Automaattinen liikenneturvallisuusvalvonta Tampereen Rantatunneliin

Tampereen Rantatunnelin suuaukoille Naistenlahden ja Santalahden välille asennetaan marraskuussa neljä uutta kameravalvontapistettä. Uudet valvontapisteet otetaan käyttöön asennustöiden valmistuttua marras-joulukuun aikana. Valvontapisteet sijoitetaan 60 km/h nopeusrajoitusalueelle tunnelin suuaukkojen läheisyyteen liikenne- ja tunneliturvallisuuden kannalta riskialtteimpiin kohtiin. Tunnelin erikoistilanteissa nopeusrajoitus voi olla myös tätä matalampi.
Useita onnettomuuksia vilkkaan liikenteen aikaan
Vuosien 2017–2020 aikana Rantatunnelin alueella on tapahtunut yhteensä 35 onnettomuutta, joista suurin osa tunnelin päissä lähellä vilkkaita liittymiä. Ruuhka-aikaan sattuneet onnettomuudet ovat aiheuttaneet merkittävää liikenteen ruuhkautumista tunnelin läheisyydessä. Valvonnan avulla ajoneuvojen keskinopeutta voidaan laskea, vähentää nopeuseroja sekä puuttua tunnelissa tapahtuneisiin toistuviin korkeisiin ylinopeuksiin. Kansainvälisten tutkimusten mukaan automaattisella ajonopeusvalvonnalla voidaan vähentää kuolemaan johtavia liikenneonnettomuuksia 18–32 % ja vakaviin loukkaantumisiin johtavia liikenneonnettomuuksia noin 20 %. Rantatunnelin onnettomuusmäärän vähentäminen on tärkeää tunneliympäristössä tapahtuvien onnettomuuksien aiheuttaman suuronnettomuusriskin vuoksi.
Onnettomuusherkkyydessä Rantatunneli on kuitenkin selvästi parantanut valtatie 12:n liikenneturvallisuutta aiempaan pintaratkaisuun verrattuna. Liikenneonnettomuusmäärät ovat tunnelia edeltävältä ajalta vähentyneetkin lähes 50 prosentilla.
Rantatunneliin on aiemmin suunniteltu keskinopeusvalvontaa
Rantatunnelin rakentamisen yhteydessä varauduttiin keskinopeusvalvonnan toteuttamiseen. Keskinopeusvalvonnan käyttöönotto on kuitenkin viivästynyt hankintaan ja valvonnan teknisiin vaatimuksiin liittyneiden haasteiden vuoksi. Pirkanmaan ELY-keskus on yhteistyössä Poliisin, Intelligent Traffic Management Finlandin, Väyläviraston ja Traficomin kanssa selvittänyt eri vaihtoehtoja valvonnan toteuttamiseksi ja päätynyt aloittamaan liikenneturvallisuusvalvonnan toteuttamalla pistemäiset valvontapisteet uudella tutkatekniikalla tunnelin päihin. Automaattivalvonnan vaikuttavuutta tunnelin alueella seurataan ja valvontaa voidaan tarvittaessa laajentaa lisäämällä valvontapisteitä.
Uudella tekniikalla entistä laaja-alaisempi liikennevalvonta
Uusi automaattivalvontatekniikka tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia liikennevalvontaan. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanha nopeusvalvontatekniikka. Kesäkuussa 2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä poliisi voi automaattivalvonnan avulla määrätä liikennevirhemaksun ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana.
Rantatunnelin automaattivalvonnan ovat suunnitelleet Pirkanmaan ELY-keskus ja liikenteenohjausyhtiö Intelligent Traffic Management Finland yhteistyössä Poliisin, Väyläviraston ja Traficomin kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pirkanmaan ELY-keskus:
Tienpidon asiantuntija (liikenteen hallinta)
Arto Luoma
Puhelin 0295 036 167
Liikenneturvallisuusasiantuntija
Leena-Maria Mäntylä
Puhelin 0295 036 317
Intelligent Traffic Management Finland:
Projektipäällikkö
Jussi Nykänen
Puhelin 040 701 2244
Poliisihallitus:
Poliisitarkastaja
Heikki Ihalainen
Puhelin 0295 481 756
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Huolehdimme sujuvasta arjesta; teiden rakentamisesta ja niiden kunnosta, ympäristön tilasta ja suojelusta sekä yritysten tukemisesta. Maakunnan kehittäjänä ja rahoituksen myöntäjänä teemme ELY-keskuksessa päivittäin työtä kestävän tulevaisuuden ja Pirkanmaan parhaaksi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan ELY-keskus
Pirkanmaan tienkäyttäjätyytyväisyys nousussa – talven sää suosi olosuhteita21.5.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Pirkanmaan tienkäyttäjien tyytyväisyys parani hieman edellisvuodesta, selviää vuosittaisesta tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksesta. Koko maan tulokset nousivat niin ikään, vaikka alueellista vaihteluakin oli. Pirkanmaan tulosten taustalla vaikuttivat leuto ja lyhyt talvi sekä viime vuoden lisärahoitus päällysteiden korjaukseen.
ELY-keskusten ilmastotyö palkittiin16.5.2025 14:04:13 EEST | Tiedote
Palkitun hankkeen tuloksena ELY-keskukset loivat valtakunnallisen asiantuntijaverkoston, ”ilmastoperheen”, joka toimii varpaat perustyössä ja pää strategisen tason ratkaisuissa. Tästä työstä saatu Kaiku-palkinto jaettiin 13.5.2025 Valtio Expossa Helsingissä. Palkinnon jakoi Valtiokonttori ja sen arvo on 10 000 euroa. Summa on tarkoitettu ilmastotyön jatkokehittämiseen.
Pirkanmaan päällystyskausi alkanut – tietyökohteet viikolle 2116.5.2025 09:02:19 EEST | Tiedote
Viikolla 21 päällystetään Valkeakoskella, Kangasalla, Pirkkalassa, Nokialla ja Tampereella. Pälkäneellä tehdään valmistelevia töitä, kuten palteenpoistoa. Kaikki kohteet tehdään yötyönä ja Kangasalan kohteella on saattoauto.
Hiedanrannan ja Vaitinaron alueella tehdään pohjatutkimuksia kesän aikana14.5.2025 09:53:53 EEST | Tiedote
VT 12 ja kt 65 Hiedanrannan tiesuunnitelmaan liittyviä pohjatutkimuksia tehdään kesän 2025 aikana. Työt alkavat toukokuun loppupuolella ja jatkuvat arviolta heinäkuun puolelle.
Mäntykankaan tuulivoimahankkeen YVA-selostus on nyt nähtävillä8.5.2025 10:39:37 EEST | Tiedote
ABO Energy Oy suunnittelee Parkanoon ja Kurikkaan enintään kahdeksan tuulivoimalan kokoista Mäntykankaan tuulivoimahanketta. Yhtiö on toimittanut ympäristövaikutusten arviointiselostuksen Pirkanmaan ELY-keskukselle. Selostusvaiheessa hankkeelle tuli lisää toteutusvaihtoehtoja. Yleisötilaisuus hankkeesta järjestetään 20. toukokuuta Jalasjärvellä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme