Nuoruutta ei voi elää etänä, ja siksi Maskigäng-kampanja kannustaa nuoria kasvomaskin käyttöön TikTokissa

Koronavirus leviää edelleen ympäri Suomea, ja THL on antanut koko maahan suosituksen maskin käyttöön tilanteissa, joissa turvavälejä on vaikea pitää. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä HUS, HSL, TYKS ja Omnia ovat huomanneet, että etenkin 15–19-vuotiaiden keskuudessa maskien käyttö on ollut vähäisempää kuin on toivottu, ja koronavirus leviää nopeasti myös tässä ryhmässä. Siksi tahot päättivät yhdistää voimansa ja lanseerata nuorille suunnatun kampanjan, jolla kannustetaan maskien käyttöön epidemian aikana.
Nuoruutta ei voi elää etänä
Kampanjan tarkoituksena on osoittaa ymmärrystä ja empatiaa nuorille, jotka elävät nuoruutta kaikkine käänteineen ja tärkeine tapahtumineen näinä poikkeuksellisina aikoina. Kampanjan viesti on, että nuoruutta ei voi elää etänä, joten maskien käyttö on tärkeää. Kampanjatunniste on #maskigäng, jonka tarkoituksena on nostaa nuoret kaveriporukoineen kampanjan ytimeen.
– Saarnaaminen tai rajoituksista paasaaminen on todettu huonoksi keinoksi tavoittaa nuoret tai muuttaa heidän käyttäytymistään. Siksi kampanja lähteekin liikkeelle nuoruuden elämisen mahdollistamisesta, ei kieltämisestä. Olemme ehdottoman samaa mieltä siitä, että nuoruutta ei voi elää etänä, mutta sitä voi elää vastuullisesti ottamalla huomioon oma ja muiden turvallisuus, Espoon kaupungin sivistystoimen johtaja Harri Rinta-aho kertoo.
Kampanjan lähtökohtana on, että nuoria puhutellaan heitä ymmärtäen, heille sopivalla tavalla muiden nuorten kautta kanavissa, joissa he viettävät aikaa. 15–19-vuotiaille suunnattu kampanja toteutetaan pääosin TikTokissa, jossa alleviivataan ääniraidan ja videokonseptin avulla maskien käytön tärkeyttä. Ääniraita ja sen pohjalta tehdyt videot lanseerataan TikTok-vaikuttajien avulla, ja kampanjasisällöt pyörivät myös muissa sosiaalisen median kanavissa.
– Kampanjassa pääosassa ovat humoristiset TikTok-videot, joiden ääniraidalla kehotetaan käyttämään maskeja. Halusimme rohkeasti rikkoa perinteisiä mielikuvia viranomaisviestinnästä ja puhua nuorille heidän kielellään. Siksi mukana olevat vaikuttajat ovatkin saaneet melko vapaat kädet videoiden tekemiseen, Rinta-aho jatkaa.
Kampanja kannustaa nuoria osallistumaan
Maskigäng-kampanjan tavoitteena on lisätä nuorten maskin käyttöä. Sitä tukee kampanjan pyrkimys osallistaa nuoria mukaan sisällöntuotantoon. Tavoitteena on, että nuoret innostuvat tekemään omia versioitaan vaikuttajien #maskigäng-videoista, joissa tärkeänä elementtinä on maskien käyttö – koko kaveriporukalla.
– Kun saamme kaveriporukat innostumaan kampanjaan osallistumisesta, saamme toivottavasti innostettua heidät käyttämään maskia muutoinkin. Tavoitteena on muuttaa ajatuksia maskin käytöstä siihen suuntaan, että sen käyttöä pidetään ihailtavana ja siistinä juttuna, Rinta-aho sanoo.
– Kaverit ovat huipputärkeitä, ja haluankin rohkaista nuoria viettämään aikaa toistensa kanssa vastuullisesti. Nyt on tosi tärkeää pitää huolta itsestämme ja toisistamme, käytetään siis maskeja ja pestään käsiä, niin voimme minimoida pandemian leviämistä, kampanjassa mukana oleva TikTok-vaikuttaja Emilia Hakkarainen sanoo.
Maskigäng-kampanjan mainontaa nähdään pääkaupunkiseudulla HSL:n kulkuneuvojen screeneillä sekä sosiaalisen median kanavissa 16.11. alkaen. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä HUS, HSL, Omnia ja TYKS toteuttavat kampanjan yhteistyössä muutostoimisto Ellun Kanojen sekä TikTok-toimisto Sakean kanssa.
Lisätietoja kampanjasta:
#Maskigäng-videot TikTokissa:
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Käytä maskia -video!Siirry videokanavalle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Haastattelupyynnöt:
Susanna Nikko
viestintäpäällikkö, Espoon kaupugin sivistystoimen viestintä
puh. 050 551 7118
susanna.nikko@espoo.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tilastot ja tutkimukset -kuukausitiedote helmikuu 202518.2.2025 15:03:59 EET | Tiedote
Espoon ulkomaalaistaustaista väestöä koskeva PowerBI-esitys päivitetty. Kaupunki- ja kuntapalvelut Espoossa 2024 -tutkimus on valmistunut. Espoon väkiluku oli joulukuun 2024 lopussa ennakkotietojen mukaan 321 030. Yritystyöpaikkojen määrä pieneni vuodentakaisesta tasosta vuoden 2024 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä. Kokonaisliikevaihto supistui vuodentakaisesta kahden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana, mutta kasvoi kolmannella neljänneksellä. Työttömyyden kasvu jatkui edelleen, etenkin pitkäaikaistyöttömien määrä kasvoi.
Vuoden espoolainen urheilija on salibandypelaaja Justus Kainulainen14.2.2025 11:45:13 EET | Tiedote
Espoon Urheilugaalassa 13.2.2025 julkistettiin Espoon Hall of Fame -kunniagallerian kolmas jäsen sekä palkittiin Espoon kaupungin, liikuntalautakunnan ja Espoo liikkuu -yhteisön myöntämät palkinnot.
Info från nämnden Svenska rum 13.2.202513.2.2025 18:33:25 EET | Pressmeddelande
På torsdagens möte fastställde nämnden Svenska rum antalet förskoleplatser och elevplatser i årskurs 1 för läsåret 2025–2026.
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 12.2.202412.2.2025 20:33:35 EET | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunta päätti korottaa kesäsetelikorvauksen. Lautakunta antoi myös lausunnon valtuustoaloitteeseen. Kasvun ja oppimisen lautakunta käsitteli kokouksessaan toimialan tulosyksiköiden talousarviot ja strategian osavuosikatsaukset sekä ennakkotilinpäätökset.
Kulttuurilautakunnan päätöksiä 11.2.202512.2.2025 09:53:21 EET | Tiedote
Vuoden ensimmäisessä kokouksessaan kulttuurilautakunta muun muassa hyväksyi kulttuurin tulosyksikön käyttösuunnitelman vuodelle 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme