Nuoruutta ei voi elää etänä, ja siksi Maskigäng-kampanja kannustaa nuoria kasvomaskin käyttöön TikTokissa

Koronavirus leviää edelleen ympäri Suomea, ja THL on antanut koko maahan suosituksen maskin käyttöön tilanteissa, joissa turvavälejä on vaikea pitää. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä HUS, HSL, TYKS ja Omnia ovat huomanneet, että etenkin 15–19-vuotiaiden keskuudessa maskien käyttö on ollut vähäisempää kuin on toivottu, ja koronavirus leviää nopeasti myös tässä ryhmässä. Siksi tahot päättivät yhdistää voimansa ja lanseerata nuorille suunnatun kampanjan, jolla kannustetaan maskien käyttöön epidemian aikana.
Nuoruutta ei voi elää etänä
Kampanjan tarkoituksena on osoittaa ymmärrystä ja empatiaa nuorille, jotka elävät nuoruutta kaikkine käänteineen ja tärkeine tapahtumineen näinä poikkeuksellisina aikoina. Kampanjan viesti on, että nuoruutta ei voi elää etänä, joten maskien käyttö on tärkeää. Kampanjatunniste on #maskigäng, jonka tarkoituksena on nostaa nuoret kaveriporukoineen kampanjan ytimeen.
– Saarnaaminen tai rajoituksista paasaaminen on todettu huonoksi keinoksi tavoittaa nuoret tai muuttaa heidän käyttäytymistään. Siksi kampanja lähteekin liikkeelle nuoruuden elämisen mahdollistamisesta, ei kieltämisestä. Olemme ehdottoman samaa mieltä siitä, että nuoruutta ei voi elää etänä, mutta sitä voi elää vastuullisesti ottamalla huomioon oma ja muiden turvallisuus, Espoon kaupungin sivistystoimen johtaja Harri Rinta-aho kertoo.
Kampanjan lähtökohtana on, että nuoria puhutellaan heitä ymmärtäen, heille sopivalla tavalla muiden nuorten kautta kanavissa, joissa he viettävät aikaa. 15–19-vuotiaille suunnattu kampanja toteutetaan pääosin TikTokissa, jossa alleviivataan ääniraidan ja videokonseptin avulla maskien käytön tärkeyttä. Ääniraita ja sen pohjalta tehdyt videot lanseerataan TikTok-vaikuttajien avulla, ja kampanjasisällöt pyörivät myös muissa sosiaalisen median kanavissa.
– Kampanjassa pääosassa ovat humoristiset TikTok-videot, joiden ääniraidalla kehotetaan käyttämään maskeja. Halusimme rohkeasti rikkoa perinteisiä mielikuvia viranomaisviestinnästä ja puhua nuorille heidän kielellään. Siksi mukana olevat vaikuttajat ovatkin saaneet melko vapaat kädet videoiden tekemiseen, Rinta-aho jatkaa.
Kampanja kannustaa nuoria osallistumaan
Maskigäng-kampanjan tavoitteena on lisätä nuorten maskin käyttöä. Sitä tukee kampanjan pyrkimys osallistaa nuoria mukaan sisällöntuotantoon. Tavoitteena on, että nuoret innostuvat tekemään omia versioitaan vaikuttajien #maskigäng-videoista, joissa tärkeänä elementtinä on maskien käyttö – koko kaveriporukalla.
– Kun saamme kaveriporukat innostumaan kampanjaan osallistumisesta, saamme toivottavasti innostettua heidät käyttämään maskia muutoinkin. Tavoitteena on muuttaa ajatuksia maskin käytöstä siihen suuntaan, että sen käyttöä pidetään ihailtavana ja siistinä juttuna, Rinta-aho sanoo.
– Kaverit ovat huipputärkeitä, ja haluankin rohkaista nuoria viettämään aikaa toistensa kanssa vastuullisesti. Nyt on tosi tärkeää pitää huolta itsestämme ja toisistamme, käytetään siis maskeja ja pestään käsiä, niin voimme minimoida pandemian leviämistä, kampanjassa mukana oleva TikTok-vaikuttaja Emilia Hakkarainen sanoo.
Maskigäng-kampanjan mainontaa nähdään pääkaupunkiseudulla HSL:n kulkuneuvojen screeneillä sekä sosiaalisen median kanavissa 16.11. alkaen. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä HUS, HSL, Omnia ja TYKS toteuttavat kampanjan yhteistyössä muutostoimisto Ellun Kanojen sekä TikTok-toimisto Sakean kanssa.
Lisätietoja kampanjasta:
#Maskigäng-videot TikTokissa:
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Käytä maskia -video!Siirry videokanavalle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Haastattelupyynnöt:
Susanna Nikko
viestintäpäällikkö, Espoon kaupugin sivistystoimen viestintä
puh. 050 551 7118
susanna.nikko@espoo.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Espoon kaupunki - Esbo stadPL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Makumatka Espoon kouluissa ja päiväkodeissa 29.10.202523.10.2025 16:31:14 EEST | Tiedote
Espoo Catering tempaisee kohteissaan makumatkalla, kun päiväkodeissa järjestetään Pyörykkäpäivä ja kouluissa Pitapäivä.
Eldriven lastbil transporterar dagligvaror i Esbo22.10.2025 11:11:48 EEST | Nyheter
Transport är en väsentlig del av en fungerande stad, men samtidigt orsakar lastbils- och paketbilstrafiken cirka en tredjedel av koldioxidutsläppen från trafiken i Esbo. Esbo stad vill främja möjligheterna för eldriven lastbilstrafik och inleder därför ett pilotprojekt i samarbete med Volvo Finland, Neste, Ramboll och MK Trans & Logistics Oy. Målet med pilotprojektet är att visa att eldrivna distributionsbilar lämpar sig väl för transport av dagligvaror i Esbo.
Sähköinen kuorma-auto kuljettaa päivittäistavaroita Espoossa22.10.2025 11:11:48 EEST | Uutinen
Kuljetukset ovat olennainen osa toimivaa kaupunkia, mutta samalla kuorma- ja pakettiautoliikenne aiheuttavat noin kolmanneksen Espoon liikenteen hiilidioksidipäästöistä. Espoon kaupunki haluaa edistää sähköisen kuorma-autoliikenteen mahdollisuuksia ja käynnistää siksi pilotin yhteistyössä Volvo Finlandin, Nesteen, Rambollin ja MK Trans & Logistics Oy:n kanssa. Pilotin tavoitteena on osoittaa, että sähköinen jakeluauto soveltuu hyvin Espoossa tehtävään päivittäistavarakuljetukseen.
Electric truck to transport grocery products in Espoo22.10.2025 11:11:48 EEST | News
Transportation is an essential part of a well-functioning city, but at the same time trucks and vans account for about one third of the traffic-related carbon dioxide emissions in Espoo. The City of Espoo wants to promote possibilities of electric truck traffic and is thus launching a pilot in cooperation with Volvo Finland, Neste, Ramboll, and MK Trans & Logistics Oy. The aim of the pilot is to demonstrate that an electric distribution vehicle is well suited for the transport of grocery goods in Espoo.
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta päätti kulttuuriavustuksista21.10.2025 18:48:21 EEST | Tiedote
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta päätti myöntää syksyn toisessa kokouksessaan kulttuurin tapahtuma- ja projektiavustuksia 96 600 euroa sekä kehittämisavustuksia 59 000 euroa. Lisäksi lautakunta päätti kevään 2026 kokousaikataulustaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
