Sokos Hotellit sähköistyvät asiakkaan parhaaksi

Digipalveluiden kehittämistä ei nähdä Sokos Hotelleissa minään itseisarvona tai erityisenä lisänä hotellin tai ravintolan perustarkoituksen päälle.
– Digipalveluilla luomme entistä enemmän tilaa hyville kokemuksille. Kun palvelukokemuksesta poistetaan tai pienennetään ylimääräistä kitkaa, kuten jonottamista, odottamista tai epävarmuutta siitä, mitä palveluita hotelli tai ravintola tarjoaa, asiakkaamme ja henkilökuntamme voivat keskittyä olennaiseen, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan digitaalisuuden johtaja Visa Jaatinen kertoo.
Palvelua ei siis automatisoida niin, että henkilökunta menettäisi merkityksensä, vaan se tuodaan helpottamaan niin asiakkaiden kuin henkilökunnan elämää. Kun esimerkiksi ruuhkatilanteita voidaan helpottaa itsepalvelun avulla, kaikki ovat tyytyväisempiä. Asiakas voi kuitenkin aina valita asiointitapansa.
– Pian olemme tilanteessa, jossa työmatkustajat pääsevät täysin saumattomasti parkkihallista huoneeseen ilman käyntiä vastaanotossa. Se lisää myös turvallisuutta nyt korona-aikana.
Täysin digitalisoitu asiointikokemus
– Suoraan huoneeseen menemisen mahdollistaa lähitulevaisuudessa mobiiliavain, joka on saatu jo sisäiseen testikäyttöön. Pian hotellin sisään- ja uloskirjautuminen on Sokos Hotels -applikaatiota käytettäessä täysin digitalisoitu ja asiakas voi itse valita, kuinka haluaa kirjautua sisään hotelliin, kehityspäällikkö Markus Siitonen sanoo.
Työmatkustajien arjen helpottaminen alkoi jo aiemmin ja sai kunnon sysäyksen vuoden 2018 lopulla, kun käyttöön tuli Sokos Hotels -sovellus. Siihen on pikkuhiljaa tuotu uusia ominaisuuksia, joista tuoreimpana sähköinen matkustajailmoitus. Sokos Hotels otti sen käyttöön ensimmäisenä ketjuna Suomessa. Myös mobiiliavain tulee osaksi sovellusta.
– Digitalisoinnissa on edetty ensin työmatkustajat edellä. He kuuluvat meidän S-Card-kanta-asiakkaisiimme ja käyttävät hotellipalveluja keskivertoasiakasta useammin. Palveluista on silloin enemmän hyötyä ja rajatulta joukolta meidän on helpompi saada tietoa ja ymmärrystä, jonka avulla kehitämme palveluita, S-Card-ohjelmasta vastaava Sirpa Ojala valottaa.
Helppoutta varauksesta kotiin lähtöön saakka
Niin työ- kuin vapaa-ajan matkustajiakin palvelevat pian myös itsepalveluautomaatit, joiden avulla hotelliin kirjautuminen käy todella helposti ja nopeasti. Kun varaus on tehty Sokos Hotellien omien varauskanavien kautta, tiedot täydennettyään asiakas voi luoda itse myös huoneavaimen.
– Testikäyttöjen jälkeen luomme nyt teknisiä valmiuksia ja koulutamme henkilökuntaa. Tavoite on, että vuoden 2021 loppuun mennessä automaatit olisivat koko Sokos Hotels -verkostossa, Markus Siitonen kertoo.
Toinen kaikille asiakkaille näkyvä kehitystyö on ensi vuonna tapahtuva sokoshotels.fi-verkkosivujen uudistus.
– Sivujen käytettävyys paranee ja erityisesti perheiden huonevarauksiin tuodaan helpotusta. Vapaa-ajan matkustajat ovat tottuneet käyttämään verkkosivujamme ja uudistus helpottaa näin ollen erityisesti heidän asiointiaan, Sirpa Ojala sanoo.
Itse kehittäen kohti parasta asiakaskokemusta
Matkailuala ei tunne maiden rajoja, vaan kilpailua käydään myös Suomessa kansainvälisten jättiläisten kanssa.
– Ne asettavat riman korkeuden, mutta me emme halua olla sillä tasolla vaan vielä parempia. Se mahdollistuu, kun kehitämme palveluitamme hyödyntäen kaikkea matkailu- ravitsemiskaupan talon sisältä löytyvää osaamista. Kun asiakkaan kokemusta parantaa sitoutunut joukko koodareista kokkeihin tai Revenue Managereista muotoilijoihin, jälki on mahtavaa, Visa Jaatinen painottaa.
Palveluiden käyttäjien tarpeita ei yritetä arvailla, vaan tieto haetaan parhailta asiantuntijoilta.
– Suureksi avuksi siinä on koko Sokos Hotels -ketjun kattava, hotellien henkilökunnasta muodostettu digicoachien verkosto, joka huolehtii digipalveluiden käyttöönotoista hotelleissa sekä antaa ajantasaista tietoa hotellien ja asiakkaiden tarpeista, Markus Siitonen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Visa Jaatinen, digitaalisuuden johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, visa.jaatinen(at)sok.fi, 010 7680255
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Sokos Hotels
Sokos Hotels on 50 hotellista koostuva suomalainen hotelliketju. Ketjun kolme eri hotellityyppiä tarjoavat yksilöllisen hotellikokemuksen jokaiselle. Original-hotellit tunnetaan sydämellisestä palvelustaan ja keskeisistä sijainneistaan, Break-hotellit tarjoavat rentouttavaa irtiottoa arjesta ja uniikkien Solo-hotellien korkea laatu näkyy niin palvelussa kuin hotellien puitteissakin.
Sokos Hotels on valittu Suomen vastuullisimmaksi ja luotetuimmaksi hotelliketjuksi useana vuonna peräkkäin. Ketjun hotelleja on Suomessa, Virossa ja Venäjällä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme