bosch Tech Compass: Suurin osa vastaajista aikoo kouluttautua tekoälyn parissa vuonna 2025 – Bosch on jo kouluttanut onnistuneesti 65 000 työntekijää. Ohjelmistorajoitteinen liikkuvuus: Bosch on liikkuvuuteen erikoistuneen ohjelmistotaitonsa avulla ihanteellinen kumppani maailman suurimmille teknologia-alan toimijoille. Palkittu teknologia: älykäs Boschin pinnasänky auttaa nuoria vanhempia huolehtimaan vastasyntyneistään – ja voittaa CES-palkinnon. Bosch arjessa: älykkäät MEMS-anturit varmistavat intuitiivisen ja energiate
Bosch Sensortec mukana laatimassa Suomen kansallista puolijohdestrategiaa26.4.2024 14:07:27 EEST | Tiedote
Suomen puolijohdetoimiala ennakoi liikevaihtonsa kolminkertaistuvan 5–6 miljardiin euroon ja alan työntekijöiden määrän kasvavan 20 000:en vuoteen 2035 mennessä. Strategian mukaan Suomessa toimivilla puolijohdeyrityksillä on erinomaiset lähtökohdat kasvaa tätäkin nopeammin.
Bosch panostaa innovaatioihin, kumppanuuksiin ja yritysostoihin – kustannussäästöt edelleen keskeisiä18.4.2024 11:33:32 EEST | Tiedote
Kasvutavoitteet edellyttävät hyvää kannattavuutta ja taloudellista vakautta
Turvallisempien teiden puolesta: Bosch ja Microsoft yhteistyöhön generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseksi29.2.2024 07:49:59 EET | Tiedote
Skenaario, jota yksikään kuljettaja ei halua nähdä: pallo vierii tielle. On todennäköistä, että pallon perässä tielle juoksee lapsi. Ihmiskuljettajat osaavat arvioida tilanteen vaarallisuuden jo tielle vierivästä pallosta, mutta myös automaatiojärjestelmien on opittava arvioimista. Nyt Bosch haluaa lisätä generatiivisen tekoälyn käyttöä, jotta automaattinen ajaminen kehittyy entisestään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme